Sv: bett igen
Ja, du hade fler frågor. Jag gör ett försök, ta till dej det som passar dej.
Rid, helt enkelt. Jag menar, gör ständigt någonting, öka-sakta-öka-sakta, ställ hö-vä-hö-vä, serpentiner, halt-igång-halt-igång, trav-skritt-trav-skritt, allt du kan komma på som passar er.
Hemligheten är att hästen kommer att bli fullt upptagen med att hålla reda på vad du hittar på, och det är ju det du vill egentligen. Då blir han mer lyhörd. Som det är nu är han mer upptagen av omgivningen och glömmer av att han har en ryttare på ryggen, skulle jag kanske tro?
Du måste vara noga med att vara rättvis mot hästen om han ska trivas med att lyssna på dej. Ge korrekta hjälper, förstärk gradvis i förhållande till vad situationen kräver, rid igenom varje hjälp innan du ger efter, men ge i gengäld efter ordentligt i rätt mängd i rätt ögonblick!!! Själv använder jag dessutom rösten mycket när jag rider, jag småpratar mycket och det hjälper min häst att bli trygg med min hjälpgivning och att våga tro på sin tolkning av mina signaler, jag är ju inte perfekt nog. Det hjälper oss jättemycket.
Försök ringa in exakt vad det är som gör att din häst är lite bångstyrig när ni rider ut, kanske är det bara under vissa omständigheter, t ex när det blåser, ni rider ensamma eller i grupp, vissa ridvägar, vårkänslor, test av ryttare, ryttaren är rädd/spänd, lekbusig, för mycket havre.... Tag reda på vad som fungerar bra och utgå från det. Men ta också reda på vad din häst gillar att göra och gör det ofta ett tag, så att du märker att han har positiva förväntningar när du kommer med sadeln. Det underlättar.
Du kan också börja ridpassen ute med avslappnande massage och/eller TTouch. Har du en kompis i närheten så gör lite på varandra också. Jag lovar att 20 min före ett ridpass gör underverk!
Försök att rida på likartat sätt ute som inne. Se först till att hästen reagerar rätt på dina hjälper när inget distraherar, så ni har den basen att stå på innan ni rider ut. Råden om växlingar, rösthjälp och förberedande avslappning kan du gott använda när ni ska rida inne på ridbanan också.
Att han är ovillig att stanna kan också bero på att han helt enkelt har svårt för det. Är han helt frisk så kan det vara så enkelt att han ligger på framdelen och inte är samlad. Då är det det du ska jobba med mest. Jag antar att du vet hur du ska göra det, men det skulle vara intressant att se vad du får för svar om du lägger ut en tråd där du ber om tips hur man samlar en häst! Det är ju detta vi jobbar med hela tiden, men alla har ändå sitt svar! Men vi löser det inte med bettet, iallafall.
LYCKA TILL! Har själv gjort allt ovanstående, och långt om länge har min busa börjat bli nästan normal vid uteridning, och superpositiv och mycket springglad (utan att sticka)!