Bett eller grimma?

L

Lords

Vad brukar ni leda era unghästar i när ni promenerar i naturen? Min häst är nyligen kastrerad och ska ha dagliga promenader. Har haft vanligt tränsbett men han är väldigt orolig i munnen och vi ska iväg till en klinik i maj men vad ska man leda en 2 åring som är överfull av energi ?, grimma är ju uteslutet.

Sv: Bett eller grimma?

Jag brukar ta en kapson när jag promenerar med starka hästar. Skönt att slippa bett om man står och mys-betar någonstans men man får ändå mycket mer kontroll än i vanlig grimma.

Grimma, kedja och lognerlina?
De hade vi på stället jag jobbade innan när vi åkte iväg någonstans med unghästarna, fungerade utmärkt även till dom lite dryga unghingstarna

Ska testa grimma samt kedja, provade kapson idag och det var ingen hit. Vi ska gå förbi några stohagar och där brukar han spela apa. Ett kungarike för en skrittmaskin...

Jag leder i grimma, oavsett. Fast så ser jag redan i SPÄD ålder till att de accepterar grimman fullt ut. jag anser att de ska kunna hanteras i grima även uppspelta, på främmande plats etc.

Däremot i ditt fall med en nykastrerad hingst och är kanske inte helt korrekt tränad med grimrespekt innan så skulle jag kombinera det med kedja.

Lång lina definitivt, för säkerheten.

Jag har kapson på min unghäst när jag leder på promenad. Hon sköter sig väldigt bra i den, vid eventuella busryck när man passerar andra hästar har jag lite starkare kraft att ta tag i henne med kapson än med grimma.

Repgrimma till de små :devil: Cobbarna är kralligt byggda och tro mig, man åker lätt efter en sådan redan som liten i grimma om de får nys på hur starka de är :smirk: Efter en åktur med förra årets föl så knöt jag mig en grimma och nu går hon dit jag vill :devil:

:bow:

Fast jag gillar att leda dem med grimma under tränset bara så de lugnt kan vänja sig vis bett utan inverkan. Men är han inte ok i munnen så skulle jag såklart avstå.

För övrigt så har jag alltid med mig ett spö. Är bra till det mesta (distrahera o så ;) ) och man får mer kontroll om hästen inte är helt uppfostrad i grimma.

För övrigt. Om jag är ute och knallar och känner att jag av ngn anledning håller på att tappa kontrollen så flyttar jag grimskaftet till ringen på grimman på samma sida som jag går ist för rakt under. Då får man lätt effekten att hästen böjer lite på halsen mot en istället för bara drar rakt fram - lättare att få kontroll då.

Repgrimma är oslagbart. Biter bra, men utan skaderisk (som med kedja eller bett). Fungerar t o m på urstark, listig gammal russvalack som trodde att han kunde komma loss när som helst innan han träffade på Carina med repgrimman... ;)

Carina på Silver Arabians

Lords skrev:
Vad brukar ni leda era unghästar i när ni promenerar i naturen? Min häst är nyligen kastrerad och ska ha dagliga promenader. Har haft vanligt tränsbett men han är väldigt orolig i munnen och vi ska iväg till en klinik i maj men vad ska man leda en 2 åring som är överfull av energi ?, grimma är ju uteslutet.

Repgrimma är ett utmärkt verktyg. Skarpt på en häst som stretar emot och känns inte när den är följsam. Om en häst behöver fostras till att vara lydig i grimma så kan man använda sig av repgrimma ett tag.

Jag anser att alla hästar skall gå att hantera utan problem i grimma och grimskaft. Då är repgrimman en bra hjälp att nå dit om en häst insett att en grimma kan man streta emot i.

Hälsning Maja

Tack för tipset!
Ska inhandla in repgrimma :idea: Dagens promenad resulterade bara i stegringar och sparkande med frambenen.

the_connemara skrev:
:bow:

Fast jag gillar att leda dem med grimma under tränset bara så de lugnt kan vänja sig vis bett utan inverkan. Men är han inte ok i munnen så skulle jag såklart avstå.

För övrigt så har jag alltid med mig ett spö. Är bra till det mesta (distrahera o så ;) ) och man får mer kontroll om hästen inte är helt uppfostrad i grimma.

Jag leder och arbetar dem också i träns över grimma, för de ska vänja sig vid bettet. Men jag använder det aldrig för att få mer kontroll.

Repgrimma är jätte bra när man leder, men man ska helst inte binda fast hästen i den, då repen är så smala att de kan skada häsen om den kastar sig.

Fast det kan faktiskt jag göra. Men då är det vuxna hästar som är utbildade på bett, inga hästar som ännu inte accepterat bettet fullt ut. Då blir det bara massa onödigt bråk som kan resultera i att de tycker illa om bettet.

Typ om jag är ute och leder hingstarna så leder jag dem tränsade, just för att få mer kontroll om det behövs (är iofs inte mina så jag kanske lett dem i grimma om jag haft hand om dem vid all hantering).

hej. Jag tycker att du kan använda ett kapson det brukar jag använda till min nyckastrerade häst det brukar gå bra då jag lovar :banana:

MrsScabtree skrev:
brukar oftast ha grimma utom på pålitliga hästar. Man ska väl egentligenha träns , men men!

:eek:

SKulle gjort tvärtom jag, grimma på de pålitliga, träns på de andra,

Kapson.

Ibland ett enkelt ledträns, med grimma ÖVER, och ett grimskaft/longerlina fäst i grimman så unghästen vänjer sig vid bett.

Jag leder min nykastrerade i grimma med ett kedjegrimskaft. Fast jag fäster grimskaftet i höger ring, låter det löpa under hakan och ut genom vänster ring. Börjar han krångla kan man nypa åt och då slutar han. Fast han går så lugnt så :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 730
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama