bett med parerstänger på KM?

B

BeastieBabe

Ska eventuellt vara med på KM på ridskolan, har aldrig ridit dressyrprogram annat än på träning faktiskt.. men till saken jag vill hellre ha ett tunnare tredelat än det superfeta tvådelade som sitter på ridskolehästen träns.. det för att hästen ofta skakar på huvudet, slår upp det (speciellt när man tar lite mer i tyglarna, då slår hon up huvet och springer lite), detta för att bettet är jättetjockt och det ligger pressat mot gommen när man inte ens håller i tyglarna, tror jag..

eftersom att det är KM vill jag helst inte slänga ut en massa pengar om jag kan använda det bettet jag har hemma, det är ett tredelat lite tunnare bett med parerstänger.. kan det vara OK att ha detta bett på KM? kan man ha det på andra tävlingar? eller bör man inte ha det? är det en fråga om vad ridskolechefen tycker kanske?

Sv: bett med parerstänger på KM?

Bett med pararstänger är inte tillåtet i dressyr enligt TR. Men som sagts så många gånger tidigare: på klubbtävling bestämmer klubben själv allt utom det som har med säkerhet, hästhantering och uppträdande mot medtävlandeoch funktionärer att göra.

Fråga klubben om du får rida på ditt bett.

okai, tack för svaret :)

på km gäller TR.. så har vi haft i alla år.. ja vet för ja fick inte rida på rakt gummibett på pluto danilo när ja skulle vara med... sen så tror ja inte att du får byta bett opå henne överhuvud taget.... sen måste ja oxå säga att när hon är helt loss så slutar hon slå med huvet... ja bojkottar i år ja föresten..orkar inte..

Det är så olika mellan olika klubbar, så hör efter med din klubb eftersom det är KM.
På våran klubb har det används såväl vanliga tränsbett som pessoa, pelham vid programridningar och liknande. Men vid inbjudningstävlingar (då vi varit typ fyra eller fem klubbar som haft tävlingar) så har vi varit väldig strikta med att följa TR, endast med undandtag på klädseln i dressyren samt från licensen då.

jo jag vet att hon slutar slå då.. men hennes bett ligger ändå inte bra i hennes mun, det syns om man tittar, det trycker upp i gommen på henne även när man inte ens tar i tyglarna..
sedan vet jag inte om jag blir första eller tvåa att rida henne.. vet inte heller vem den andra är som ska ha henne heller.. vet alltså inte hur hon rider Hilmisan..

vet du hur det är med klädseln på vårat KM? jag har ganska dåligt med vita ridbraller och stövlar juh :angel:

ingen aning.. prata med sara andersson.. de är hon som har hand om de... fråga på lunar om du inte träffar henne i stallet eller nått..

hehe å ja som va i stallet för en halvtimme sen och träffade Sara men då frågade ja juh inte.. hade inte sett det här då :)

Kolla med din ridlärare.
Där jag rider får man inte byta någon utrustning över huvudtaget egentligen. Men jag får byta om jag ska rida och byter tillbaka sedan. Visserligen är det för att personalen vet precis vem jag är och vad jag kan, dom räknar mej nästan som en personal *hehe* Men somsagt var, kolla med din ridlärare el. liknande.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 341
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar