bett till fd travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mykene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 567
Sv: bett till fd travare

Då hade jag rätt :D medryttaren och jag har bråkat om det här med nosgrimmor och jag har alltid tyckt att de är onödiga.

Hon hade dock hört att "nosgrimmor är inte till för att snöra ihop munnen på hästarna, utan för att stabilisera bettet".
Det låter mystiskt. Kan det stämma?

Risk för skav på nosen om man spänner nosgrimman löst?

Tack igen för alla svar!

Jag tänker nog testa att rida med bara remont först, och om det fungerar köper jag ett sidepull. Annars blir det nog tredelat.

Oledade/raka bett - hur funkar det att rida dressyr på?
Svårigheter med ledande tygeltag?

Tack för alla svar!

För det första så är det ingen direkt-från-travet-travare, utan hon är ganska mycket riden, dock mest flängridning i skogen.

Lite krångligt när alla säger olika, men det verkar inte finnas något direkt olämpligt i alla fall
Sidepull har jag tänkt på, men de är ju ganska dyra... har hört att man kan ta en vanlig remontgrimma och fästa tyglarna i ringarna, eller rida i repgrimma. Fungerar det bra... någon som vet?
Nu har jag kopierat två olika inlägg från dig.

Om hästen mest har blivit flängriden och på ett för stort bett, så är det första du ska göra att fixa ett bett i hennes storlek.
Sen kolla i vilket skick hennes mun,tänder är.
Ska du rida dressyr på hästen i framtiden så spelar det ingen roll vad du har för bett idag, hästen måste ändå bygga muskler etc först. Då kan du ha ett vanligt tvådelat bett under tiden.

Att rida i remontgrimma är inget jag skulle göra, varför ta bort bettet om du hittar ett i bra storlek? Remontgrimmans funktion är ju inte att vara en ersättning till ett bett.
Även om du ridit henne tidigare så måste ni ändå lära känna varandra på nytt när hon flyttar hem till dig. Hästar lägger till/ändrar sina vanor och beteenden när dom flyttar.. inte alla men ganska många iaf.

Många ggr så krånglar vi till saker och ting i onödan, gör det så enkelt som möjligt för hästen så får du igen det sen. ;)

Nej de används inte för att stabilisera bettet. Nosgrimman har ingen funktion jämte bettet..

sidepull är kanske lite dyra men om hästen tycker om det är det värt att köpa ett... rider i repgrimma på en häst och det går jättebra,det är mkt träning innan men kul sätt och skönt för hästen!!

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 288
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 060
Senast: Lager
·
Utrustning Min känsliga herre har en tendens att tugga på betten. Varvar med bettlöst (micklem) men behöver även kunna rida med bett då och då...
Svar
13
· Visningar
3 172
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka