Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

fannykarlsson

Trådstartare
Har en häst som är kanon på banan, lagom framåt och lyssnar kanonbra. Men nu har han börjat blivit väldigt väldigt pigg på uteritter, inget illa i det. Men i galoppen blir han otroligt stark, drar upp huvudet och verkligen TAR TAG i bettet.. Ingen chans att försöka stoppa honom!! Väldigt okontrollerbart. Även i traven är han "ute och springer" med mig, ingen ro att jobba eller lyssna på mig.

Han rids just nu för det mesta på vanligt tre-delat tränsbett.

Någon som har förslag på vad man skulle kunna prova för skarpare bett utomhus på honom?

Sv: Bett på häst som blir STARK vid uteritt???

Pelham el jaktkandar är ofta säkra kort. Jag kör på graman vid uteritt de dagar hästen är på extremt knäpp humör. Tränsbett alltid annars.

Skänkelvikningar och flytta rumpan lite hit och dit brukar fungera övriga dagar för att få kontakt.

Ett kimbelwick (jaktkandar) bör göra livet trevligare för er.
Alternativet är ett pelhambett.

Jag har gärna ett tredelat pelhambett med dubbla tyglar när jag rider ut.
Då kan jag använda "stång effekten" när jag vill och kan rida lugnt och avslappnat på den övre tygeln när han är lugn.
Det är inte alla som gillar ledade hävstångsbett men för mig och min häst funkar det!

Tack för tipsen! Ska prova!

Men på Kimblewick, tycker ni man ska ha vanliga tyglar då eller använda båda tygel hålen och ha ett delta innan själva tygeln? :)

Tycker ni man ska ha rakt kimblewick eller tvådelat? :)

Senast ändrad:

Jag har också ett kimblewick när jag rider ut. Har tygeln runt "ringen" och inte i någon skåra. Hade det så när vi tävlade ponny och det är nog det snällaste alt.
Min nuvarande häst reagerar direkt hon får det i munnen och jag behöver knappt ta i tyglarna när vi rider ut.
Innan hade jag tredelat och då drog hon fram halsen o jag hade ingen koll. Rider alltid men tredelat vanligt när vi inte är i skogen:)

Jag har också ett kimblewick när jag rider ut. Har tygeln runt "ringen" och inte i någon skåra. Hade det så när vi tävlade ponny och det är nog det snällaste alt.
Min nuvarande häst reagerar direkt hon får det i munnen och jag behöver knappt ta i tyglarna när vi rider ut.
Innan hade jag tredelat och då drog hon fram halsen o jag hade ingen koll. Rider alltid men tredelat vanligt när vi inte är i skogen:)

Okej! Har du ett delat kimblewick eller det raka? :)

Jag brukar bettsla upp då och då vid uterrit.

Kör rakt pelham och dubbla tyglar, blir inte så skarpt då iom att man kan variera och inte ta så mkt i stången

I vanliga fall kör vi rakt tränsbett eller tredelat

Detta går att träna bort :) ta hjälp av en tränare som kan rida med dig ut på annan häst & instruera dig samtidigt.

Fast nja..det finns hästar som blir starka ute.

Jag ser inget fel m att betsla upp. Hellre det än att ha konstant dragkamp utan att man kan fortsätta rida på mjuka hjälper och slippa tycka uteritt är obehagligt.

Jag väljer då skarpare bett alla gånger före att man ska behöva sitta och ta i hästen hela tiden. Sen en ren säkerhetsgrej vid uteritt om den blir stark - hästen får inte sticka! Lyssbar då hästen m skarpare bett är ju saken väldigt lätt fixad.

Senast ändrad:

Fast nja..det finns hästar som blir starka ute.

Jag ser inget fel m att betsla upp. Hellre det än att ha konstant dragkamp utan att man kan fortsätta rida på mjuka hjälper och slippa tycka uteritt är obehagligt.

Jag väljer då skarpare bett alla gånger före att man ska behöva sitta och ta i hästen hela tiden. Sen en ren säkerhetsgrej vid uteritt om den blir stark - hästen får inte sticka! Lyssbar då hästen m skarpare bett är ju saken väldigt lätt fixad.

Nej precis... För han det är ju inga problem med att han är pigg, men han är ju olydig och lyssnar inte på mig alls. Vill inte sitta och dra i honom hela tiden heller ju :)

Precis så har jag haft det oxå vid uteritter. Har nu betslat upp till kimbelwick och vilken skillnad, nu kan jag vara mjuk i handen och få en trevlig tur ute. Samtidigt har jag utvecklat min ridning och hittat mer balans i ridningen. Rider på vanligt tränsbett på banan.

Precis så har jag också tänkt. Om man kan lösa problemet med en stark häst i skogen med att helt enkelt byta bett så är det ju enklast att göra det.:D

För övrigt rekommenderar tandläkarna att man skall variera bett och nosgrimmor. Blir ju helt naturligt om man har ett träns till uteritter och ett när man hoppar och ett till dressyren.;)

Min skimmel är ganska crazy såhär vintertid men samtidigt väldigt känslig i munnen och trivs med en mjuk hand och ett "vanligt bett", kan inte ha ex. pelham för han kryper ihop även när man inte håller i honom och han avskyr raka bett. Det som fungerat på honom är antingen att ha kedja på nosgrimman (typ byta ut pullbackdelen till kedja) men det tycker jag känns lite taskigt som helst rider utan nosgrimma så jag använder mig faktiskt av gramman istället, är inget fan av hjälptyglar men just som "fegsnöre" eller nödbroms när hästen har en tendens att bli en raket så är jag ganska glad att jag har den ;)

Pelham med antingen delta eller två tyglar tycker jag om! :)

När jag hade samma problem som du använde jag kimblewick (rakt utan tungfrihet) en period. Det fungerade riktigt bra för oss och samtidigt fick jag massa hjälp av tränare på banan. Efter ett tag kunde jag variera ute, dvs ibland kimblewick och ibland vanligt rakt. Till slut kunde jag gå ifrån kimblewicket helt men det bettet hjälpte mig oerhört mycket just då när jag inte fick hästen att lyssna! :) Jag hade tygeln i den stora ringen.

Min skimmel är ganska crazy såhär vintertid men samtidigt väldigt känslig i munnen och trivs med en mjuk hand och ett "vanligt bett", kan inte ha ex. pelham för han kryper ihop även när man inte håller i honom och han avskyr raka bett. Det som fungerat på honom är antingen att ha kedja på nosgrimman (typ byta ut pullbackdelen till kedja) men det tycker jag känns lite taskigt som helst rider utan nosgrimma så jag använder mig faktiskt av gramman istället, är inget fan av hjälptyglar men just som "fegsnöre" eller nödbroms när hästen har en tendens att bli en raket så är jag ganska glad att jag har den ;)

Haha ja det samma med min... Precis, min är också känslig i munnen och tycker inte direkt om när man drar i honom. Men har endast testat tredelat tränsbett på honom (köpte honom i vintras) så vet ej hur han skulle reagera på pelham heller.

Haha ja! :) Idag försökte jag verkligen sätta mig ned ordenligt i sadeln och bromsa med vikten, sätet och bäckenet eller vad man ska säga, men då drog han bara upp huvudet och bet fast i bettet. Tur jag fick stopp på honom innan den branta isiga nedförsbacken iallafall...

Lite otäckt när man inte har kontroll. Men vill samtidigt inte sitta och dra honom i munnen hela tiden. :)

Pelham med antingen delta eller två tyglar tycker jag om! :)

Okej! Det har jag med funderat på. Vet du vad det är för skillnad på vanligt pelham och baby pelham? :) Vet att det är kortade skänklar, men vilken blir effekten? Är baby snällare och mindre skarpt eller? :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 900
Senast: Bri
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 646
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 745
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar