Bett godkänt i dressyren

Mitrolle

Trådstartare
Jag har ett litet problem, det är så att min häst har svårt med att trivas med bett. I hoppningen och när man rider ut funkar det ju att ha det som hon nu gillar bäst, ett Pessoa Magic Baby Pelham:

11557518.jpg

Men nu till dressyren, detta är inte ens godkänt till FT dressyr vad jag lyckats läsa mig till. Finns det något bett som inte bara är ett vanligt tränsbett som man får ha?
Hon gillar inte vanliga 2 eller 3-delade och inte raka. Jag tror att det som funkar bäst med detta bett är kedjan under hakan, men det får man väl inte ha över huvud taget?

Börjar fundera på om det finns någon chans att vi kan tävla dressyr...

Sv: Bett godkänt i dressyren

Kanske kandar kan vara lösningen?
Beror ju lite på vilken nivå ni befinner er förståss.

Ja vi är inte på kandar-nivå direkt.. Hästen är 6 år och har haft föl så vi är nog på ca LB nivå, men det mesta störs av att hon är orolig med munnen med de flesta bett (tänderna kollas var 6e månad).
Har dock funderat på kandar, men då får man ju vänta med att tävla tills hon är redo för de klasserna.

Har du testa eggbett. Ell något annat med fasta ringar? Kanske kan hjälpa om hon är orolig i munnen.

Ja jag har provat med eggringar och d-bett men hon ogillar när man gör förhållningar och tar inte bra stöd på vanliga bett. Detta med kedjan är det enda som hon verkar trivas med. Det är ett dilemma det här, man vill ju att hästen ska fungera på det som man får använda, skulle ju vilja ha ett bett att växla med i dressyren även hemma på träning.

Nej inte fullcheck. Inte heller D-ringar (som någon föreslog?). Även raka bett är förbjudna, måste vara ledade (om vi inte pratar kandarstång).

Jag har inget förslag dessvärre. Mer än att debutera i lägst LA:5 och då på kandar....

Eggbett var mitt förslag tills jag såg att det redan testats. Jag vet inte hur länge du provred hästen med de olika betten, men finns det ingen möjlighet att helt enkelt "lära" hästen att gå med ett stabilt och milt bett? Det finns vissa hästar som behöver vänja sig vid ett nytt bett innan de slappnar av.

Alt. att du börjar rida hästen på ett annat sätt på dressyrbanan så att du kommer förbi problemet mer eller mindre, det kommer förmodligen inte kännas lika bra som i normala fall men kanske tillräckligt för att ge dig ut på tävlingsbanorna?

Jag känner igen det där. Min häst är lika. Jag rider dock kandarklasser. Hemma funkar det bra med gummipelham oxå men det får man ju som sagt inte tävla med så det blev till att rida kandarklasser direkt.

Ja jag får försöka med de bett jag har (3-delat med eggringar, 2-delat vanligt) och se om det kan gå ändå. Problemet är att hon är ganska 'springig' även i dressyr (stark i hoppning) och tar inte så bra när jag förhåller mest med sits så jag måste alltid ta lite i bettet också för att få hejd på henne och då kör hon fram huvudet. Ibland grejar hon med det även när man inte förhåller.

Kandarklasser känns det som vi är långt ifrån, då hon aldrig slappnar av så man kommer till en bra form, känns som hon stör sig på bettet för mycket, eller på att hon inte får springa som hon vill :grin:

Kan det vara så att hon inte jobbar med bakkärran ordentligt utan mest hänger på bogarna och därför också trutar och tjafsar med bettet?

På din beskrivning tycker jag inte att det låter som att det är problem med bettet eller munnen egentligen utan att det mer handlar om att hon inte jobbar ärligt genom kroppen och bär sig i balans. Tänker också på en del filmer som jag har sett på er. Du har en himla fin häst men jag har ofta tänkt att jag skulle vilja tippa henne åt andra hållet.

Tycker att det påminner en hel del om min häst och som hon var när hon var 5. (kan man väl jämföra eftersom din har haft föl)
Hon tyckte att det var en fin idè att ha min hand som ett käckt femte stödhjul fram och bakbenen någonstans på andra sidan ridbanan. Trutade i alla övergånger och var allmänt oartig.:angel: Tror också att min egen ostadighet i handen bidrog till tjafset.

Jag skulle ha ett vanligt tredelat med lösa ringar. Se till att det inte är för långt (Jättevanligt att folk har för långa bett) Tänk på att själv ha en stadig hand (Träna upp bålstyrkan) och fokusera på att hon jobbar ärligt med bakbenen och bär sig i balans.
Du vet det vanliga jobbet med övergångar, tempoväxlingar etc

Min häst är numera väldigt stadig i formen och lugn i munnen men skummar alltid mycket. Tidigare var hon en trutande torrkäft...:D

Skulle akta mig för att stoppa in skarpare bett som kandar innan hon är helt lösgjord på vanligt bett. Känns lite som att börja i fel ände om du förstår vad jag menar.

På din beskrivning tycker jag inte att det låter som att det är problem med bettet eller munnen egentligen utan att det mer handlar om att hon inte jobbar ärligt genom kroppen och bär sig i balans. Tänker också på en del filmer som jag har sett på er. Du har en himla fin häst men jag har ofta tänkt att jag skulle vilja tippa henne åt andra hållet.

Jag håller med du!

Min kamel blir också lätt lite gapig, drar upp tungan etc och jag har fått ett väldigt bra tips av flera mkt duktiga tränare, nämligen: LÖSGÖR!
Det finns liksom inga genvägar, tråkigt men sant :grin: utan får man hästen att bli eftergiven, arbeta genom hela kroppen och bära sig själv har man oftast inget "munproblem" kvar sen.

Sen kanske det kan vara idé att variera bett och rida på ngt som hästen trivs bra med, tex vid hoppning eller så.
Men vore jag du skulle jag ta hjälp av en bra tränare och "tvinga" mig att rida på tränsbett tills prolemet är löst.

Kan det vara så att hon inte jobbar med bakkärran ordentligt utan mest hänger på bogarna och därför också trutar och tjafsar med bettet?
Mycket troligt, hon är mycket för att springa på i övertempo och även när jag får henne i ett bättre tempo rent hastighetsmässigt så fuskar hon då genom att inte jobba ärligt.

Ja jag har försökt med att rida mycket dressyr för att försöka få ordning på formen, men det saknas alltid det där lilla på slutet.

Tycker att det påminner en hel del om min häst och som hon var när hon var 5. (kan man väl jämföra eftersom din har haft föl)
Hon tyckte att det var en fin idè att ha min hand som ett käckt femte stödhjul fram och bakbenen någonstans på andra sidan ridbanan. Trutade i alla övergånger och var allmänt oartig.:angel: Tror också att min egen ostadighet i handen bidrog till tjafset.
Min har dock inte haft just nåt stöd i bettet, det är inte så att hon hänger vikt i det utan tvärtom, det känns som det bara är där och hon grejar massa med det för att slippa inverkan.

Jag skulle ha ett vanligt tredelat med lösa ringar. Se till att det inte är för långt (Jättevanligt att folk har för långa bett) Tänk på att själv ha en stadig hand (Träna upp bålstyrkan) och fokusera på att hon jobbar ärligt med bakbenen och bär sig i balans.
Min bål är också ett problem, har låsningar och svagheter som gör att jag lätt faller framåt när hon drar till med huvudet och då tappar jag hennes form och det vet hon :grin: Jag har försökt få till min kropp mycket genom att alltid tänka på att sitta rak osv. men det hänger mycket ihop med mitt jobb som sabbar min rygg (bär tungt).
Betten är inte för stora, hon har 11,5 cm på de vanliga tränsbetten och då sitter de från mungipa till mungipa utan mellanrum.

Du vet det vanliga jobbet med övergångar, tempoväxlingar etc
Har jobbat jättemycket med övergångar och tempoväxlingar men det går väldigt sakta fram på henne, man får nästan alltid bli arg på henne i början av passet för att hon ska skärpa till sig och sluta 'skita i en' för hon är ju ett sto och det är inte alltid hon är så samarbetsvillig på att jobba i form. Roligast är ju att älga på i för snabb trav, det är tydligen minst jobbigt.

Min häst är numera väldigt stadig i formen och lugn i munnen men skummar alltid mycket. Tidigare var hon en trutande torrkäft...:D
Min skummar alltid, men är inte stadig i formen. Skönt att det är bättre med din häst, kanske finns hopp för min med ;)

Skulle akta mig för att stoppa in skarpare bett som kandar innan hon är helt lösgjord på vanligt bett. Känns lite som att börja i fel ände om du förstår vad jag menar.
Absolut, har inte en tanke på att stoppa in kandar. Var mest inne på om det fanns nåt bett som är godkänt som hon kan uppleva mer trevligt än 'vanliga' bett. För hon går gärna och rycker med huvudet även när man skrittar på lång tygel, utomhus, skulle man dessutom ta lite i tygeln som för att korta tyglarna så sliter hon genast till i bettet. Det låter även som om hon vänder det lite bakåt i munnen och tuggar med det.

Tack för bra idéer och tips, jag ska ta upp dressyrträningen för min tränare nu (började med hoppning efter fölvilan) och hoppas att det gör att munnen blir lugnare.

Sen kanske det kan vara idé att variera bett och rida på ngt som hästen trivs bra med, tex vid hoppning eller så.
Men vore jag du skulle jag ta hjälp av en bra tränare och "tvinga" mig att rida på tränsbett tills prolemet är löst.

Jag håller med dig, nu när jag tänkt efter lite mer :D
Red på 3-delat bett idag och hästen gick faktiskt hyfsat. Hon får allt lära sig att gå på vanliga bett, hon är ju egentligen mest lat och därför försöker slippa undan, det är ju inget kroppsligt fel på henne. Får bli lite dressyrträning för min tränare och se om det kan hjälpa, jag gjorde ett uppehåll med den eftersom hon skulle ha föl och sedan har jag börjat med att rida dressyr själv hemma och träna hoppning för tränare, för att få igång hennes kondis och lite mer styrka innan jag började betala för träning i dressyr. Annars hade det mest blivit igångsättning på lektionerna och det tycker jag är lite väl dyrt att betala för! :)

Nu har jag iaf bokat tid hos min tränare, nu ska vi se till o få ordning på hästen!

Gammelponnyn red jag på bettlöst ( t ex bara remontnosgrimma) eller kimblewick hemma och på träning för att sedan ha ett kort med fasta ringar på tävling.

Den kompromissen fungerade då hon var nöjd 98% av tiden och kunde stå ut resten (men sen slutade vi tävla istället). Inga fel i truten hon bara AVSKYDDE vanliga bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 062
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar