Bett till framtunghäst?

E

emjo

Min lilla medryttarhäst blir ganska framtung och "hänger" sig i bettet.
Vilket bett är bäst att rida på då?

Just nu rids hon på ett tredelat tränsbett.

Tacksam för svar!:)

Sv: Bett till framtunghäst?

Frågade min tränare igår apropå en annan häst om just detta. Hon menade på att det då rör sig om en känslig häst, och att det vore förfärligt att sätta in skarpare bett. I stället gäller det att rida hästen bakifrån, förstås, och att vara mycket snabb med eftergifter med handen, aldrig bli hängande i tygeln.
Problemet sitter inte i munnen enl henne, utan om att man inte får med sig bakkärran i ridningen, ev också att hästen kanske blivit rädd för bettet...
Jag refererar alltså bara vad hon sa, jag vet inget om detta...

provat rekt bett?? Kan fungera i kombination av uppresande tygeltag kanske...

olika hästar går ju som sagt bra på olika sorters bett.

Jag håller helt klart med Cristobal. Det är inte bettet det handlar om, utan hur man rider hästen.

Allt ska komma bakifrån. Är baken och bakbenen med i arbetet, så kommer framdelen att lossna automatiskt :) Man ska inte hänga upp sig på hur hästen går med huvudet och hänger på tygeln osv, utan börja med hur bakdelen fungerar.

Gauti är likadan. Han hänger sig också lätt i handen. Det jag gör då är att rida han frammåt, frammåt, frammåt. Göra övergångar mellan skritt - tölt - skritt osv. Eller med andra gångarter, för att få han att tänka frammåt och bli lyhörd. Även flytta bakdelen och jobba med sådant för att få han att aktivera den. Då släpper det där fram och hästen blir mindre tungriden.

Jag kan hålla med de flesta här om att det är oftast inte bettet det hänger på utan hur man själv rider. Jag har i dags läget sett alltför många unga som istället lär sig att rida hästen bakifrån så sätter de in ett stångbett i munnen för att de får upp huvudet men glömmer bakdelen. Då får man istället en häst som springer med högt huvud, ingen rygg och ingen bakdel. Och så spänner hästen sig och ev. kanske hästen blir tung igen... vad ska man då stoppa in i hästens mun? :confused:

Visst ibland kan det vara så att man verkligen inte kan rida sin häst på vanligt men man kan också få hjälp utav duktiga tränare, tandläkare, veterinärer och alla andra så som massörer, healare osv. Finns hur mycket som helst. ;)

Kanske ett gags, för vi har en häst som är ganska lik och hon går bra på det.. Både americansk gag och vanligt.

*kl*

När jag red henne ute i onsdags så gick hon jättefint, utan att bli framtung.
Krävde dock ingen samling av henne heller och det är då problemen kommer, skulle aldrig få för mig att sätta på ett skarpare bett på henne, men undrade snarare om kankse ett rakt eller två delat skulle vara bättre på henne.

Jag var nog otydlig i vad jag ville veta.

Jag skulle aldrig betsla upp min framtunga häst!

Däremot om det fanns andra anledningar till att prova bett så fine.. (Däremot aldrig massa konstiga saker som gag-bett osv, att ens rekommendera det är för mig underligt).

Yrpa är framtung som tusan, men rids på ett tredelat-bett. Skulle inte byta bett för att hon inte arbetar korrekt, det är ju en fråga om muskler och orken, varför inte börja om från början och arbeta mycket i skritten, se till att hon arbetar bakifrån. Arbeta mycket från marken..

Kanske inte så roligt att ta den biten om man är medryttare, men betsla inte upp för att hon är framtung. Det nya bettet kanske fungerar en vecka, sen måste du byta igen och byta igen och byta igen och så håller det på. Man hamnar i en ond cirkel.

Däremot variera mellan olika bett (i min bettlåda finns 4 olika tredelade, två vanliga tränsbett i olika storlekar, 1 rakt bett, olika former av stångbett, 2 D-bett 1 ägg bett.. osv osv) Dessa har jag varierat mellan på Yrpa, och alla betten fungerar bra på sina olika sätt. Alla bett kräver olika från mig som ryttare.

Men att rida en häst korrekt handlar inte om vad du stoppar in i truten på henne, det är hur du bygger upp arbetet! Eftersom min häst är byggd i nerförsbacke så vet jag hur det är, det är jobbigt och kan ta tid, men kämpar man så går det!

Nej som jag skriver så vill jag inte betsla upp henne heller.

Men som du skriver så kan det ju vara bra med lite omväxling,
skall rida för min tränare på Onsdag och skall höra lite med henne vad hon tycker.

Tack för ett bra svar!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka