Sv: Bett och islandshästar
Förut har jag alltid ridit med "vanligt" tredelat bett, men min häst fick problem med munnen. Alltid när jag red bråkade han med huvudet enormt mycket. Sedan lånade jag en kompis bett, ett tvådelat äppelbett och då vart han genast mycket bekvämare. Men vi tittade iallafall upp hans mun och det visade sig att han hade vargtand plus lite dåliga tänder pg.a ålder. Han som sa detta lånade oss ett
Apple mouth bit pelham bett som jag fick testa. Wow, vilken skillnad! Man såg inte längre att det var samma häst ens. Så nu har jag för ett år sedan investerat ett Apple mouth bit pelham bett och ridit på det väldigt mycket, men också bytt lite mellan olika "vanliga bett".
Eftersom Órion (min häst) trivs bäst på
Apple mouth bit pelham bettet så vill jag helst tävla på det också, men man får inte rida med det i lätta klasser. Så nu i höstas tävlade vi för första gången i öppna klasser och det slutade med att vi kom 1a & 2a
Och min häst verkar bara bli yngre för varje år som går.
Vad jag vill säga är att ni som har bekymmer med er hästs mun, te.x lite dåliga tänder eller är bara allmänt tjurig och kanske inte lyssnar speciellt bra på vanligt tre -och/eller två delat bett så rekommenderar jag er att åtminstonde PROVA rida med Apple mouth bit pelham
MED delta! För om ni inte använder delta och har tyglarna i understa ringen blir det v
äääldigt grovt och kan skada hästens mun, och att rida så bör nog endast professionella ryttare med erfarenhet av sådant göra.