Bett i dressyr

silversvart

Trådstartare
Hejsan!

Har sökt och sökt men inte hittat svaret jag ville ha.

Jag själv rider bara på vanligt tredelat så jag bryr mig inte, men jag hamnade i en liten diskussion med en tjej som påstod att hennes kompis tävlade dressyr med pelham bett.

jag vet att man bara får tävla lätt dressyr med vanliga 2 eller 3 delade med fasta eller rörliga ringar och de med gummi (men hon ville tävla sin ponny med pelhem därav diskussionen)

men det jag undrar är om man får tävla någon klass på ponny med kandar, hon sa att kompisen tävlade LA-MSV och hade pelham, tänkte om hon trodde att kandaret var ett pelham? därför jag undrar här eftersom jag har för mig att man inte får tävla alls med kandar på ponny alls men jag kanske har fel.

Sen undrar jag från och med vilken klass ska man ha kandar på stor häst?

Virrigt inlägg kanske för jag är jätte sjuk och sitter här o försöker få lite underhållning:p

Själv kommer jag bara starta lite lättklass me min pålle på skoj för vi e hoppryttare så för mig spelar de ingen roll o kunna, men jag började fundera lite när jag pratade me henne.

Jag sa att jag tyckte att hon skulle ta hjälp av en bra dressyrtränare som hjälper henne med övningar för att få hästen lyhörd och komme i en bra form istället för att ha pelham på ett lite fint sätt vill inte att hamna i bråk som jag råkat göra tidigare när jag siskuterat bett med andra som betslat upp.

Dressyr handlar ju om att bygga upp hästen så att den orkar bära sig själv och få den att lyssna med små små hjälper och då ska man ju inte betsla upp den innan den kan grunden.

Sv: Bett i dressyr

Det finns ingen klass, vare sig stor häst eller ponny där det är tillåtet att rida med pelham. Det finns bilder på alla tillåtna bett på sv ridsportsförbundets hemsida. TR ligger ju där numera. Finns inte bettet med, är det inte tillåtet.

Inte heller finns det någon ponnyklass där kandar är tillåtet. Dock rider ju vissa ryttare sina ponnysar som storhästar, och får då anväda samma bett som är tillåtet i dessa klasser.

Kandar är valfritt from LA:5 och obligatoriskt from MsV B:4 (tror de ändrade till B:4 an?, rätta mig gärna om jag har fel. Rider just nu unghäst och har inte tävlat MsV på över ett år).

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar