Bett att variera med

Miljon

Trådstartare
Världens lyxproblem här! Eller det är inte ens ett problem, bara en fråga ;)

Sen dag ett hos mig har ponnyn gått på helt vanligt tredelat bett. Aldrig några problem över huvud taget. Mjuk och fin i munnen, tar lagom med stöd, lyssnar bra. Allt är med andra ord frid och fröjd och både jag och ponny är supernöjda :up:

Jag funderar bara på om det kan vara bra att ha ett bett att variera med. Hur bra det vi använder än fungerar, så är ju faktum att bettet ligger på exakt samma ställe varje dag. Kan det vara vettigt att ha något annat också? Eller är det bara dumt att börja mixtra med något som redan fungerar?

Vill även gärna ha tips på bett som kan vara vettiga alternativ. Hon är som sagt mjuk och fin i munnen och lyssnar jättefint. Det enda jag eventuellt skulle kunna önska av ett variationsbett är att det skulle kunna inbjuda lite ytterligare till att våga ta stöd på bettet och slappna av. Tips?

red min på tredelat "anatomiskt" från hööks mer eller mindre i ett år. if its not broken dont fix it, typ. Sen började jag prova lite olika bett och varierar nu mellan ett lite tjockare tvådelat, ett tredelat "fejksprenger" med fasta ringar och vriden mittdel, pelham, novabett. Jag tycker nog bara att det är att prova lite vad som? Jag upplever att många hästar kan gå med "det mesta" egentligen bara ryttaren bjuder in till det.

Kanske kan variera med lite bettlöst också? :) Min är också helt nöjd med sitt tredelade med fasta ringar men jag har även provat lite med novabett :)

red min på tredelat "anatomiskt" från hööks mer eller mindre i ett år. if its not broken dont fix it, typ. Sen började jag prova lite olika bett och varierar nu mellan ett lite tjockare tvådelat, ett tredelat "fejksprenger" med fasta ringar och vriden mittdel, pelham, novabett. Jag tycker nog bara att det är att prova lite vad som? Jag upplever att många hästar kan gå med "det mesta" egentligen bara ryttaren bjuder in till det.
Det kanske bara är att rota runt i bettlådan och prova lite av varje då, helt enkelt :) Det jag är lite orolig för är om nåt kan "förstöras" av att prova andra bett, som jag ju egentligen inte har nån aning om ifall hon trivs med eller inte. Men det kanske inte är någon fara? Jag fortsätter ju naturligtvis inte rida på bett hon verkar mindre nöjd med.

Kanske kan variera med lite bettlöst också? :) Min är också helt nöjd med sitt tredelade med fasta ringar men jag har även provat lite med novabett :)
Jag har funderat på att prova bettlöst också, men har i nuläget bara hackamore och det känns på tok för skarpt för henne. Eller ja, jag kan förstås prova rida i bara grimma :D Snäll ponny, så det går säkert det med! Men inte så enkelt att verkligen rida med, kanske.

Novabett och sidepull?
Konstaterar att ni alla tipsat om novabett :) Kanske skulle testa det då, misstänker är att det kan vara för tjockt (vilket det är för 2 av de 3 andra) men det är ju absolut värt att testa. Mjukt och trevligt är det ju, och det är i de banorna jag tänker om jag provar nåt annat.

Fick tipset av min hästtandläkare att gärna ha ett bettlöst alternativ att variera med, och när det gäller bett bör man variera mellan bett som är rakt och har en eller två brytpunkter (alltså två- eller tredelat). Även min häst fungerar kanon på ett klassiskt tredelat bett, men just för belastningens skull vill jag ha olika lösningar att variera mellan. Bettgarderoben för min pålle innehåller efter tandläkarens besök därför hackamore, tredelat eggbett, rakt eggbett och ett tredelat med lösa ringar i syntet (sägs ju ge mjukare påverkan på tänder och mjukdelar). Har även köpt ett tvådelat och ett waterfordbett för att testa om de accepteras av pållen, just för att ha ännu fler bett med olika brytpunkter att variera mellan så att jag kan följa tandläkarens råd :)

Jag har funderat på att prova bettlöst också, men har i nuläget bara hackamore och det känns på tok för skarpt för henne. Eller ja, jag kan förstås prova rida i bara grimma :D Snäll ponny, så det går säkert det med! Men inte så enkelt att verkligen rida med, kanske.

Hackamore är ju inte skarpt om du inte själv sitter och sliter i det.

Min ena går mest på samma bett hon tävlar på, ett tredelat Dynamic med lösa ringar. Rider alltid ut på hackamore. När jag rider ut är det semester för hästen och hon går mest på lite halvlång tygel/lätt kontakt. När jag vill ha mer sug fram i handen rider jag på ett tvådelat sprenger med fasta ringar. Mina andra har jag inte haft så länge så vi provar oss fram. Går mest på det med fasta ringar, rids ut på hacket.

Tänker även lite som if aint broke why fix? Jag vet att det går att förstöra en bra kontakt genom att stoppa in ett för skarpt bett. Så ska en variera så håll kvar i milda varianter typ nova, variera lös/fast ring osv. Hade aldrig stoppat in waterford, pelham, andra hävstänger för att variera.

Tänker även lite som if aint broke why fix? Jag vet att det går att förstöra en bra kontakt genom att stoppa in ett för skarpt bett. Så ska en variera så håll kvar i milda varianter typ nova, variera lös/fast ring osv. Hade aldrig stoppat in waterford, pelham, andra hävstänger för att variera.

Nej men verkligen, det ska självklart inte vara något skarpt bett. Jag är verkligen inte för att använda skarpa bett i onödan sas utan ska jag prova annat bett så tänker jag i banor som nova, tvådelat, annat tredelat, fasta ringar, syntet etc. Absolut inget åt det skarpare hållet, det finns det ju ingen anledning till.

Jag har först ridit min på gummiklätt tvådelat (Happy Mouth), bytte för att gummit blev söndertuggat och ville inte att det skulle skapa vassa kanter/obehag i munnen på henne. Bytte till vanligt tvådelat, ganska tjockt, som hade funkat bra på min andra i alla år. Kändes aldrig varken helt wow eller på något sätt fel heller, så bytte sen till ett vanligt, lite smalare tredelat. Upplever att hästen trivs bättre med det än vad hon gjorde med det tvådelade, även om min tanke egentligen var att variera.

Har nu möjligheten genom jobbet att kunna köpa ett Sprenger Dynamic till ett billigare pris, och är riktigt sugen på att testa. Hon verkar ju trivas med tredelat, och jag är lite kär i tanken på att de ska ligga bra i munnen. Överväger även att köpa ett novabett att variera med hemma (hon får vad jag har förstått det inte tävla på novabettet, så det skulle i så fall användas vid utritter), men får se lite vad plånboken säger.

Fast det blir ju stångverkan när man tar i tygeln, till skillnad från många andra bettlösa alternativ.

Det inverkar nästan enbart genom stång, ledande tygeltag blir inte lika klara för hästen. Men efter lite vana från både häst och ryttare så är det inga problem.

Jag tycker om hackamore som bett alternativ, använder det flitigt med en tunnel över kedjan för mildare effekt.

Det finns också ännu mildare hack. Som denna
282-143-121-0.JPG

Men vissa hästar gillar ju inte hävstångseffekten det får man ta hänsyn till :)

Jag vet att tandläkare rek ombyte. Men trivs de kanon på ett tränsbett byter jag inte. Och har aldrig haft problem med det. Min förra reds 4 år på ett och samma bett och aldrig ens ett märke i munnen.

Jag vet att tandläkare rek ombyte. Men trivs de kanon på ett tränsbett byter jag inte. Och har aldrig haft problem med det. Min förra reds 4 år på ett och samma bett och aldrig ens ett märke i munnen.

Men att bara rida på ett bett som sitter perfekt är ju bättre än att variera mellen 2 som inte sitter bra :D

Jag varierar alla mina.

Stora fbl varierar jag mellan Novabett, tredelat anatomiskt D-bett samt tredelar med tungfrihet. Betslar även upp ute ibland.

Lilla hblet varierar mellan smalt tredelat, lite tjockare tredelat m fasta ringar samt Nova.

Stora hblet mellan lite tjockare tredelat o smalare tredelat full cheek.

Lilla fbl mellan tredelat och Nova.

Fyraåringen går endast med ett tredelat.

Försöker rida alla på hackamore emellanåt.

Min ena går antingen med ett beris soft med port eller tredelat med fasta ringar.
Den andra har ett tredelat med fasta ringar eller ett rakt mullen mouth med fasta ringar. Han har lite ärrvävnad i mungipotna sen tidigare och har bettplattor i gel på bägge betten.
Rider även bägge på ponnyhack ibland vid lugnare uteritter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar