Bett och islandshästar

Sv: Bett och islandshästar

kl

Om mässingsbett består av 65% koppar så är det inte heller bra då eller?

//Julia

Nej, inte om teorierna om koppar stämmer, jag har dock inga konkreta bevis på att det jag hört stämmer.

Men ett rent mässingsbett tror jag inte är sämre än ett bett i bara järn eller stål, om man bortser från den eventuella preventiva effekt koppar kan ha på ston.

Elektriska strömmar uppkommer väl bara när man har ett bett i järn/stå med inlägg av koppar/mässing. Många säger att dessa bett ska vara smakliga för hästen, andra pratar om elektriska strömmar som stör. Vad som är sanning vet inte jag. Vet ju flera som ridder på exempelvis tredelade bett i järn/stål och med koppar eller mässing i mittdelen, och det funkar alldeles utmärkt.

Jag använder ett tredelat bett och det funkar perfekt!! :D
Min häst hade tvådelat förut men det skavde i munnen på
henne så vi bytte till ett tredelat :D

Men jag undrar om jag skulle kunna få sno din tråd lite granna?
För om jag får det så undrar jag om ni föredrar nosgrimma eller
hakrem?

Ha det så braa!

Tror hon menar, varför har du bettSKIVOR? :)

haha oj jag är nog lite trött idag ;) jag har det för att jag har ingen nosgrimma som håller bettet på plats så den bästa idén jag hade för att stabilisera bettet (ibland blir det inte så bra när han gapar för att han vill gå åt vänster och jag åt höger och vi kan ha ganska ordenliga diskutioner om det) lite så har jag ett pannband och bettskivor men är det någon som har en bättre idé är jag värkligen öppen för förslag. han går bara emot nosgrimmorna så därför använder jag inte någon alls för tillfället.

Jag tycker att det låter som om din häst har något problem med munnen. Varför går han emot bettet så mycket annars? Bettskivor kan väl nypas ganska bra? Har du kollat munnen på honom?

//Julia

Jag tycker att det låter som om din häst har något problem med munnen. Varför går han emot bettet så mycket annars? Bettskivor kan väl nypas ganska bra? Har du kollat munnen på honom?

//Julia

Japp munnen är kollad av en tandläkare precis innan jag hämtade hem honom i höstas men eftersom han är ganska ung så ska jag ta hit en tandläkare igen men ska ta det samtidig som moster ska kolla sina hästar, närmaste tandläkare är 10-12 mil bort.
Jag har faktiskt tänkt ta bort battskivorna för jag har haft dom ganska länge nu och jag tycker att han har blivit lugnare i munnen (absolut inte bra men lugnare) så bettskivorna kan juh faktiskt förvärra saken nu snarare än att hjälpa till.

Ett tips som kan vara värt att prova som alternativ till bettskivor är ett bett med parerstänger, gärna Globus nätta tredelade. Tygeltagen blir lite tydligare för hästen med ett sådant bett. (Det blir tryck på utsidan av kinden också när du svänger)

Men problemet med gapandet i svängar och oenigheten om vart ni skall sitter nog inte i munnen, utan i att hästen inte riktigt förstår tygeltagen. Träna på att svänga med kroppen istället för händerna och var mycket noggrann i träningen av det så kommer du nog att få resultat ganska snabbt.

Senast ändrad:

Helt rätt, för många rider för mycket med händerna.

haha ja det kan vara så (för jag rider mycket med händerna när han inte bryr sig om mig, dålig ovana som ska bort) eller så är det att han är allmänt tjurskallig "matte säger att jag ska vara på den här tråkiga ridplanen men mina ston står juh faktiskt och gnäggar efter mig så det skiter jag i, NU går jag!":grin:

Senast ändrad:

Ett tips som kan vara värt att prova som alternativ till bettskivor är ett bett med parerstänger, gärna Globus nätta tredelade. Tygeltagen blir lite tydligare för hästen med ett sådant bett. (Det blir tryck på utsidan av kinden också när du svänger)

Fast då var det juh det här med att vara änverre när han har metallbett dom första jag provade var juh just 3 delade. men ja såg att dom hade ett rakt sofftbitt också fast då var det med äppelsmak men i hans fall kanske det bara skulle vara bra.

Läste längre ner att någon tipsade om Anders Eriksson, då skulle jag vilja tipsa om filmen Á hestbakki 1, där går Eyjólfur igenom olika bett. Jag själv använder tredelat järn-koppar-järn med en ring i mitten, vilket funkar bra. Det är också det bettet som ska fungera bäst. Men sen nu så har jag kommit på att jag skulle vilja variera lite mellan bett, ex. stång (väldigt sällan men iaf) och ett rakt bett. Har inte testat rakt innan så därför är jag nyfiken på att se vad som händer. Jag är en sån som har tendensen att exprimentera och se vad som händer. Annars vet man ju inte :D

Elektriska strömmar uppkommer väl bara när man har ett bett i järn/stå med inlägg av koppar/mässing.

Det är riktigt, det krävs två olika metaller som är olika ädla för att en galvanisk spänning skall uppstå (sker på precis samma sätt i en hästmun som i ett batteri). Om detta är störande eller ej för hästen, det vet jag faktiskt inte.

Det jag märkt på tredelade järnbett med mittendel av koppar är att koppardelen (som är mjukare) slits av järndelen så att det kan bli vassa kanter. Och DET är ju mindre bra!

KL.
Båda mina går på tredelat.
Erro har ett tredelat med lösa ringar i järn (silverfärgat alltså) och Ási har ett likadant i mässing.
Har använt Ási's träns på några av hästarna här där jag jobbar och det jag märker på dom är att dom suger mycket mer på det bettet ? Alltså, det skapas mer "skum" när dom rids med det.

Ketill gick förut med ett tredelat med parerstänger från Globus, nu går han med ett vanligt tredelat med fasta ringar.

När var det du provade sist? I början av inridningen kan de tycka att det är lite läskigt med bett och tygeltag överhuvudtaget. Det skulle kunna vara värt att prova ett tredelat metallbett igen trots allt tror jag, ett delat bett blir tydligare i munnen på honom än vad ett rakt blir. Särskilt med parerstänger. Med raka bett blir det lite mer "cykelstyre" om det inte funkar så bra att styra hästen med kroppen. Viktigt att det är lagom långt, 9,5 eller 10,5cm brukar passa de flesta islandshästar, i vissa fall behövs 11,5cm. Men de har i allmänhet ganska små munnar.

När var det du provade sist? I början av inridningen kan de tycka att det är lite läskigt med bett och tygeltag överhuvudtaget. Det skulle kunna vara värt att prova ett tredelat metallbett igen trots allt tror jag, ett delat bett blir tydligare i munnen på honom än vad ett rakt blir. Särskilt med parerstänger. Med raka bett blir det lite mer "cykelstyre" om det inte funkar så bra att styra hästen med kroppen. Viktigt att det är lagom långt, 9,5 eller 10,5cm brukar passa de flesta islandshästar, i vissa fall behövs 11,5cm. Men de har i allmänhet ganska små munnar.

jo jag ska till att byta lite bett framöver här(han har 10,5 enligt tandläkaren), men jag undrar är det någon som vet hur det fungerar med novabetten? för som du säger med ett rakt bett blir det lite cykelstyre över det hela men blir det exakt samma ska med nova betten? dom är juh trotsallt böjbara.

Undrar jag också. Hur är det med raka syntetbett som är böjliga? Finns ju de i silikon som är väldigt böjliga, sen typ "Happy Mouth" som är mer stela.

Ja percis, det är det jag menar också för som Nova betten som saknar hård kärna är juh jätte mjuka och böjliga åt alla håll specelit när dom är använda ett tag.

Jag har ganska många bett, både hemma och i stallet, men efter att ha varit med Svalur till tandläkaren idag så beslutades det att jag skulle byta från rakt bett till tredelat med tungfrihet och variera med jaktkandar.:)
Eftersom han har ganska mycket tendens att bli hård i munnen använder jag jaktkandaret som en liten hjälp på traven och det har funkat bra. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 369
Senast: zanzan
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka