Sv: Bett godkänt i dressyren
Intressant diskussion det här
Måste bara inflika med min egna erfarenhet! Jag har en häst som först när jag fick henne gick vääääldigt mkt å bogarna. Det jobbade vi med ett tag och nu är hon i mycket bättre balans! Problemen blev att hon började gnaga på bettet, liksom stoppade upp det i munnen och bet på det. Jaja, tänkte jag då rider vi väl på rakt bett istället
Tyvärr kom hon då på att man kan gnissla tänder istället.... Så detta gnisslande har varit vårt projekt de sista månaderna.
Jag har testt allt möjligt, olika nosgrimmor, olika bett, rida på helt långa tyglar, rida med mycket kontakt, rida fammåt, rida sakta, tömkört, longerat, ja säg det som jag INTE har provat XD Nu har vi lyckats knipa åt problemet och hon gnisslar inte mkt alls längre och har börjat VÅGA ta ett ärligt stöd på tygeln.
Men vad jag vill ha sgt med det här är att jag tror inte det hade sås tor effekt på hästen att byta runt med en massa bett och nosgrimmor, jag tror snarare att det var jag som lärde mig att rida med mindre inverkan av handen! Så även om det var bettet som startade den onda cirkeln så var det jag som såg till att vi var kvar där, tills den dan då min tränare la på ett kandar (:O) då vågde "lilla jag" inget annat än att rida med sitsen :P Eftersom jag är så rädd för detta skräckinjagande bett XD Så, inse var felet sitter, hu man sedan gör för att bli av med problemet, kanske måste du prova alla bett i världen först
(förresten så går in lilla tjej nu på ett syntet- tredelat med lösa ringar, ska så fort jag har köpt ett byta till ett med eggringar. Och så tränar vi på kandar någon gång ibland )