Sv: Betsla upp temporärt eller 'smyga' vidare?
Jo jag fattar att du måste rida utomhus. Det jag avsåg fråga var huruvida det är nödvändigt när du ridit hästen så pass kort tid, att måsta rida i högre tempon just nu. eftersom du inte har problemet i lägre tempon, och tror att det är en miljö och vane grej från hästens sida vilket det troligtvis är. Då skulle det logiska för mig vara att hålla mig till lägre tempon ngra period eller vad det kan ta ytterligare, där det funkar.
Ah, då är jag med. Just den frågeställningen är ju hela anledningenn till tråden. Jag kan ju 'smyga' vidare. Inga problem.
Samtidigt så som jag skrev i första inlägget så är jag ju inte idelat positiv till det heller i ett större perspektiv:
Och jag tycker det är synd, dels mesrider jag ju då, och mycket av det potential och det gångartsregister som han faktiskt har går förlorat. Samtidigt inbillar(?) jag mig att han skulle ha roligare om matte kunde ta 'lite lättsammare' på tillvaron hela tiden, att han kunde få röra sig i lite friskare tempot med. Att te x få gå i mellangalopp istället för i kort galopp. (menar alltså inte att 'rejsa runt').
Sen har jag funderat en del just över det som tagits upp i tråden, är det ett hjärnspöke hos matte (dvs om jag betslade upp så jag hade napp, och lät honom gå friskare, skulle han bli ännu starkare/jag inte ha kontroll då, eller skulle det inte bli mer än det blivit vid de korta snuttarna nu, att han blir stark och ohörsam, men jag KAN kontrollera det även om jag får ta i 'för mycket'.) Dvs är det egentligen bara onödigt att 'skjuta upp' det? Och hur stor är risken att hamna i ett läge där man även om X tid hamnar i att friskare tempon = samma problem, just eftersom han inte fått det ute?
Just nu blir det dessutom då inte lågt tempo ute och normalt inne, eftersom det inte blir något inne alls just nu (tyvärr)
Jag vet inte, och det är mer retoriska frågor. Lite i bakhuvudet gnager nog arabvalackens första hoppträning med, när tränaren tyckte att han inte svarade för mina framåthjälper. Jag tyckte 'eh va?'. Den hästen är responsiv utav bara f*n. Men sen insåg jag vad det var tränaren menade/såg. Han ville ha ett BETYDLIGT högre grundtempo än mitt trevliga lilla lalltempo (som inte kändes som det, men i jmf). Och när jag då bad hästen öka på långsidan så gjorde hästen som han var lärd, dvs han ökade, men inte över läget där matte brukat tycka 'enough där'. Dvs han såg alldeles säkert ut som han inte svarade på framåthjälp, och rent tekniskt gjorde han inte det, men inte av olydnad - utan tvärtom, han gjorde exakt det jag präntat in i honom under alla år.
Det var förvisso väldigt lättlöst, och inte hela världen. Men med tanke på att den här herrn också lär sig reptilsnabbt, så gnager det lite med.
Men, förhoppningsvis hinner jag rida idag (ska bara trixa tillbaka hyrbilen etc), och ska testa lite mer får vi se.