bett till fd travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mykene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 567
M

mykene

jag får snart hem en fd travare och har funderat lite på vilket bett jag bör köpa till henne (får inte med något på köpet). hon har hittills blivit riden på ett delat travbett. märkte när jag red henne att hon verkar ganska missnöjd med det, gapade och tuggade och ålade sig (kan iofs vara bettets storlek, det såg STORT ut, typ 145 mm...)
hon är en väldigt mjuk häst som inte behöver något skarpt i munnen. men vilket är egentligen det "mjukaste" bettet? tjockt, delat tränsbett har man ju fått lära sig, men nu har jag hört att det ofta är för stort och obekvämt för många hästar.
någon tipsade mig om oledat, ganska smalt bett, det skulle vara bekvämt. men det går väl inte att ta ledande tygeltag på det, eller...?
tredelat bett har jag alltid fått höra är skarpt, men vissa säger att det är det bästa för hästar med "normal" mun? ligger bra, osv.
gummibett? syntetbett? koppar/mässingsbett?
vad tycker ni att jag ska börja med?

Sv: bett till fd travare

Jag skulle ha börjat med ett vanligt tvådelat tränsbett.
145 mm låter stort, så att minska bettstorleken verkar som en bra idé. Sen kan det förstås ta ett par ggr innan hästen har vant sig vid det nya bettet.

En idé vore ju att kika/känna på hästens tänder för att kolla så
att dom är okej.

Jag tycker du ska prova ett ganska smalt, lagom kort bett. Har du möjlighet att prova både två-, tre- och odelade är det bra, men odelade och tredelade anses ligga bäst i hästens mun.

Det kan också vara en idé att testa något bettlöst, för att "lägga undan" alla eventuellt dåliga erfarenheter av bett. Då kan ni börja om med allt i lugn och ro, sas. Använd isf någon variant utan hävstång, typ sidepull. INTE Hackamore, det är inget bra utbildningsredskap... (Du skrev inte hur hästen är riden tidigare, så jag utgår ifrån "oskolad".)

Hej!

Prova med att köpa ett likadant bett fast ett som är lagom. Finns bra och billiga på B*rjes. Trivs den inte med det så är det "bara" att börja prova sig fram. Den senaste tidens forskning säger att ett tredelat skall ligga bättre men en del säger att ett rakt bett är mycket mildare, många rön om detta ämne. Mitt råd är att prova dig fram, testa olika tjocklekar och material och även nosgrimmor. Om den inte behöver något skarpt bett så slipper du välja mellan olika modeller utan gå in mera på variationer.

Om den fortfarande gapar och vill komma undan är det ide att ta ut en tandläkare eller en tandkunnig veterinär.

Lycka till!!! :banana:
// Ulrica

Hej! Har egentligen inget förslag på din fråga, men jag vill bara säga att många travare är körda så att drag i bettet=framåtdrivande....

Man ber inte en travhäst att springa fortare genom att hålla hårdare i den, det är en missuppfattning. Däremot tar de nog gärna stöd i en stadig hand när tempot ökar. Jämför med käkbettet t.ex...

Att många travhästar ökar tempot när man kortar tyglarna är nog mest av gammal vana. Kontakt med bettet = slut på skrittandet, nu travar vi.

Tack för alla svar!

För det första så är det ingen direkt-från-travet-travare, utan hon är ganska mycket riden, dock mest flängridning i skogen.

Lite krångligt när alla säger olika, men det verkar inte finnas något direkt olämpligt i alla fall :smirk:
Sidepull har jag tänkt på, men de är ju ganska dyra... har hört att man kan ta en vanlig remontgrimma och fästa tyglarna i ringarna, eller rida i repgrimma. Fungerar det bra... någon som vet?

Varför heter det travbett egentligen? Har de där nedåt-stångarna (eller vad man ska kalla dem) någon särskild inverkan som är bra på travet? Varför syns de så sällan vid ridning?

Och en fråga till... vad är egentligen skillnaden mellan vanligt tränsbett och bridongbett?

Förresten... vilken storlek på bettet är bäst att chansa på? Hon är liten, 152, med litet, smalt huvud. 105, 115?

Brodongbett är smalare och hr mindre bettringar än ett vanligt tränsbett.

Alla säger olika för att alla hästar är olika. Jag har i mitt svar utgått från vad som generellt anses bäst anpassat för en hästmun, men det betyder inte att ALLA hästar gillar det automatiskt... ;)

Du kan använda en remontgrimma att prova med. Vad du bör tänka på är att den oftast inte är gjord för att tåla någon större belastning, så prova på inhägnat område och skaffa ett riktigt sidepull så småningom.

Storleken går inte att svara på, men 9,5-10,5 kanske kan passa? Gör så här: Lägg bettet i hästens mun och dra i ena bettringen rakt ut åt sidan. Om det då sticket ut 1 cm på sidan ska du ha ett bett som är 1 cm kortare än det du provar med. Om bettet ligger still i munnen utan att åka ut något har du rätt storlek.

Ett bridongbett har mindre ringar än ett tränsbett för att vara godkänt på tävling i kombination med stång, annars är det ingen skillnad. Tidigare var bridongerna mycket smalare än de tjocka tränsbetten, men iom att tränsbetten "krympt" i tjocklek på senare år så är det oftast inte så stor skillnad på just tjockleken.

Enligt många, bland annat flera hästtandläkare är ett tvådelat bett det sämsta alternativet, då det är lätt hänt att det trycker hästen i gommen när du tar tyglarna. Om man ska rida på ett tvådelat bett får det absolut inte vara för långt, då detta garanterat händer.

Jag rider min på ett oledat, ganska smalt bett. Otrolig skillnad mot ett tvådelat. För hästar med "orolig" mun tycker jag absolut det är det bästa alternativet.

Sedan kan man ju förstås variera med ett tredelat om du tycker det. Har fått bra resultat med detta!

Senast ändrad:

Tack igen för alla svar! :bow:

Jag tänker nog testa att rida med bara remont först, och om det fungerar köper jag ett sidepull. Annars blir det nog tredelat.

Oledade/raka bett - hur funkar det att rida dressyr på?
Svårigheter med ledande tygeltag?

Oledade/raka bett - hur funkar det att rida dressyr på?
Svårigheter med ledande tygeltag?

Nja, jag vet inte om det är så svårt med just ledande tygeltag... Däremot får du effetkt på båda sidorna i munnen, något otydligt alltså. När du tar i högertygeln dras bettet ner på den sidan, medan det samtidigt reser sig upp mot överkäken på vänstersidan.
Olika hästar reagerar olika på det, en del funkar det bra på ändå... :)

Jag tycker du ska börja med att kolla vad hon har för bettstorlek, du kanske kan låna olika bett av någon, tex 12,5 eller 11,5..

Sen när du hittat rätt storlek tycker jag att du ska prova med ett tredelat bett. Tycker det är det mildaste då det inte kan vikas upp i gommen på hästen.

Det är en massa provande i början men du märker snart vilka bett hon trivs på. Förutsatt att gapandet och flängandet med huvudet inte har samband med tex mun, rygg eller något annat

Lycka till i bettdjungeln och att du hittar ett bett hon trivs med! :)

Vad jag har upplevt som det mildaste är ett vanligt tredelat med lösa ringar. Och ska man ha någon nosgrimma till så är remonten min favorit.
Travare med orolig mun trivs ofta på raka bett vad jag har märkt. Det skrammlar inte så mycket när det leks med.
Prova dig fram!

Mina hästar (ett varmblod o en nordsvensk travare) har båda 11,5 i bettstrl, vilket tyder på att man inte behöver ha ett stort bett till en stor häst (varmblodet =1,65 hög).
Har även provat att rida med remontgrimma på varmblodet då hon haft problem med tänderna, och jag tyckte det var alldeles för dyrt med en sidepull (just då). Och hon svarade bra på det, bättre än när hon hade bett i munnen. Men som ngn skrev, det är ju inte "byggt" för att användas till sånt, men funkade gjorde det!
Annars har jag min favorit bland bett, och det är ett halt avnligt tredelat, om jag förstått mina hästar bra så tycker de bäst om det, sen är det ju olika ändå från hästar till hästar.
//Zsara

ta bettet du har och mät det. kolla sen hur för långt det är så vet du sen vilken storlek du ska rikta in dig på.

Verkar vara ett vanligt problem med för stora bett... 14,5 är väl egentligen bara till för shire :crazy:

Men det här med nosgrimmor. Används de bara för att "snöra igen" munnen på hästarna? Eller vad är de till för?
Vad är bäst på en känslig och mjuk häst: engelsk nosgrimma, remont eller ingen nosgrimma alls? Varför?

Tack så mycket igen för alla svar förresten, givande att läsa era åsikter :)

Det bästa är ingen nosgrimma alls, såklart. Hästen måste ju få säga ifrån om du tar så hårt att det gör ont... :devil:

Jag använder dock nosgrimma (engelsk eller remont)för att det är snyggt ibland, men då är den löst spänd och snör inte ihop munnen.

Jag föredrar remontgrimman, för det går inte att spänna den för hårt utan att helt uppenbart täppa till andningen på hästen, och den trycker inte heller mot tänderna. Den stabiliserar även bettet något om hästen har lite orolig mun.

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 288
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 060
Senast: Lager
·
Utrustning Min känsliga herre har en tendens att tugga på betten. Varvar med bettlöst (micklem) men behöver även kunna rida med bett då och då...
Svar
13
· Visningar
3 172
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka