Bett - det här med koppar?

TheRedLightning

Trådstartare
Såg att det numera finns bett där det finns koppar i och att kopparen skulle främja hästens salivproduktion och ge hästen en positiv reaktion i munnen. Stämmer detta eller hur fungerar det?
Om det stämmer vad har det för betydelse kontra ett "vanligt" bett utan koppar? Vad skiljer dem åt mer än kopparen?

En som är fundersam till om det stämmer.

Hästen jag rider har bett med sötmalm + koppar. Han är väldigt nöjd med det betet. Sen vet jag förstås inte vilket som smakar mest eftersom det är båda i dom.
Kompisens häst har ett bett med koppar i och han blev nöjd med det också. Tror mest det smakar gott bara.

Koppar och sötman smakar gott, de flesta hästar brukar suga mer på bettet av just den anledningen, men att hästen tycker att bettet smakar gott hör inte ihop med att den accepterar själva bettet och handen på ett bra sätt.
Vissa hästar som är väldigt stumma i munnen har jag dock upplevt t ex plopp bett som bra, då de börjar greja med bettet och kan tycka att det är trevligt att ha i munnen, dock så betyder det inte att man kan ha lika mycket tyngd i handen eller rida på som vanligt, utan en tillvänjning med att hästen ska acceptera handen är det viktigaste.

Dvs jag ser smaksatta bett som ett hjälpmedel för att kunna ha vanliga "smaklösa" bett. Inte ngt man tar på för att hästen ska skumma mer i munnen t ex.

Just detta vet jag inte och vet inte om det är korrekt men å andra sidan kan man sätta två metallpinnar i en potatis och få en lampa att lysa.......så....

Samtidigt är koppar väldigt vanligt i westernbett och våra hästar går inte runt och får ström i munnen.

Jag förstår tanken, men det är inget jag någonsin varit med om.

Just detta vet jag inte och vet inte om det är korrekt men å andra sidan kan man sätta två metallpinnar i en potatis och få en lampa att lysa.......så....

Hm. Nu när jag läst på lite känner jag mig mer säker på att jag är osäker.

Samtidigt är koppar väldigt vanligt i westernbett och våra hästar går inte runt och får ström i munnen.

Fast ligger metallerna an mot varandra kanske den uppkomna strömmen är väldigt liten. Och hästarna kan ju inte prata...

Nä, jag har verkligen ingen aning. Det var bara en parantes.

Jag kommer däremot ihåg att man kunde kolla om batterier (typ AA) hade ström kvar i sig genom att slicka i den toppiga änden (+?). Det smakade salt då om det fanns kräm kvar.
Men ett batteri är ju en annan sak förstås.

Koppar är ju dåligt för människor, är det bra för hästar? Man ska ju till exempel inte koka vatten i en kopparkastrull.. kopparn släpper ut gifter om jag fattat det hela rätt..

Koppar är ju dåligt för människor, är det bra för hästar? Man ska ju till exempel inte koka vatten i en kopparkastrull.. kopparn släpper ut gifter om jag fattat det hela rätt..

Nej koppar är inte dåligt för människor. Det är en mineral vi behöver precis lika mycket som vi behöver alla andra mineraler. Däremot är inte överskott och obalans bra men det är inte bra med överskott eller obalans oavsett vilken mineral det gäller för någon biologisk varelse.

Det är just detta som gör mitt tveksam eftersom ökat pillande med kopparbett ger öka utsöndring av materialet i bettet.

Nej frågan är ju hur mycket koppar som utsöndras. Går det ens att mäta? Med tanke på hur få som räknar på både mikro och makromineraler och glatt ger random mineralfoder till sin häst tror jag tyvärr att ett bett med inlägg av koppar varken gör till eller ifrån. Mineralbalansen i kroppen är redan så fel. Men ska man fundera på bettmaterial ser jag mer fundersamt på järnbett. Överskott av järn är bra mycket vanligare än överskott av koppar som oftast behöver tillsättas. Svenskt vallfoder innehåller redan tillräckligt med järn men ändå stoppar folk i sina hästar ännu mer järn genom färdiga mineralfoder och överskott av järn blir därför en realitet som är farlig.

Fast ligger metallerna an mot varandra kanske den uppkomna strömmen är väldigt liten. Och hästarna kan ju inte prata...

Tror nog de hade visat obehag om de fick ström i munnen.
Jag är som sagt inte orolig för koppar i bett, aldrig upplevt något negativt (eller positivt för den delen) med dem. Föredrar sweet iron.

Utsöndringen av koppar är minimal, som referens har jag ett brett med kopparinlägg som använts i flera år och jag är Inga tecken på att kopparn är på väg att försvinna eller något sånt..

Tror nog de hade visat obehag om de fick ström i munnen.

Om "strömmen" smakar salt borde det vara tillfredsställande snarare än att de får stötar, vilket det ju inte är frågan om, i så fall.

Det skulle vara intressant och få reda på hur det egentligen ligger till.

Om "strömmen" smakar salt borde det vara tillfredsställande snarare än att de får stötar, vilket det ju inte är frågan om, i så fall.

Det skulle vara intressant och få reda på hur det egentligen ligger till.

Vi får testa! Får lägga bettet i munnen och fippla runt med det ett tag så får vi se vad som händer.

Är inne på samma spår, någon kraftig ström är det inte och knappast något som skadar hästen.

Vi får testa! Får lägga bettet i munnen och fippla runt med det ett tag så får vi se vad som händer.

Är inne på samma spår, någon kraftig ström är det inte och knappast något som skadar hästen.

Ha ha, fick syner.....
Om det nu skulle vara stark ström (ett skämt) så ser vi då om tungan bränns vid. Om det är svag ström så smakar det salt.

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 224
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 072
Senast: Gimlan
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 717
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025