Bett - det här med koppar?

Vi får testa! Får lägga bettet i munnen och fippla runt med det ett tag så får vi se vad som händer.

Är inne på samma spår, någon kraftig ström är det inte och knappast något som skadar hästen.
För att få ström mellan en anod och katod, metallstavar, måste du ha en saltlösning, dvs lösta joner, för att det ska kunna ske någon elektrontransport, vi har inte salt i saliven :) Sötmalmsbett med koppar kanske man inte ska ha i ögonen då :p

För att få ström mellan en anod och katod, metallstavar, måste du ha en saltlösning, dvs lösta joner, för att det ska kunna ske någon elektrontransport, vi har inte salt i saliven :) Sötmalmsbett med koppar kanske man inte ska ha i ögonen då :p

Shit, jag som tänkte kolla mycket närmare på mina bett :D

Har hästen salt i saliven? Man har väl alltid lite salt i saliven även om den inte är så koncentrerad som i ögongen. Jag tänker på potatisen nu också. För inte upplever jag en potatis som salt. Eller räcker stärkelse?

Har hästen salt i saliven? Man har väl alltid lite salt i saliven även om den inte är så koncentrerad som i ögongen. Jag tänker på potatisen nu också. För inte upplever jag en potatis som salt. Eller räcker stärkelse?
Nja, med salt behöver det inte vara bordssalt som vi tänker oss (natriumklorid) utan att det finns negativa och positiva joner i vattenlösning. Saliv är inte rik på joner som många frukter/potatis är.

Nja, med salt behöver det inte vara bordssalt som vi tänker oss (natriumklorid) utan att det finns negativa och positiva joner i vattenlösning. Saliv är inte rik på joner som många frukter/potatis är.

Nä, finns ju många salter liksom.

Måste det upp i en viss mängd?
Tänker på detta citat också från Wikipedia: "Saliv (även spott eller dregel) är en vätska som förutom vatten (99,5 procent) innehåller enzymer, slem och salter."

Det var så himla länge sedan jag läste kemi (gymnasiet). Kommer knappt ihåg hälften.

Såg att det numera finns bett där det finns koppar i och att kopparen skulle främja hästens salivproduktion och ge hästen en positiv reaktion i munnen. Stämmer detta eller hur fungerar det?
Om det stämmer vad har det för betydelse kontra ett "vanligt" bett utan koppar? Vad skiljer dem åt mer än kopparen?

En som är fundersam till om det stämmer.

Bett med olika koppar ringar med mera har funnits i minst 20 års tid, såldes bla av HÖÖKs redan på 80 talet.

Det första jag tänker på när det gäller koppar+andra metaller = Galvanisk ström...

Vet dock inte hur det skulle främja salivutsöndring :crazy:

Hur tänker du att strömmen skulle uppkomma?

Koppar tillsammans med diverse jern/stålbaserade metaller ger en lett "metallisk" smak i munnen och främjar saliv produktionen. Testa själva :)

Det är just så jag fått det förklarat för mig. Att hästar har joner i sin saliv och det är därför kopparinlägg "fungerar". På grund av strömmen blir hästen känsligare och "mjukare" i munnen.

Men jag har ingen fakta alls, bara det jag hört. Jag tror på att kritiskt känna efter hur hästen fungerar på bettet. Min till exempel dröjer ett tag med att ta sitt plastbett = han tycker sämre om det.

Jag kan ha fel, men iaf de bett med koppar jag sett har ju varit såna där mittdelen är koppar och "sidorna" (det har varit 3delade bett) varit i sweet iron. Och järn+koppar kan ju bli galvanisk ström, om jag kan min NO rätt...
Likström om NOn ska vara korrekt :)

Tror nog de hade visat obehag om de fick ström i munnen.
Jag är som sagt inte orolig för koppar i bett, aldrig upplevt något negativt (eller positivt för den delen) med dem. Föredrar sweet iron.

Utsöndringen av koppar är minimal, som referens har jag ett brett med kopparinlägg som använts i flera år och jag är Inga tecken på att kopparn är på väg att försvinna eller något sånt..

En liten ström gör inte nödvändigtvis ont, det kanske bara ger en kittlande känsla som ökar salivproduktionen..?

Jag är en sådan som rakt av har smakat på betten för att få ett hum om hur de smakar/upplevs. Väljer själv helst mässing/mässingblandning, smakar svagt och gott. Koppar smakar betydligt mer.
Vissa hästar verkar inte bry sig alls om vilken metall de har i munnen, vissa tycker att det gör stor skillnad.

Fast att en häst löddrar kring munnen är ju inget bevis på att den trivs med bettet.
På senaste föreläsningen jag var på fick jag en ganska logisk förklaring till varför en häst skulle skumma kring munnen.
Hästen får in ett föremål i munnen, hjärnan säger till att flytta det bakåt i munhålan och tillsätta saliv, för det ska ätas upp. Sen kommer kontraordern "det här är metall, spotta ut!"
Den processen gör att saliven rinner.

Fast att en häst löddrar kring munnen är ju inget bevis på att den trivs med bettet.
På senaste föreläsningen jag var på fick jag en ganska logisk förklaring till varför en häst skulle skumma kring munnen.
Hästen får in ett föremål i munnen, hjärnan säger till att flytta det bakåt i munhålan och tillsätta saliv, för det ska ätas upp. Sen kommer kontraordern "det här är metall, spotta ut!"
Den processen gör att saliven rinner.

Jag har hört att det är pga att de inte kan svälja saliven, när de går på tygeln, som rinner till som gör att det rinner ut, alternativt löddrar. Det var någon artikel i Ridsport för en herrans massa år sedan. De skulle ju kunna sitta ihop.

Trots det skulle jag nog säga att de trivs i ett bett när de saliverar eller löddrar. Motsatsen blir ju att de gapar, går mot och kanske rusar iväg.

Och en förklaring som jag fått höra är att när hästen går på tygeln och sänker huvudet slappnar den av. Då kopplas det avslappnade nervsystemet in som också används när hästen äter. Därför rinner saliven till. Det ligger säkert något i alla förklaringar.

Motsatsen blir ju att de gapar, går mot och kanske rusar iväg.
Mjae, men en stängd mun tänker jag mig. Jag gillar "tysta" bett som ger stängd mun utan att hästen fipplar runt med bettet. Sen i andra änden, mina händer, så erbjuder hästen mig ett stöd. Då vill jag påstå att det funkar.

Min ena stressar lätt och då i princip sprutar det saliv om henne. Den andra är en lugnare typ och kan på sin höjd ha lite läppstift efter ett pass. Min förra hade läppstift även bettlöst.

Så jag vill påstå att lödder etc kort och gott "beror på".

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 224
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 072
Senast: Gimlan
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 717
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka