Bett-tankar...

malumbub

Trådstartare
Jo...
Har till och från under året funderat på vad som skulle vara "det mildaste" stångbett. Handen och tekniken avgör ju mycket, men om man försöker lista betten lite i a f...

Om man nu vill prova stångbett - vad skulle ni börja med? Vad är "nybörjarbettet", eller "ettan"?
Och vad skulle ni absolut inte börja med?

Sv: Bett-tankar...

Om man nu vill börja med stång och ryttaren och hästen inte är van vid stångbett så är nog ett jaktkandar eller kimblewick som det också kallas ett bra bett att börja på. Det har en mild hävstångsverkan som dessutom går att variera då de finns olika fästen för tyglarna.

Ser ut såhär:
Bild-1086.jpg

Jag skulle aldrig rida på ett stångbett som har delad vanlig mundel, hävstångsverkan blir fel med ett sådant bett och är mest obehaglig för hästen. Det finns däremot delade mundelar med en rulle i mitten som inte går att vika, tex vissa Mylerbett och Billy Allen bett (westernbett) som kan vara bra då man kan böja hästen med dem. Bra på unga hästar.

Myler:
Bild-698.jpg

Billy Allen:
7497.jpg

Tack för hjälpen!!!

Bra att ha nån att bolla med!
Jag var inne på att det skulle vara som du skrev, bl a har jag tittat en del på BillyAllen-bettet...

Nu ska man bara hitta nån med betten i rätt storlek, så man kan testa...

Ingen annan som har några kommentarer om detta? :o

Om jag har förstått det rätt så är det oftast ju högre tungfrihet - desto skarpare. Fast jag tror inte att det är en "regel" utan utformningen på tungfriheten spelar ju också stor roll. Det finns ju stänger utan tungfrihet, och de lägger mer tryck på tungan än de med tungfrihet som även ger en del tryck på lanerna.

Billy Allenbettet är jag säker på är ett riktigt bra bett!

Billy Allen finns ju i många olika modeller också, både som tränsbett och olika stångbett. De är lättast att hitta i westernbutiker.

Det där om man ska ha tungfrihet eller inte beror ju på hästen vad den tycker bäst om. Men en hög tungfrihet verkar ju även i gommen på hästen. Raka bett är ju ofta svagt böjda, s.k "mullenmouth" och är vänligare än de som är helt spikraka.

Jag rider på ett sådant Billy Allen bett, och jag är väldigt nöjd! Det är ett mkt bra bett, hästen trivs väldigt bra med det.

Mvh Huntress :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 184
Senast: Linda_A
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V