Bett på höfterna, lösdrift, täckas eller inte?!

Linisen

Trådstartare
Vattar går nu med 9 unghingstar och 1 valack på lösdrift i en jätte stor skogshage. Allt är verkligen kanon... förutom...

Han blir biten på höfterna. Han har sår på ena höften, inte speciellt djupt men han gillar inte när man tar på det.

Så nu till problemet, han ska tävlas i vår och jag vill ju inte ha en sönderbiten häst, kommer han öht gå igenom besiktningen då? om inte annat så är det inte speciellt snyggt estetiskt.

Ska jag låta täcka honom i hagen med bara ett tunnt regntäcke så han slipper få sår? Finns ingen möjlighet att byta hage heller....
Vet ju inte vem som biter heller. En av unghingstarna har oxå ett sår på höften

tacksam för hjälp...

Sv: Bett på höfterna, lösdrift, täckas eller inte?!

Har samma problem som dig, fast Gauti står inte på lösdrift. Däremot busar han dagligen väldigt mycket med den andra isisen i stallet. dom stegrar sig emot varann, biter varann osv. Sår vid ögonen, halsen, baken ja överallt. Dessutom försvinner mer och mer man :(

Jobbigt!

e du säker på att det är bett? min pålle hade de innan men efter att jag började ha täcke å hon fick mer mat (gick upp i vikt) så slutade hon ha sår där. hon fick de pga tt hon rullade sej å hade för markerade hötfben =)

Det är ju bara på ena sidan... :confused: Han är i bra hull nu... ska kolla om jag har ngn bild....

Det är ganska vanligt att unghingstar (och även vissa valacker) biter varandra just på höfterna, eftersom de alltid biter på samma ställe är det svårt att få det att läka, och blir (som du ju har upptäckt) lätt ett problem även om såret inte är särskilt stort. Jag skulle gissa att det dessutom är samma häst som biter din häst på samma ställe. Nån bra lösning vet jag inte om jag har, ofta har jag tvingats lösa problemet med att flytta på en av individerna men det kanske är svårt i ditt fall.
Det finns nån "sårsalva" (kommer inte ihåg vad den heter) som liksom luktar lite tjära, du kan prova att smörja in området runt såret med nåt sånt så att det inte blir lika aptitligt för ynglingen att gnaga på Vattar. Det funkade i alla fall hyfsat på en av mina "gnagare".

Bara för att du täcker betyder det ju inte att de slutar bita. Antagligen kommer du bara få en massa trasiga täcken och en större kostnad ;)

Jag vet hur det är, min häst var alldeles sönderbiten på halsen och käken var typ naken för de hade tuggat bort allt hår.
Såg inte klokt ut.
Provade att täcke men de började bara tugga på täcken, och då fick han va naken igen.

Ska provas med såndär salva redan imorron, det finns i stallet vet jag! :) Det kan antingen vara en av hingstarna som ska flyttas ngn gång (snart hoppas jag) eller så är det en av gårdens hingstar. Ska provas med salvan iaf. Tack för tipset! :)

Ett täcke blir nog snabbt dödat :angel:
Jag hade samma problem med mina två killar, den ena tuggade på den andres höften och blev själv tuggad i ansiktet. Det blev stora sår som blödde :eek:

Nu testade jag att kleta på lite no-bite, och det har verkligen funkat! Behövde bara kleta på ett par dagar så slutade de äta upp varann :bow:

Ett täcke blir nog snabbt dödat :angel:
Jag hade samma problem med mina två killar, den ena tuggade på den andres höften och blev själv tuggad i ansiktet. Det blev stora sår som blödde :eek:

Nu testade jag att kleta på lite no-bite, och det har verkligen funkat! Behövde bara kleta på ett par dagar så slutade de äta upp varann :bow:

Kan man kleta på sådant i manen också? :angel: Har snart en häst med jättekort man :smirk:

Då kan jag trösta er med att det sker även fast hästarna INTE går på lösdrift, flera av våra lekglada pållar ser minst sagt loppätna ut fn. De leker, låt dom få göra det.

Grattis till isis i stallet!
Kanske går bitandet över när de har lärt känna varandra bättre, så var det hos mig iaf.

Kan man kleta på sådant i manen också? :angel: Har snart en häst med jättekort man :smirk:

Kleta på :D och de slutar inte leka för det, de sprider väl bara ut tuggorna lite bättre. :angel:
Jag är väldigt nöjd med resultatet iaf :banana:

Skogsridmulle:
Nejdå, de kan börja leka ännu mer när de blir superbästisar... :smirk:

det ska inhandlas och provas på fredag. tar på båda höftena! :)

Grattis till isis i stallet!
Kanske går bitandet över när de har lärt känna varandra bättre, så var det hos mig iaf.

Det har varit isis i stallet hela tiden ;) Dom busar varje dag jättemycket. Gauti trivs bäst med isisar och skulle inte kunna ha han i ett stall utan.

Dock önskar jag att det kommer en ny häst till stallet som vi kan busa med på ridturer också! Håller tummarna

Kleta på :D och de slutar inte leka för det, de sprider väl bara ut tuggorna lite bättre. :angel:
Jag är väldigt nöjd med resultatet iaf :banana:

Skogsridmulle:
Nejdå, de kan börja leka ännu mer när de blir superbästisar... :smirk:

Och vart hittar man detta? Vad heter det exakt? är det bara att kleta in i manen och sen biter dom inte där?! :D Kan det vara så enkelt?

Och vart hittar man detta? Vad heter det exakt? är det bara att kleta in i manen och sen biter dom inte där?! :D Kan det vara så enkelt?

Dessvärre måste jag svara nej på den frågan, de provar, grinar illa och hugger ett nytt tag.:rofl:

Jag köpte på Hööks vill jag minnas, det hette nog No-bite, fråga personalen.

Och jodå, de slutar faktiskt bita, min gjorde det iaf. Jag såg iofs inte hur de gjorde exakt, smetade på på morgonen och for till jobbet :angel:

Dessvärre måste jag svara nej på den frågan, de provar, grinar illa och hugger ett nytt tag.:rofl:

Haha ja men då får dom iaf nåt att smaka på!! Manen tuggar man inte på ostraffat :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
3 036
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 158
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka