Centaur

Trådstartare
Vad har era hästar för stl på tränsbett?

Stång?

Bridong?

Berätta gärna vilken typ av bett ni har också. :)

Sv: Bett-stl

Använder för närvarande bara kapson och/eller tvådelade tränsbett med rörliga ringar (har ett i mässing och ett rostfritt) på Elvira, i storlek 10,5.

Skulle jag betsla henne med kandar idag (hon är 3 år...:angel: ) så skulle jag nog börja att prova med 10,5 cm tvådelad bridong med rörliga ringar och 11,5 cm stång med fasta skänklar och normal tungfrihet.

Min Frida har 12,5 i alla betten, både träns, stång och bridong.
Både träns- och bridongbetten är tredelade med rörliga ringar, den gamla tjocka stången (på 13,5) är en med tungfrihet(vilket hon inte gillade) och den nya som väntas komma nästa eller nästnästa vecka är en rak 12,5:are.

Forsythia går med tredelat, men vet ännu inte om hon ska ha 11,5 eller 10,5...

använder mest ett tvådelat bridong, rider måttligt med ett rakt med fasta ringar samt ett tredelat med rulldel i mitten och lustig utformning i kanterna, alla i samma storlek 14,5. har en jättehäst :D

Edit: Mitt (nya) bridongbett är 10mm tjockt (den gamla 14mm), den gamla stången 17mm och den kommande troligen 14-15mm.

Vad har era hästar för stl på tränsbett?
13,5. Använder både 2- och 3-delat m lösa ringar. Har även ridit på tredelat m fasta ringar eller med parerstänger under de perioder han haft skav.

Stång?
13,5. Har en smalare med liten tungfrihet, en ngt tjockare med ngt större och bredare tungfrihet och kortare skänklar, samt en sk halvmånestång (utan tungfrihet).

Bridong?
För tillfället en tredelad m fasta ringar, 12,5.
Har även ridit på tredelad m lösa ringar (13,5) samt tvådelad m lösa ringar (14,5).

Min går på tvådelat gummibett storlek 10,5. Jag tycker det ligger fint i munnen på henne men ska snart till tandläkaren så han får säga sin sak. :idea:

Vad har era hästar för stl på tränsbett? både miranda o unghästen har 12,5 globusbett, dock så ska jag antagligen byta ut båda till sprengerbett och köpa ett 11,5 till unghästen..

Stång?
Mirandas stång är 11,5 en KK ultra sprenger stång..

Bridong?
Och Bridongen är 12,5 ett kk Ultra Sprenger

Det jag försöker utlista är alltså vilken stl-kombination ni kör på kandaret, eftersom alla säger olika.. ;)

Ja, hur gick det med det där KK-ultra? Kommer du ihåg att du skulle testa och jag skulle fråga sen? Kom på det när jag såg det här:D

/Z.

Det jag försöker utlista är alltså vilken stl-kombination ni kör på kandaret, eftersom alla säger olika.. ;)

man får helt enkelt anpassa sig till hästen.
jag började med längre bridong efter tips från min tränare, men hästen verkar hellre vilja ha kortare bridong iaf för stunden.

haha jo, jag har bara köpt tränsbett till unghästen (gjorde det idag) skulle igentligen ha till miranda också, men fanns inet rätt storlek hemma. Men unghästen var bättre på bettet idag iaf! så jag sattsar på att köpa ett till, ska snart dit igen, kan säga hur det gått då med!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 126
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar