Bett och åter bett.................???????????????

H

hotmamma

Hej detta har säkert skrivitts om förutt.Men jag som är litte ny ställer ändå frågan. Vem ska man lysna på sin tränare eller en häst tandläkare.
Jag var i början av april hos en tandläkare. Han sa att min häst sök in bettet i munen så att mitt tre delade blev som ett ve i munen. Den mittersta dellen Bettede honom uppe i gomen, för det var dels ett nr för stort och han kastat med huvudet en del. Så ibland har det varit som man har haft hans huvud i knät. Nu så har jag ridit på ett rakt bett med fasta ringar och han är nästan hellt bra. Nu har den tjej jag tränar för fått ett utbrott och tycker att jag är knäpp som har lysnat på honom. Hon som hjälpt mig att rida in honom och som jag tränar för ska ska väll veta vad som är rätt och fel för mon häst tycktr hon. Jag blev sur och sa som det var att nu fungkar han och går helt okej.
nu till saken ved är fel på raka bett? jag har köpt ett tre delat med fata ringar också. Var för ska det köras såstor sak av något som fungkar nu jag ska gå till baks när jag tycker att det är okej inte för att hon tycker det.
Hon är bra anars coh väldigt seriös så jag tränar forfarande för henne även om vi får onda ögat när hon ser bettet.

Lyssna på din tandläkare! Det handlar om hästens välmående.

Samma sak har hänt här (inte riktigt..), vi blev också ordinerade att rida på rakt bett. Visst, min tränare hade väl ingenting emot det, men när bettringarna började glida in i munnen tyckte hon att vi skulle byta osv. Men nej, tändläkaren har sagt såhär, då är det så. Man för göra det bästa av saken.
Vi löste det genom att köpa ett rakt bett med lösa ringar, som var större och inte gled igenom.

Rid med rakt bett tills munnen är helt läkt på din häst. Sedan kan du kanske börja variera med tredelat, men inte så att h*n går på det hela tiden, och börjar med sin ovana igen.

Om man gör en jämförelse. Din häst har ont i ryggen och vi säger att den behöver en speciell sadel för det. Så kommer din tränare och säger "Nej den sadeln kan du inte ha, byt tillbaka till din gamla". Hur gör du då? Det skadar din häst mer att fortsätta som förut, istället för att låta den läka ordentligt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: ygenda
·
Utrustning Hittade detta bett på en webbsida. Det ska tydligen i grunden vara ett 2-delat bett, men som är "roterat" för att ligga bättre/stadigare...
Svar
4
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar