Bett till stark häst??

Y

Yvvi

hejsan! Har en snart 7 årig hopphäst som här 178 cm o E: feliciano...
Otroligt lik sin pappa på alla vis..
När jag hoppar blir han VÄLDIGT stark o drar då iväg o blir då flack som resultat... Idressyren är det inga som hest problem, rider på tredelat där! Går SUPER!:)

Men har ni ngt tips på ett starkare bett som ändå inte är för starkt:crazy::confused:? Vill helst inte ha för mkt ståg heller...men antar att man får prova sig fram..

Någon?

Sv: Bett till stark häst??

Vad har du för bett på han i hoppningen nu?

Det enda jag kan komma på är ett pelham. Har det på min mammas häst som ibland kan bli lite väl stark ute i skog och mark (han är ingen hopphäst om man säger så :D )
Kanske värt att testa? :)

Vanligt två eller tredelat tillsammans med ett käk bett. Har det och det är super!:D
Men sen mycket hoppdressyr som någon sa.

Jag tycker pelham är det bästa, men självklart bara som en tillfällig hjälp tills du lär dig hur du ska klara av hästen.

Hoppdressyr!!! är vad du behöver, inte ett starkare bett.

rider otroligt mycket hoppdressyr, bommar-halt-hinder-halt- bommar m.m...men när han tänder så gör han...oftast tränar man ju på lägre nivå o de är på de lit högre höjderna som han blir stark...100-140 ca...

har tredelat....kanske ska prova de ridit med det innan på en annan häst, men inte vågat prova på denne då ja vill rida med vanligt så länge det går...flipppan bett har issa föreslagit, men det är ju ganska dyrt att chansa på den punkten:crazy::p

jo kanske ska prova detta..... Det är egentligen inte det att ja inte klarar av honom eller kan få honom samlad mot hindret, men då får ja slita i honom rejält! O det vill ja inte....många tävlingshästar hoppas ju med skarpare bett då de är lit högre i blod o tänder på träning o tävling, dessutom så måste man ju ha fullkomlig kontroll på hästen på högre nivåer, är det inte då bättre att rida på ett lite skarpare bett än att rida in hjälplöst på en linje och sedan kracsha för att man inte fick ihop hästen... man kanske klarar av det på träning varje gång men det är ju också skillnad mot tävling...
En tanke bara:o:p

Min tränare har flyttat precis o hon tyckte ja skulle lägga på skarpare men helst utan för mkt stång, dock sa hon att ja själv skulle prova mig fram o gå på min egen känsla...
Nu ska ja rida för ny tränare denna veckan så få se vad hon säger isf..!

Ja det låter bättre att höra med tränaren. Svårt att säga någonting när man inte har sett er.

jo kanske ska prova detta..... Det är egentligen inte det att ja inte klarar av honom eller kan få honom samlad mot hindret, men då får ja slita i honom rejält! O det vill ja inte....många tävlingshästar hoppas ju med skarpare bett då de är lit högre i blod o tänder på träning o tävling, dessutom så måste man ju ha fullkomlig kontroll på hästen på högre nivåer, är det inte då bättre att rida på ett lite skarpare bett än att rida in hjälplöst på en linje och sedan kracsha för att man inte fick ihop hästen... man kanske klarar av det på träning varje gång men det är ju också skillnad mot tävling...
En tanke bara:o:p

Fast om du klarar av hästen så behöver du ju inte slita i den.

Självklart kan det behövas lite förfinade hjälper i de högre klasserna (130/140+) men innan det bör man kunna rida hästen i de lägre klasserna utan att behöva skarpa bett.
Man går ju inte upp en klass förrän man hanterar en lägre, eller hur! :)

Fast om du klarar av hästen så behöver du ju inte slita i den.

Självklart kan det behövas lite förfinade hjälper i de högre klasserna (130/140+) men innan det bör man kunna rida hästen i de lägre klasserna utan att behöva skarpa bett.
Man går ju inte upp en klass förrän man hanterar en lägre, eller hur! :)

jo håller med till viss, del... Men ja klarar ju honom i de lägre klasserna och vanligtvis på träning, även högre, men de gånger han tänder så blir det som det blir... Men på tävling eller "clinics" med mkt publik, sitter "lilla" ja däruppe o gör precis som vanligt men hästen bryr sig inte längre då allt annat kräver kocentration:smirk:
Som sagt, är han väldigt lydig, men då han tänder kan jag behöva lite extra hjälp för att förtydliga mina hjälper..:cool::D

Ett pelham med dubbla tyglar, kanske vore något.
Ellet ett kimblewick.

ett pelham, gummi pelham är väldigt snällt ;)

Jag har lånat ut mitt Sidepull (bettlöst westernträns) till folk med galna fullblod, heta hopphästar och andra som inte får stopp på sina hästar och alla har köpt eget efter detta och varit mycke förvånade över hur bra det fungerar.
Man får kanske inte tävla med Sidepull men det brukar vara bra på träning.

(råhudsrep och inget "snällt" läder över nosen)

När jag hoppar blir han VÄLDIGT stark o drar då iväg o blir då flack som resultat... Idressyren är det inga som hest problem, rider på tredelat där!

Har en häst som är likadan, han blir jätte stark och drar iväg och sen går det inte saken bättre när han hoppar hus.

Men jag rider honom på pelhem, men BARA PÅ TÄVLING. Annars rider jag på tredelat ibland även med tredelat kombinerat käkbett och det funkar också bra, men jag vill kunna hålla i honom "mer" på tävling.

Har en häst som är likadan, han blir jätte stark och drar iväg och sen går det inte saken bättre när han hoppar hus.

Men jag rider honom på pelhem, men BARA PÅ TÄVLING. Annars rider jag på tredelat ibland även med tredelat kombinerat käkbett och det funkar också bra, men jag vill kunna hålla i honom "mer" på tävling.

Precis så täker ja;) Ska nog prova ett pelham på honom,,, han har aldrig haft ngt annat än tränsett så få se hur han reagerar:smirk:

Tack!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 313
Senast: caballus
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Utrustning Min dotter är liten på sin stora häst , men det går bra ändå. Men när de tävlar hoppning, så är den väldigt stark och hon skulle behöva...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Harbor
·
Utrustning Hejsan Buke, jag skulle behöva lite hjälp gällande bett till min gamla c-ponny som min 9-åriga lillasyster tagit över. Han är en...
Svar
19
· Visningar
9 487
Senast: Springsteen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka