Sv: Bett till framtunghäst?
Jag skulle aldrig betsla upp min framtunga häst!
Däremot om det fanns andra anledningar till att prova bett så fine.. (Däremot aldrig massa konstiga saker som gag-bett osv, att ens rekommendera det är för mig underligt).
Yrpa är framtung som tusan, men rids på ett tredelat-bett. Skulle inte byta bett för att hon inte arbetar korrekt, det är ju en fråga om muskler och orken, varför inte börja om från början och arbeta mycket i skritten, se till att hon arbetar bakifrån. Arbeta mycket från marken..
Kanske inte så roligt att ta den biten om man är medryttare, men betsla inte upp för att hon är framtung. Det nya bettet kanske fungerar en vecka, sen måste du byta igen och byta igen och byta igen och så håller det på. Man hamnar i en ond cirkel.
Däremot variera mellan olika bett (i min bettlåda finns 4 olika tredelade, två vanliga tränsbett i olika storlekar, 1 rakt bett, olika former av stångbett, 2 D-bett 1 ägg bett.. osv osv) Dessa har jag varierat mellan på Yrpa, och alla betten fungerar bra på sina olika sätt. Alla bett kräver olika från mig som ryttare.
Men att rida en häst korrekt handlar inte om vad du stoppar in i truten på henne, det är hur du bygger upp arbetet! Eftersom min häst är byggd i nerförsbacke så vet jag hur det är, det är jobbigt och kan ta tid, men kämpar man så går det!