Sv: Bett och islandshästar
Får jag fråga varför du har bettringar?
//Julia
//Julia
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Om mässingsbett består av 65% koppar så är det inte heller bra då eller?
//Julia
//Julia
tror det bara fins ett slags bettrinar på novabetten och det är väl vanliga, rörliga.
Tror hon menar, varför har du bettSKIVOR?
Jag tycker att det låter som om din häst har något problem med munnen. Varför går han emot bettet så mycket annars? Bettskivor kan väl nypas ganska bra? Har du kollat munnen på honom?
//Julia
Ett tips som kan vara värt att prova som alternativ till bettskivor är ett bett med parerstänger, gärna Globus nätta tredelade. Tygeltagen blir lite tydligare för hästen med ett sådant bett. (Det blir tryck på utsidan av kinden också när du svänger)
Elektriska strömmar uppkommer väl bara när man har ett bett i järn/stå med inlägg av koppar/mässing.
När var det du provade sist? I början av inridningen kan de tycka att det är lite läskigt med bett och tygeltag överhuvudtaget. Det skulle kunna vara värt att prova ett tredelat metallbett igen trots allt tror jag, ett delat bett blir tydligare i munnen på honom än vad ett rakt blir. Särskilt med parerstänger. Med raka bett blir det lite mer "cykelstyre" om det inte funkar så bra att styra hästen med kroppen. Viktigt att det är lagom långt, 9,5 eller 10,5cm brukar passa de flesta islandshästar, i vissa fall behövs 11,5cm. Men de har i allmänhet ganska små munnar.