Sv: bett till fd travare
Tack igen för alla svar!
Jag tänker nog testa att rida med bara remont först, och om det fungerar köper jag ett sidepull. Annars blir det nog tredelat.
Oledade/raka bett - hur funkar det att rida dressyr på?
Svårigheter med ledande tygeltag?
Tack för alla svar!
För det första så är det ingen direkt-från-travet-travare, utan hon är ganska mycket riden, dock mest flängridning i skogen.
Lite krångligt när alla säger olika, men det verkar inte finnas något direkt olämpligt i alla fall
Sidepull har jag tänkt på, men de är ju ganska dyra... har hört att man kan ta en vanlig remontgrimma och fästa tyglarna i ringarna, eller rida i repgrimma. Fungerar det bra... någon som vet?
Nu har jag kopierat två olika inlägg från dig.
Om hästen mest har blivit flängriden och på ett för stort bett, så är det första du ska göra att fixa ett bett i hennes storlek.
Sen kolla i vilket skick hennes mun,tänder är.
Ska du rida dressyr på hästen i framtiden så spelar det ingen roll vad du har för bett idag, hästen måste ändå bygga muskler etc först. Då kan du ha ett vanligt tvådelat bett under tiden.
Att rida i remontgrimma är inget jag skulle göra, varför ta bort bettet om du hittar ett i bra storlek? Remontgrimmans funktion är ju inte att vara en ersättning till ett bett.
Även om du ridit henne tidigare så måste ni ändå lära känna varandra på nytt när hon flyttar hem till dig. Hästar lägger till/ändrar sina vanor och beteenden när dom flyttar.. inte alla men ganska många iaf.
Många ggr så krånglar vi till saker och ting i onödan, gör det så enkelt som möjligt för hästen så får du igen det sen.