Bett och islandshästar

:bow:

Intressant som vanligt. Fram för mer "gör-det-själv"-övningar, där man kan träna på en kompis istället för den stackars pållen. :D

Är inte på nåt sätt besatt av detta med lösa/fasta ringar eller så (även om det kan verkar så när jag tjatar), jag har bara inte riktigt förstått skillnaden och varför man har det ena eller andra därför frågar jag. Men det finns ju å andra sidan så många konstiga anordningar att klä på hästen så det är väl inga skillnad med bett...

Vildvittra

Tack iller, bra förtydligande för det var ett klantigt uttryck från min sida i det tidigare inlägget. Det funkar på min häst, men naturligtvis får man kolla alla munnar, mungipor och tänder individuellt.... :o

Jag varierar inte bett så mycket nu för tiden, inte sen Globus 3-delade kom. Alla våra nuvarande hästar rids på det.

Det som jag brukar göra ibland är att istället variera höjden på bettet. Ett-två hål upp och ner, men alltid kolla att det inte stör tänderna. Inbillar mig att det är skönt för hästen att inte ha bettet på exakt samma plats precis varje gång man rider.

Sen har vi så gott som slutat rida med nosgrimma i vardagslag. Hade den så löst spänd ändå att jag började undra varför jag satte på den ;). Visst kan jag rida med nosgrimma ibland, men då av en speciell anledning just den gången. Den sätts inte på av slentrian och gammal vana.

Sv: Bett och islandshästar

Jag använder ett tredelat bett med sötmalm i.Det funkar bra,ibland använder jag ett lite skarpare bett som jag dock inte vet vad det kallas men det är inte ofta det blir använding av det.Ska kanske köpa ett ''eggbett''

Förut har jag alltid ridit med "vanligt" tredelat bett, men min häst fick problem med munnen. Alltid när jag red bråkade han med huvudet enormt mycket. Sedan lånade jag en kompis bett, ett tvådelat äppelbett och då vart han genast mycket bekvämare. Men vi tittade iallafall upp hans mun och det visade sig att han hade vargtand plus lite dåliga tänder pg.a ålder. Han som sa detta lånade oss ett Apple mouth bit pelham bett som jag fick testa. Wow, vilken skillnad! Man såg inte längre att det var samma häst ens. Så nu har jag för ett år sedan investerat ett Apple mouth bit pelham bett och ridit på det väldigt mycket, men också bytt lite mellan olika "vanliga bett".

Eftersom Órion (min häst) trivs bäst på Apple mouth bit pelham bettet så vill jag helst tävla på det också, men man får inte rida med det i lätta klasser. Så nu i höstas tävlade vi för första gången i öppna klasser och det slutade med att vi kom 1a & 2a :D Och min häst verkar bara bli yngre för varje år som går.

Vad jag vill säga är att ni som har bekymmer med er hästs mun, te.x lite dåliga tänder eller är bara allmänt tjurig och kanske inte lyssnar speciellt bra på vanligt tre -och/eller två delat bett så rekommenderar jag er att åtminstonde PROVA rida med Apple mouth bit pelham MED delta! För om ni inte använder delta och har tyglarna i understa ringen blir det väääldigt grovt och kan skada hästens mun, och att rida så bör nog endast professionella ryttare med erfarenhet av sådant göra.

Jag infogar lite bilder på när jag rider på kurs inför Sylvia Huuva på mig Apple mouth bit pelham med delta.

qwesdf.jpg

gdfx.jpg

dress1.jpg

sdfg.jpg

Men inte får man väl ha delta på tävlingar, eller?

Jag har en fundering, måste man rida med två tyglar på tävlingarna, eller går det bra att bara ha en tygel?

Nej, du får inte tävla med pelham på delta utan måste ha två tyglar, då bettet är designat att ridas på så.
Däremot finns det inget som säger att du måste röra den undre tygeln.

/Malin

Sv: Re: Bett och islandshästar

Detta har jag och mina hästmunnar kommit fram till.

Blandmetallbett, såna där med nån svart metall och koppar är bra ifall man vill göra en häst rädd för bettet. Av nån anledning så avskyr de såna bett och blir spända med det. Jag rådfrågade en expert och han tyckte att det var självklart att det var så, det var därför man tagit fram dessa bett till westernhästar ursprungligen då man ju inte vill att dessa ska ha nån kontakt alls med bettet.
gillar jag alltså inte.

Rostfritt stål är ju också en blandmetall. Stål är en järnlegering och rostfritt stål innehåller alltid krom men kan även innehålla bl.a nickel och mangan.

Järnbett (såna som rostar, brukar vara svarta till färgen) som blivit lite poppis på senare år, är ju gjorda av stål men utan krom, därför rostar de. Så jag förstår inte hur ett järnbett skulle vara sämre än ett i rostfritt stål? :confused:

Koppar däremot har jag hört (har dock inga konkreta bevis) ska vara mindre bra. Järn + koppar, som finns i de så populära "tredelade islandsbetten" där bettet är i järn med en mittdel i koppar ger tydligen (har jag hört) små elektriska vågor som kan störa hästarna. Dessutom har jag hört att koppar har en preventiv effekt på ston.

Mässing är en legering mellan koppar och zink, innehåller runt 65% koppar.

Nej, du får inte tävla med pelham på delta utan måste ha två tyglar, då bettet är designat att ridas på så.
Däremot finns det inget som säger att du måste röra den undre tygeln.

/Malin

Nu gör jag en pudel: Jag hade FEL!
Förlåt mig Jonna!

Du får rida på pelham med delta!

/Malin

Nu gör jag en pudel: Jag hade FEL!
Förlåt mig Jonna!

Du får rida på pelham med delta!

/Malin

Säkert? När ändrades detta? Eller finns det någon allmänt utbredd missuppfattning att man inte får rida på delta? För ca ett år sedan hade jag en vän som skulle rida tävling på pelham och hastigt och lustigt fick ragga upp ett par tyglar till då domaren sagt att delta inte var tillåtet. Har det ändrats sedan dess eller hade den domaren fel?

Min häst är en sådan som man tillsynes inte kan hitta några problem med men han är då aldrig nöjd med något bett.
Det bett som jag ändå uppfattar som fungerar allra bäst och som jag nu använder jämt är ett rakt novabett. Förut var han alltid lite smått ovilig att ta in ett bett imunen (inte så att han vägrade men man såg ändå att han hadde som en liten ovillja mot det) men så betälde jag det här och när han fick det i munnen så vart det som en napp slurp sadet så sög han fast bettet och han skulle inte släppa det :p. Nu kommer han alltid själv medd huvudet när man ska tränsa. Han gapar fortfarande lite då och då när han inte får gå åt det hållet han vill, då blir det typ så här
20489966.jpg
(snorri vill åt vänster och jag åt höger och jag har aldelses för långa tyglar:angel:) men han fungerar ändå betydligt bättre så här en med något annant bett och nosgrimmor.
Skulle kunna vara så att han kanske går bättre utanbett men då jag inte har kunskapen som jag anser att det kanske krävs, när man använder något bettlöst, så få den idéen ligga på hyllan ett tag.

Jag fick ett mail av Lena Lennartsson igår där hon skrev att det ÄR ok!

Innan jag skrev inlägget här i Buke igår läste jag i FIPO, i mina anteckningar från domarseminariet och försökte kolla på FEIFs hemsida, som tyvärr var nere då, för att avra säker på att jag hade rätt.

Det som står både på FEIFs hemsida (under Prohibited Equipment) är:
"Only reins that go directly from the rider’s hands to the correct attachment point on the bit or bit less bridle are allowed."
(alltså: ""endast tyglar som löper direkt från ryttarens händer till den korrekta fästpunkten på bettet eller det bettlösa huvudlaget är tillåtet.").

JAG tolkar fortfarande detta som att delta inte är tillåtet och skulle för säkerhets skull inte rida med delta (om jag nu red på pelham).

Jag kommer att skriva ut Lenas mail och ha med mig det i FIPO ifall det blir diskussion.

/Malin

Ja, den meningen du skriver ovan tolkar jag ju precis som du, att det inte skulle vara tillåtet med delta. Å andra sidan beror det väl på vad man menar med "correct attachment point" - på ett pelhambett skulle kanske deltat kunna ses som en korrekt fästpunkt? Vad skrev Lena i sitt mail? Bara att det var OK med delta, eller gav hon någon mer uttömmande förklaring?

Saxat ur mailet från Lena L:

"Det är numera tillåtet med deltatygel på tävling och har så varit några år. Allt är ju som bekant tillåtet (så gott som) och det med deltatygel orsakade viss förvirring till en början men FEIF har enats om att det är tillåtet. Dumt att felaktigheter snurrar runt även om det är på sidor där det står en massa andra konstigheter men vad gäller regler är det väl bra om det blir rätt. Du har också rätt i att det var otillåtet tidigare. Allt är i förändring."

/Malin

kl

Om mässingsbett består av 65% koppar så är det inte heller bra då eller?

Jag har inget bett till Thytur än, tänkte rida honom utan bett till en början (så han får tappa tänder och så i fred). Men jag har absolut tänkt skaffa ett tredelat globus bett till honom senare. Jag har ingen aning om vad han har för storlek, så det får vänta lite.

Till Freyja hade jag ett tredelat Globusbett i mässing (st.9,5) som hon gick jättebra på. Jag behövde aldrig byta, hon trivdes super med det. Ett tag hade jag ett rakt Globusbett efter en lättare operation i munnen (rekomendation av vet) men det trivdes hon inte alls med.

//Julia

Liknande trådar

Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 369
Senast: zanzan
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka