M
mykene
jag får snart hem en fd travare och har funderat lite på vilket bett jag bör köpa till henne (får inte med något på köpet). hon har hittills blivit riden på ett delat travbett. märkte när jag red henne att hon verkar ganska missnöjd med det, gapade och tuggade och ålade sig (kan iofs vara bettets storlek, det såg STORT ut, typ 145 mm...)
hon är en väldigt mjuk häst som inte behöver något skarpt i munnen. men vilket är egentligen det "mjukaste" bettet? tjockt, delat tränsbett har man ju fått lära sig, men nu har jag hört att det ofta är för stort och obekvämt för många hästar.
någon tipsade mig om oledat, ganska smalt bett, det skulle vara bekvämt. men det går väl inte att ta ledande tygeltag på det, eller...?
tredelat bett har jag alltid fått höra är skarpt, men vissa säger att det är det bästa för hästar med "normal" mun? ligger bra, osv.
gummibett? syntetbett? koppar/mässingsbett?
vad tycker ni att jag ska börja med?
hon är en väldigt mjuk häst som inte behöver något skarpt i munnen. men vilket är egentligen det "mjukaste" bettet? tjockt, delat tränsbett har man ju fått lära sig, men nu har jag hört att det ofta är för stort och obekvämt för många hästar.
någon tipsade mig om oledat, ganska smalt bett, det skulle vara bekvämt. men det går väl inte att ta ledande tygeltag på det, eller...?
tredelat bett har jag alltid fått höra är skarpt, men vissa säger att det är det bästa för hästar med "normal" mun? ligger bra, osv.
gummibett? syntetbett? koppar/mässingsbett?
vad tycker ni att jag ska börja med?