Z

Zacke

Om man har en häst som blir lösgjord och lyssnar bra på vanligt tredelat bett på banan, och oftast ute men som ibland när man kommer ut i skogen blir lite piggelin, vad kan ni rekomendera att man rider med då för bett? :confused: dessutom är han lite svår/ovillig att stanna, oavsett gångart, försöker då bromsa med vikthjälp så mycket jag kan, några tips om hur man kan göra med det? bett, viktfördelning osv.
:D väldigt tacksam för tips! :banana:

Sv: bett igen

Jag har löst det med sidepull (=Lindell) ute.
Tidigare förstörde jag ständigt det vi byggt upp inne på ridbanan varje gång vi red ut, eftersom min häst tog vilda diskussioner med bettet när hon hade andra idéer i huvudet. Men sedan jag började rida med sidepull ute har hon helt glömt av alla gamla tråkiga reaktioner på bettet, och vi kan ägna oss åt ridningen i lugn och ro inne på banan.
Parallellt tränar vi samarbetsförmågan ute, meddelst sidepullen.

Tar du i för hårt med betsel ser du kanske inte eventuella skador inne i munnen. Tar du i för hårt med sidepull syns det utanpå. Men risken är istället att hästens kotpelare får ta smällen om det blir ett alltför häftigt ryck med kanske en rotation som följd. Ungefär. Bra att veta, tänkte jag.

Ja, du hade fler frågor. Jag gör ett försök, ta till dej det som passar dej.

Rid, helt enkelt. Jag menar, gör ständigt någonting, öka-sakta-öka-sakta, ställ hö-vä-hö-vä, serpentiner, halt-igång-halt-igång, trav-skritt-trav-skritt, allt du kan komma på som passar er.

Hemligheten är att hästen kommer att bli fullt upptagen med att hålla reda på vad du hittar på, och det är ju det du vill egentligen. Då blir han mer lyhörd. Som det är nu är han mer upptagen av omgivningen och glömmer av att han har en ryttare på ryggen, skulle jag kanske tro?

Du måste vara noga med att vara rättvis mot hästen om han ska trivas med att lyssna på dej. Ge korrekta hjälper, förstärk gradvis i förhållande till vad situationen kräver, rid igenom varje hjälp innan du ger efter, men ge i gengäld efter ordentligt i rätt mängd i rätt ögonblick!!! Själv använder jag dessutom rösten mycket när jag rider, jag småpratar mycket och det hjälper min häst att bli trygg med min hjälpgivning och att våga tro på sin tolkning av mina signaler, jag är ju inte perfekt nog. Det hjälper oss jättemycket.

Försök ringa in exakt vad det är som gör att din häst är lite bångstyrig när ni rider ut, kanske är det bara under vissa omständigheter, t ex när det blåser, ni rider ensamma eller i grupp, vissa ridvägar, vårkänslor, test av ryttare, ryttaren är rädd/spänd, lekbusig, för mycket havre.... Tag reda på vad som fungerar bra och utgå från det. Men ta också reda på vad din häst gillar att göra och gör det ofta ett tag, så att du märker att han har positiva förväntningar när du kommer med sadeln. Det underlättar.

Du kan också börja ridpassen ute med avslappnande massage och/eller TTouch. Har du en kompis i närheten så gör lite på varandra också. Jag lovar att 20 min före ett ridpass gör underverk!

Försök att rida på likartat sätt ute som inne. Se först till att hästen reagerar rätt på dina hjälper när inget distraherar, så ni har den basen att stå på innan ni rider ut. Råden om växlingar, rösthjälp och förberedande avslappning kan du gott använda när ni ska rida inne på ridbanan också.

Att han är ovillig att stanna kan också bero på att han helt enkelt har svårt för det. Är han helt frisk så kan det vara så enkelt att han ligger på framdelen och inte är samlad. Då är det det du ska jobba med mest. Jag antar att du vet hur du ska göra det, men det skulle vara intressant att se vad du får för svar om du lägger ut en tråd där du ber om tips hur man samlar en häst! Det är ju detta vi jobbar med hela tiden, men alla har ändå sitt svar! Men vi löser det inte med bettet, iallafall.

LYCKA TILL! Har själv gjort allt ovanstående, och långt om länge har min busa börjat bli nästan normal vid uteridning, och superpositiv och mycket springglad (utan att sticka)!

Tack så mycket för hjälpen! har funderat på ett sidepull, och nu ska jag testa det, blir spännande o se vad han ycker om det :rofl:

så som jag fattar av det du berättar så är han inte direkt "vild" ute utan blir bara piggare och mer svårstannad. I stället för att byta ut bett när jag hade en sådan häst så fick jag hästen att lyda mig mer. Om det så slutar med att du måste göra halt varannan meter hela ute ritten så garanterar jag att hästen kommer att bli mycket mer lyhörd ifall du orkar med det den närmaste månaden. om han/hon är mycket pigg så gör mycket halter men bara när den går emot handen. På detta sättet slipper du sätta på en hästen ett bett ute som faktiskt så småning om kan påverka din ritt hemma i ridhuset. Mindre riskt och mer lyhörd häst som du dessutom kommer ha med nytta av på banan då det är viktigt att hästen reagerar på minsta lilla när man kommer upp i högre höjder. Nu säger jag inte att det funkar på alla hästar men man strävar ju efter att sin häst ska vara så lyhörd som möjligt på ryttaren och i stället för att byta ut till något som är skarpare för hästen så ska man vara petigare i sin ritt. Hoppas jag vara till någon hjälp. Kram C :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
941
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar