Bett?? (långt )

F

FannyoArre

Jag fick rådet av förra ägaren att alltid rida ut med ett skarpare bett, då han kan bli väldigt stark om han vill. Vilket är helt sant! Hittills har han blivit riden på ett Liverpool-bett eller en AR-stång:
Båda dessa är rätt skarpa!

Liverpool-bettet har jag alltid satt i de mittersta hålen.
Hade innan på det snällaste, det närmast ringarna - MEN, då han körde upp huvuet och försökte bralla iväg,
så VÄNDE sig bettet i munnen på honom :O Jag fick lite smått panik att nu skulle han skena hem....

Har även funderat på att använda detta bett då jag ska börja köra honom, men är inte säker.
Ägaren berättade att han är ÄNNU bättre på att "krulla ihop" sig vid kördning.
Ev får ha ha ett rör på sig under käken då... Läskigt att inte kunna komma åt hästen annars :/

Den Akademiska stången rider jag minst med. Det blir framförallt om jag ska träna AR såklart,
och då rider jag mest med bridong-tygeln dvs, den snällare :)

Till saken hör nu att jag inte är riktigt nöjd med Liverpool-bettet. Det känns lite för skarpt! Ska börja rida honom på ett vanligt två-delat också. Vid dressyr och markarbete på legdan tex. Maja har testat en gång och tydligen så blev han rätt stark och tung i början, men mjukare mot slutet :)

Men vill fortfarande ha ett lite vassare att rida ut på. Funderar nu på ett jaktkandar eller ett pelhambett:

Tips emot-tages TACKSAMT!! Har jag helt fel, Liverpool-bettet kanske är det snällaste av dom? Personligen så tror jag att jaktkandaret är snällast, verkar ha kortast "skänkel". ???

Sv: Bett?? (långt )

Jag skulle testa jaktkandaret. Är ett bett som man kan använda som olika skarpt och som verkar "passa" de flesta hästarna. De hästar jag har haft det på har alla gillat det!

Har ingen erfarenhet av de bett du rider med idag, dvs liverpool eller ak.stång.

Joho, ett bett med utväxling (tex alla med hävstång) är skarpare än handen som håller i det! :idea: Det är ju själva idén med hävstången ;)

TS

Jaktkandaret är snällare än pelham, men inget bett ersätter lydnadsträning :)

Joho, ett bett med utväxling (tex alla med hävstång) är skarpare än handen som håller i det! :idea: Det är ju själva idén med hävstången ;)

TS

Jaktkandaret är snällare än pelham, men inget bett ersätter lydnadsträning :)

Haha de har du rätt i ;)

När drar hästen? Träna lydnad!
Drar hästen när du galopperar, galoppera inte. Drar hästen när du travar, trava inte. Skritta bara, gör saker, skänkelvikningar med mera så hästen får annat att tänka på.

Träna på lydnad, han ska vänta på dina signaler inte hitta på egna :P Men det är jättebra om man kan komma igenom det och ändå fortsätta trava och galoppera som du gör men kanske galoppera en liten bit sedan sakta av och ny galopp osv, tempoväxlingar är jättebra att öva på. Men han ska inte sticka iväg då får du säga till honom, gör en halt, rygga lite och sedan fram igen.
Pehlam är bra men blir lätt att dom "knäpper av" i nacken. Hackamore tycker jag mkt om till min häst som också blir "stark" ute i skogen och det funkar jättebra, hon trivs bättre med tryck. Annars kan jaktkandaret vara okej, man kan ju pröva sig fram som sagt :) Var inte rädd att pröva olika bett, men kolla så det sitter bra och att man är mjuk i handen. Jättebra att du ska börja rida på vanligt bett, det är himla bra att variera mellan några bett :)

LYCKA TILL! :D

Liknande trådar

Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 634
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 033
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV