Bett godkänt i dressyren

Sv: Bett godkänt i dressyren

Åhh det va skönt att höra för jag fick hem 2 st eggbett idag som jag skulle ha o tävla dressyr med. De är även klädda med gummi men de har jag fått veta är tillåtet oxå.

Intressant diskussion det här :D Måste bara inflika med min egna erfarenhet! Jag har en häst som först när jag fick henne gick vääääldigt mkt å bogarna. Det jobbade vi med ett tag och nu är hon i mycket bättre balans! Problemen blev att hon började gnaga på bettet, liksom stoppade upp det i munnen och bet på det. Jaja, tänkte jag då rider vi väl på rakt bett istället :) Tyvärr kom hon då på att man kan gnissla tänder istället.... Så detta gnisslande har varit vårt projekt de sista månaderna.

Jag har testt allt möjligt, olika nosgrimmor, olika bett, rida på helt långa tyglar, rida med mycket kontakt, rida fammåt, rida sakta, tömkört, longerat, ja säg det som jag INTE har provat XD Nu har vi lyckats knipa åt problemet och hon gnisslar inte mkt alls längre och har börjat VÅGA ta ett ärligt stöd på tygeln.

Men vad jag vill ha sgt med det här är att jag tror inte det hade sås tor effekt på hästen att byta runt med en massa bett och nosgrimmor, jag tror snarare att det var jag som lärde mig att rida med mindre inverkan av handen! Så även om det var bettet som startade den onda cirkeln så var det jag som såg till att vi var kvar där, tills den dan då min tränare la på ett kandar (:O) då vågde "lilla jag" inget annat än att rida med sitsen :P Eftersom jag är så rädd för detta skräckinjagande bett XD Så, inse var felet sitter, hu man sedan gör för att bli av med problemet, kanske måste du prova alla bett i världen först :)

(förresten så går in lilla tjej nu på ett syntet- tredelat med lösa ringar, ska så fort jag har köpt ett byta till ett med eggringar. Och så tränar vi på kandar någon gång ibland )

Låter ju nästan som min 5-åring hemma, förutom att ha aldrig ridits på skarpare bett.

På hon är iaf tredelade en jäkla pina, han tycker de är jätteskapra rent ut sagt. Och tvådelade gapade han och la sig i handen i o bråkade med. Lösnignen var att ha ett anatomiskt bett och att tejpa/snöra mundelen. Så red vi runt i kanske ett år (4-åringsåret) och utbildningen gick såklart framåt.

Men nu iår vill jag börja tävla dressyr och gav mig satan på att ha nskulle kunna gå utan tejpen/snöret som stabiliserade det tvådelade. Testade 3-delat ngra pass men det blev bara värre och värrem han betedde sig som om han hade taggtråd i munnen. Men det tvådelade accepterad han redan i slutet på första passet. Han är fortf väldigt ojämn på det, men varierar sida verkar det som så jag kör vidare ett tag till. Han känns iaf bra i handen för övrigt, han vågar söka kontakt och slappnar av så gott som normalt som innan.

Så i hans fall var det bara utbildning som gällde. Att han blev med van vid bettet och bettets signaler (märks när man kör nu med - helt tillfreds, innan var det stressad rollkur bara av tömmarnas vikt) men framförallt så är det den ökade kommunikationen via sits o skänklar som gjort att man kan komma ifrån de där basic unghäst grejerna som att stanna med en förhållning osv.

Nåväl, det var en gammal tråd, hur har det gått TS?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 553
Senast: Fiorano
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 062
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar