Bett, bollplank önskas!!

malinsky

Trådstartare
Min häst har ju lite att önska när det gäller att "ta tag i bettet" i traven. Han släpper det rätt så lätt, (Det går att få det, men jag får jobba lite för det) däremot inga problem i skritt och galopp.

Det finns ju en uppsjö av olika bett.. Tror ni som är mer kunniga i området att det kan vara värt att testa andra bett? Han rids på tvådelat och tredelat. Verkar gilla tredelade bättre, men märks inte sån stor skillnad i ridningen, men han "slänger" med det tvådelade ibland när han har det i munnen när jag har tränsat. (slänger huvudet upp och ned - dock inte när han rids)

Jag är ingen miljonär, men är beredd att testa lite olika.. eller är det "bara" en utbildningsfråga för mig och hästen tror ni.

Förslag på bett i så fall?

Sv: Bett, bollplank önskas!!

Nu funderar jag bara snabbt för jag är ingen bettexpert. Så bara ett par tankar:idea:

Kan det tänkas att din hand är mer stadig i skritt och galopp och att problemet ligger där? Hästen får inte den jämna stadiga kontakt den vill ha? (Har nog antagligen tränaren sagt i så fall)

Jag har nu tredelat med fasta ringar som ju är lite mindre, och känns lite stadigare för hästen tror jag, i alla fall gillar hon det bättre än lösa ringar. Kan det vara något? Jag fick för första gången på den här hästen pröva en rad bett, är inte van vid det (är därför inte bra på bet), men hon är kinkig. Efter att tänderna fixades så blev det i alla fall tredelat med fasta ringar som vi haft ett bra tag nu.

Jag letar efter ett bett som är en kombination av lösa och fasta som jag sett, ringarna är inte helt fasta utan rörliga men fästet är som vid fasta så det kan inte knipa i mungipan som lösa kan göra i värsta fall.

Jag är ju absolut inget fan av tvådelade bett som inte har den där "låsningsmekanismen" så att dem inte går att vika, utan föredrar tredelade alt. raka bett.

Har själv hästar som fortfarande tenderar att släppa stödet och lite fint vika in nacken å så sitter man där och undrar var sjutton tog hästen vägen?

Mina har fungerat oerhört bra på; tredelade eggbett, rakt novabett och rakt eggbett. Novabettet har ju lösa ringar men dem trivdes väldigt bra på det.

Sen har jag inga direkta tips ridningsmässigt då jag har fått rida ganska olika på mina, den ena fick man GE stödet även om hon gick och bet sig i bringan så kom nacken ut efter ett tag och hon kom på att ahaaa, vad skönt det var att gå såhär. Den andra fick jag lägga fram handen på och sen rida framåt och bara använda sätet för att korta/minska/sakta av så tändes det en lampa hos honom också efter ett tag...

Lycka till!

hej!

Jag har ju samma typ av häst som du, så jag kan kanske komma med någon typ av råd. Det bett min fungerar bäst på är nog 3-delar eggbett. Jag har funderat på im jag inte ska skaffa ett D-bett, också tredelat med kopparrulle i mitten, för att ha att byta med då och då, tror hon skulle funka fint på det. Personligen tycker jag bäst om tredelat eller rakt och hälst med fasta ringar, det brukar min hästar trivas på.

Hoppas du hittar ett bett som passar er!

Vad föresllår din tränare? Det är väldigt svårt att lösryckt föreslå ett bett utan att ha sett dig rida. Är du säker på att bettet är problemet? Är det den förklaringen din tränare ger? I så fall bör h*n föreslå en bättre lösning.

Nu VET jag INTE hur det ser ut när du rider, utan kan bara prata utifrån personliga erfarenheter från andra ekipage. Ofta när hästen inte går fram till bettet så är det någon av följande anledningar (kan ha glömt någon):
a) bristande kommunikation, hästen tar inte frammåtdrivande och förhållande hjälper tillräckligt bra.
b) bristande stabilitet i handen, antingen pga ostadig sitts eller pga för kraftiga tygelhjälper vilket antagligen beror på punkt a.
c) för dålig frammådbjudning, hästen går inte fram till bettet. Ofta beroende på att hästen inte tar skänkelhjälpen tillräckligt bra eller inte tar den förhållande hjälpen tillräckligt bra vilket gör för kraftiga tygeltag och bristande förtroende för tygeln från hästens sida.

Nu kan det mycket väl vara så att det faktist, i ditt fall, är bettet som är problemet. Om du läst igenom punkt a till c och är säker på att alla dessa saker fungerar hos dig och din tränare håller med om detta, ja då är det kanske bettet det är fel på.

I vilket fall så hoppas jag att problemet löser sig så du kan komma vidare i din ridning. Lycka till!

Tycker absolut att det är värt att testa andra bett!

Min pålle som tidigare gått med vanliga 2-delade, rider jag nu enbart på 3-delat eller rakt bett (eller bettlöst). Jag tycker det är stor skillnad att rida med olika bett - det behöver inte vara en "utbildningsfråga" för hästen hur den funkar/inte funkar på bettet. Har du inga bussiga stallkompisar/ tränaren som du kan låna bett av å prova?!

Tredelat med fasta ringar- ej för långt.

Rakt bett är bra, men passar inte alla iom mer tungtryck.

Tränaren upplever också hans svårigheter att söka kontakt i just traven, skritt och galopp är han lixom "där". Jag har dock inte diskuterat bett med henne iom att detta var ngt jag har funderat bara lite löst på till och från. ska givetvis ta det med henne också :D

Vad föresllår din tränare? Det är väldigt svårt att lösryckt föreslå ett bett utan att ha sett dig rida. Är du säker på att bettet är problemet? Är det den förklaringen din tränare ger? I så fall bör h*n föreslå en bättre lösning.

Nu VET jag INTE hur det ser ut när du rider, utan kan bara prata utifrån personliga erfarenheter från andra ekipage. Ofta när hästen inte går fram till bettet så är det någon av följande anledningar (kan ha glömt någon):
a) bristande kommunikation, hästen tar inte frammåtdrivande och förhållande hjälper tillräckligt bra.
b) bristande stabilitet i handen, antingen pga ostadig sitts eller pga för kraftiga tygelhjälper vilket antagligen beror på punkt a.
c) för dålig frammådbjudning, hästen går inte fram till bettet. Ofta beroende på att hästen inte tar skänkelhjälpen tillräckligt bra eller inte tar den förhållande hjälpen tillräckligt bra vilket gör för kraftiga tygeltag och bristande förtroende för tygeln från hästens sida.

Nu kan det mycket väl vara så att det faktist, i ditt fall, är bettet som är problemet. Om du läst igenom punkt a till c och är säker på att alla dessa saker fungerar hos dig och din tränare håller med om detta, ja då är det kanske bettet det är fel på.

I vilket fall så hoppas jag att problemet löser sig så du kan komma vidare i din ridning. Lycka till!

Nej, nej.. det är inte bettet det är fel på, men kanske han trivs BÄTTRE på något annat än de jag har provat, dvs "vanligt" tre och tvådelat. Det är enbart därför jag vill prova andra.

Han släpper pga bristande framåtbjudning i traven! Det vet jag och vi jobbar på med både det och att han ska bli mer lyhörd för sidförande. Han kommer ju fram till handen, det är för att hjälpa honom och mig att hitta rätt/optimal utrustning jag startade denna tråd.

Prova rakt oledat (sk. rakt mullenmouth). Brukar funka bra på hästar som inte tar stöd och som inte tenderar att bli hängiga i handen. din är ju väldigt lätt och hög i formen, kan tänka mig att han skulle gilla ett sånt.

du får tyvärr inte tävla dressyr på det, men jag hade det mycket på min som unghäst, växlade med 3 delat. sen bytte jag succesivt tillbaks till tredelat. rider på det raka utomhus numera, eller då och då i dressyrarbetet som omväxling.

Min är också lite överkänslig i munnen, blir lätt spänd.
Hans favoritbett är ett rakt syntetbett med lösa eller fasta ringar. Funkar också bra på rakt med fasta ringar samt tredelat med fasta, små ringar. Vanligt tredelat funkar inte alls, om det inte är ni kombination med stång.

Tror han gillar dom raka för att dom är stadigare, och han verkar tycka om tungtryck framför tryck mot lanerna. Kan höra hur han suuuger på sina raka bett ibland - sluuurp. :d :p

Problemet med rakt är ju att du inte får tävla på det, men jag upplever att om man mestadels rider på rakt så är det inga problem med tredelad med fasta ringar en gång ibland. :)

Det är bra att byta bett ibland, få nya erfarenheter om olika bett (funktioner m.fl) och hitta något som båda trivs på. Många tandläkare föreslår att man byter bett ofta (ni förstår vad jag menar med ofta) och stannar inte på något för att "vänja hästen vid det" om den inte trivs med det. Det var vad jag fick höra, sen är det ju självklart upp till var och en hur man vill göra.

Jag växlar bett 1-2 gång/er i veckan beroende på vad hästen är på för humör och vad jag tänker göra.

Ett tredelat fungerar bäst på min häst som är lite åt det okänsliga hållet, eftersom det är fler brytpunkter och är något skarpare än ett vanligt tränsbett, utan att det är skarpt på något sätt. Sen har jag ett rakt Apple-mounth pessoa som jag rider ut och busar lite i skogen om han blir pigg. I värsta fall har jag ett pelhambett med kindkedja såklart. Men det tar jag bara i yttersta nödfall i terängen, när han blir lite stark för mig :crazy: men ytterst sällan då.

Ellen

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka