Bett till 4-åring???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FRUCKE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 166
F

FRUCKE

Hej allihop!! Hoppas ni kan hjälpa mig på traven!! ;)
Mitt nya 4-åriga Friesersto har precis anlänt och jag är så himla lycklig och nöjd med henne.
Hon är basic utbildad och behärskar alla gångarter mycket bra...nu till frågan: vad ska jag använda för bett då hon är ordentligt stark och tämligen döv i munnen, när vi rider ut kan hon rusa på som en galning i vanligt tränsbett och jag blir tvungen att slita som ett djur för att hålla tillbaka henne med halvhalter osv.
Jag har nu provat igenom mitt bett förråd, pelhambett, 3 delat bett, pessoabett i första ringen....jag tycker att det funkar bra med pelham och pessoa men oroar mig dock för att jag börjar i fel ände.
Min instruktör sa dock att det är bättre att ha ett något skarpare bett och mild hand än att blå-dra i ett vanligt tränsbett..???
Vad tycker ni???

Sv: Bett till 4-åring???

Du har inte kollat så hon inte har fel på tänderna? Låter inte kul att ha en 4 åring som är så stark :crazy:

tycker du ska träna dressyr på banan ett tag tills hästen o du kan lyssna på varandra, varvat med detta enbart skritta ut i skogen.
träna mkt halter. få hästen att lyssna på dig.

låter knepigt att en så ung häst är så hård i munnen.
kolla tänderna hos veterinär.

Tack för svaren!
Veterinär är snart på väg för vacc. bla, ska be henne kolla tänderna! Nu överdrev jag nog en smula...hon är verkligen inte helt döv i munnen och ligger inte på hela tiden, men i trav kan hon rusa på rätt friskt. Det som är synd är att jag inte har någon ridbana att rida på, så jag rider faktiskt mest i skogen i skritt och gör halter och övar så fint!! ha ha några fler svar??

Liknande trådar

L
Utrustning Hej! Jag har ett litet problem när det gäller bett... Jag har en 14 årig d-ponny, han är tävlad LA/LA och välutbildad, dock har han på...
Svar
4
· Visningar
2 428
Senast: londoninmyheart
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: vblpower
·
M
Utrustning Hejsan. Jag behöver lite hjälp att välja bett, och vill mer än gärna höra vad ni tycker! Min häst är väldigt het. I dressyren är han... 2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: diablo_
·
M
Utrustning jag tycker det är så svårt och veta vilka funktioner olika bett har vilka skillnader och vad man behöver. Jag har en tinker som är...
Svar
9
· Visningar
1 336
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka