Bett, stark häst!

B

Barcelona

Jag har ett problem som jag undrar om nån här på buke kanske kan hjäpa mej med.

Jag har haft min häst i 5 år. Har nästan under hela den tiden ridit henne på diverse olika skarpa bett för att hon är het och stark vi hoppningen. För ett tag sedan fick jag en känsla av att hon inte hoppade avspänt med skarpa bett i munnen. Kändes som hon inte anväde hela sin kropp utan bara krullade i hop sej och hoppade inte bra.

Bestämde mej då för att rid på vanligt tredelat bett, vilket har gått bra. Har upplevt henne mer ärlig och avspänd i språnget.

För en tid sedan började jag tävla henne i hoppning, vilket har gått extremt bra. Men har ett problem.

I första klassen är hon fin, så lydig hon kan vara för tillfället(jobbar på lydnad dagligen). Då vi hoppar fram till andra klassen sköter hon sej lika bra, tar förhållningar och väntar på mej. Men när vi väl kommer in på banan, ja då går det i 299 km/h.... Jag kan ta förhållning men inget händer, hon lyssnar inte på mej längre. Hon är stor (175cm mankhöjd), extremt biffig, mycket muskler. Jag är inte "liten" har mycket kraft. Så jag tycker inte att jag skulle ha några större problem att få stopp på henne, men det har jag.

Har valt att gå upp lite i klasserna, då hon funkar så att ju högre hindrena blir, ju mer koncentrerad o fokuserad blir hon. Red i helgen 120, men det känns som om hindrena skulle behöva va minst 150 för att hon ska stå emot lite.

Har funderat lite på om man skulle kunna sätta på henne ett kandar, och om hon blir stark inne på banan och inte lyssnar kunna använda mej av stången (kort stund) för att få henne att lyssna och förstå att jag vill ha hennes uppmärksamhet. och sedan bara rida på bridongen så mycet det bara går.

Tips motages gärna, bett, nosfrimmor osv..... (lydnadsövningar osv kan jag redan och kämpar med det dagligen)

Sv: Bett, stark häst!

Denna liknade mitt sto i början. Hon är visserligen ponny, men i alla fall. Att byta till ett skarpare bett verkar ju störa henne lite, inte sant? jag red idag en annans häst som jag ska tävla och rida som saluhäst. han sprang mycket snabbt mot ett hinde,r och jag kände lite som du, man kunde såga hur mycket som helst, man skulle endå inte kunna få stopp på den. Men så för att få honom att stå emot så tränade vi med en galoppbomframför ett hyfsat högt hinder så dom skulle stå emot, och en galoppbom bakom. Avstånden minns jag inte, fråga en tränare. Träna tills du känner att du har kontroll.

Har du testat olika kombinationsbett ? en del brukar kunna lyssna lite bättre om en del av trycket kommer på nosen. Min fungerade mycket bättre med det, då hon alltid "knäppte" av när man kom in på banan.

Okej, Jag är långt ifrån bett expert men jag har ett likadant problem bara det att om jag sätter ett skarpt bett i munnen på min ponny så tar hon inte ett steg fram hon bara stegar. Hon är extremt känslig! o den känslan vill jag bevara länge!. Jag är inte så specielt hård i handen ( skulle kunna vara hårdare) säger min tränare. Jag provade rida på 3-delat men de jag prova var lite kort... :angel:
Men nu rider jag på ett smalt 2 delat de är ju lite skarpare änn ett vanligt. Ett bridgån bett. Det funkar bra bara det att ibland kan hon rusa iväg men då försöker jag arbeta mer med sitsen ist för i munnen. Men iaf Både jag o min ponny trivs på de bettet..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 994
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 754
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 269
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar