Bett/huvudlag vid körning/inkörning

trofé

Trådstartare
Är i färd med att inom överskådlig framtid börja köra in min häst. Så nu skulle jag vilja veta (och gärna se bilder) på vad ni använder för bett och huvudlag när ni kör.

Min häst går absolut bäst på hackamor och det är också det jag rider på för det mesta. Rider ibland på rakt bett. Vad rekomenderar ni? Varför? Speciella körbett? Huvudlag med skygglappar/inte?

Sv: Bett/huvudlag vid körning/inkörning

Jag tycker att ett vanligt tre-delat alternativt ett vanligt rakt bett är att föredra!

Men det beror också på vad för slags körning du vill ägna dig åt och hur lyhörd din häst är osv.

Han har inga problem med munnen?
Så att det är därför du rider med hackamore?

När det gäller skygglappar så är det ingenting jag har använt mig av men vet att andra uppskattar skygglapparnas inverkan!

Jag har kört in två unga åsnor nyligen, håller på med en äldre idag och ska påbörja inkörning av en B-ponny inom ett par veckor. På alla har jag använt mig av vanligt körhuvudlag med den nosgrimma som finns med (väldigt löst spänd), inga skygglappar i början. Har precis börjat introducera skygglapparna på stot som är körd sedan i våras.
Har använt lite olika bett, tvådelat, tredelat och rakt.
Absolut bäst fungerar mina på ett rakt bett dvs en stång. Tvådelat och tredelat så har mina bara stressat och lagt tungan över.. När de sedan har blivit vana vid bett och fungerar ordentligt på det har jag faktiskt bytt över till liverpoolstång vilket alla tre trivs fruktansvärt bra med. Ska nu pröva ett ponny postkandar/ grodbett. Tycker det bettet verkar lovande när man känner på det och kollar dess verkan.
Vilket bett just din häst föredrar är bara att prova sig fram till. Om du inte är van vid "skarpa" bett så bör du absolut inte stoppa det i munnen på din unga/outbildade häst se till att få hjälp innan..

Han är otroligt lyhörd, ofta kan jag rida för enbart röst och -vikthjälper. Har inga problem med tänderna (kollat nyligen) men han är liksom "mjukare" med hack. Har även hatf hack hittills när jag tömkört.

Va bra att han lyssnar på rösten!

Då har du ju redan mycket gratis inom körningen!

Att köra med hackamore rekommenderar inte jag men jag har läst här inne att någon har gjort det och det har gått bra!

Jag kör med rakt tränsbett och skygglappar. Det raka bettet har jag bäst erfarenheter av men ta det bett din häst trivs bäst med. Vissa hästar går bra att köra in med skygglappar och andra funkar bättre utan. Med unga hästar brukar dock utan funka bäst till att börja med. Men lyssna på din häst. Det är så individuellt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka