Bett hjälp! *ganska akut*

Behati

Trådstartare
Hej alla!
behöver era tipa och synpunkter nu!;)

Jag har precis såld en c-ponny. En pigg och glad tjej som är mycket känslig och lydig.

vi här hemma har aldirg behövt irda henne på något annat är vanliga tränsbett även om han ahr blivit piggare och lyssnar mindre på ryttare vid hoppning.

Tjejen som köpt henne är inte så gamal och väger ungefär hälften av vad vi som ridit henne den sista tiden gör. Hon hade problem att få tillbaka henne mellan hinderna ocg det gick lite väl fort ibland.
De nya ägarna pratade om att prova ett lite skarpare bett på henne nu i början tills ryttare och ponny ridit ihop sig mera. Detta tycker jag låter som en bra ide, iallafall tills de är mer samspelta och ryttare lärt sig att det inte är så svårt att få tilbaka henne på ett vanligt träns bett.

Men nu till problemet!
Jag har inte ridit ponny på 5 år(:o tiden går fort) och jag har ingen aning om vad man får ha för bett ponny och vad som skulle kunna funka på henne.
De nya ägarna ville gärna att vi skulle prova något skarpare på henne här hemma innan så att det funkar, men som sagt jag vet inte vad....

De pratade om pessoa, men dessa vill jag inte veta av på ponny. Och sen pratade de och pelham, men jag kan gissa på att detta blir för skarp på denna ponny, iallafall om man har kedjan (måste man förresten ha den?)

vad har ni för bett förslag?

hur fungerar kimblewick? får man ha det på ponny?

Sv: Bett hjälp! *ganska akut*

Kedjan måste vara på ja, Annars blir det ju nästan samma effekt som med ett pessoa..

Kimblewick är godkänt för ponny men då måste man antingen ha tygeln i stora ringen eller med delta i dem små. Och det är inte riktigt lika skarpt som ett pelham. Så prova på ni bara ;)

Ett rakt gummipelham med järnkärna och helt lös kedja fungerar bra på många heta men känsliga hästar.

Ett 3-delat bett kan ge lite mer styrka men är ändå snällt.
Annars prova pessoa med bara en nedre ring eller börja proa i stora ringen det blir ju bara en liten hävstång.

Hoppas det kan hjälpa lite!

Kedjan måste vara på ja, Annars blir det ju nästan samma effekt som med ett pessoa..

Kimblewick är godkänt för ponny men då måste man antingen ha tygeln i stora ringen eller med delta i dem små. Och det är inte riktigt lika skarpt som ett pelham. Så prova på ni bara ;)

Ok, det lät ju bra! ska nog ta en tur till affären och köpa ett kimblewick till henne.... om man nu hittar ett sånt i den här stan:crazy:

men tack för svaret!:)

Annars prova pessoa med bara en nedre ring eller börja proa i stora ringen det blir ju bara en liten hävstång.

3-delat är det som hon gått mest på med oss, men för denna lila tjejen behövs nog något lite skarpare i hoppningen.

Pessoa har jag dåligerfarenhet av, men det är ju alltis värt ett försök

Mitt tips är en snällare lösning av Pessoabettet.
Man tager ett tredelat pessoa, i ringen där sidostyckena fästs fäster man även en kindrem i mjukt läder med flera hål.
Voila! Nu har du ett bett där du med lätthet kan reglera skärpan på två olika vis, dels genom tygelplacering och dels genom hur hårt kindremmen spänns, då får man olika mycket hävstång men aldrig det "hårda" trycket i nacken som gör att ponnyn "knäpper av" eftersom att kindremmen tar emot.
Förstår du hur jag menar?

Mitt tips är en snällare lösning av Pessoabettet.
Man tager ett tredelat pessoa, i ringen där sidostyckena fästs fäster man även en kindrem i mjukt läder med flera hål.
Voila! Nu har du ett bett där du med lätthet kan reglera skärpan på två olika vis, dels genom tygelplacering och dels genom hur hårt kindremmen spänns, då får man olika mycket hävstång men aldrig det "hårda" trycket i nacken som gör att ponnyn "knäpper av" eftersom att kindremmen tar emot.
Förstår du hur jag menar?

Jo jag tror jag förstår!

låter som en bra lösning tycker jag!:bow:
Men får man verkligen tävla ponny på detta?

Hoppning går bra enligt dotterns tränare, men självklart inte dressyr.
Hoppas det fungerar lika bra för er som för oss! :) (gillar inte heller pessoabett...)

Hoppning går bra enligt dotterns tränare, men självklart inte dressyr.
Hoppas det fungerar lika bra för er som för oss! :) (gillar inte heller pessoabett...)

ok låter ju bra! ska ta en sväng till affären nu så får vi se vad jag hittar

nJag skulle avråda dig från att använda ett pessoa för att eftersom att det inte har något stopp (som kedjan på ett pelham) så blir det inte heller någon eftergift vilket kan ge förödande konsekvenser.. :crazy:

nJag skulle avråda dig från att använda ett pessoa för att eftersom att det inte har något stopp (som kedjan på ett pelham) så blir det inte heller någon eftergift vilket kan ge förödande konsekvenser.. :crazy:

Men om man gör som jag föreslår kan det väl fungera? Då finns "stoppet" du önskar samtidigt som den lilla ryttaren rår på ponnyn utan att falla fram?

Till LadyCovergirl: har läst i TR nu och kan inte hitta något som säger att man inte får använda Pessoa med "kindrem" så som jag beskrev. :confused: och ingen har sagt något annat än att det är OK till oss...
Berätta mer är du snäll!

Då är det väl bättre att ta ett jaktkandar eller babypelham och sätta en läderrem ist för kindkedja. Måste ju gå.

Sätter man läderrem på pessoa så hamnar den för högt upp.

Men om man gör som jag föreslår kan det väl fungera? Då finns "stoppet" du önskar samtidigt som den lilla ryttaren rår på ponnyn utan att falla fram?

Till LadyCovergirl: har läst i TR nu och kan inte hitta något som säger att man inte får använda Pessoa med "kindrem" så som jag beskrev. :confused: och ingen har sagt något annat än att det är OK till oss...
Berätta mer är du snäll!

Du får inte använda pessoat med "kindrem". Du får enbart tävla ponny på dem betten som det finns BILD på i TR men några är det ju vissa ändringa tex, om bettet är tredelat med vanliga ringar på bilden så kan man ha ett tredelat med fasta ringar om du förstår vad jag menar men du får INTE ta bort/Sätta fast något annat på betten, mer än tungfelssticka då. Du får säkert ha pessoat så som du sa på häst men inte på ponny det är jag till 99.9% säker på..

OK, jag är absolut ingen expert på detta... :crazy: men eftersom "alla" hittills sagt ok till betslingen och bettet är tillåtet enligt TR och en kindrem gör bettet mildare så...?
Enl TR skall kindkedja användas vid vissa bett (ej Pessoa) men det står inte att det inte får användas till andra bett...?

Okej. Men är det på Häst el Ponny du har använt det? För är väldigt väldigt tveksam till att det är tillåtet.. Och ska man ha det så kan man väl lika gärna ha ett pelham men sätta en läderrem istället för kedjan om man nu inte vill att det ska vara så skarpt?

Berätta mer är du snäll!

Mom 372:
"Nedan beskrivna och avbildade bett är tillåtna. Inga andra varianter eller kombinationer är tillåtna."

Du får inte använda pessoat med "kindrem". Du får enbart tävla ponny på dem betten som det finns BILD på i TR men några är det ju vissa ändringa tex, om bettet är tredelat med vanliga ringar på bilden så kan man ha ett tredelat med fasta ringar om du förstår vad jag menar men du får INTE ta bort/Sätta fast något annat på betten, mer än tungfelssticka då. Du får säkert ha pessoat så som du sa på häst men inte på ponny det är jag till 99.9% säker på..

Mja, tolkningsfråga det där. Man får inte ha tredelat med fasta ringar bara för att tredelat med lösa ringar är avbildat.
Däremot är tvådelat bett med fasta ringar avbildat och då både två- och tredelat bett är tränsbett så får man därför ha tredelat bett med fasta ringar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka