Betsla upp temporärt eller 'smyga' vidare?

Sv: Betsla upp temporärt eller 'smyga' vidare?

Javisst. hästen känner ju vad man egentligen vill.

Man kan "säga" fortare med hjälperna, men säga -sakta med hela sitt övriga kroppspråk.
Sen leder spänning ofta till spänd häst.

Inte för att jag lånar ut mina hästar särskilt ofta, men om, så får de inte ta tygeln så fort de TROR att hästen ska reagera på ngt. Plus att de ska slappna av o sitta som en pannkaka:smirk:
Hålla i sig- får de göra i ngt annat än tygeln.

En ryttare som hade filosofin att "en pigg häst behöver mer drivning" satt och petade lite med sporrarna i varje steg och var rätt spänd pga att traven blev spänd och lite stötig och sadeln kändes ovan, jag försökte då förklara - slappna av och släpp tygeln några decimeter (då var halsen rätt ihoptryckt...) men icke! :p Tog väl närmare 10 varv innan det tog stopp. Förstår inte vad folk har emot att släppa på tyglarna? :angel:
Har annars nöjesridit/åkt på ett kallblod som var aktivt på travet och så gott som ostoppbar när man körde - den vägrade stanna om man inte gav eftergift i handen (man fick alltså ta i tyglarna, men inte alltför mycket för då gick det uppåt till slut, men den stannade aldrig under tiden man tog i tyglarna utan man fick släppa efter när man kände att den var på väg att stanna) inte konstigt att den var så het på travet :angel:
Kändes ju egentligen rätt bakvänt till en början att släppa tygeln på en häst med historik att sticka/stegra sig/vara totalt ostoppbar, men stackarn var så känslig i munnen och ryggen.

Delvis KL

Om man känner sig osäker på hästen ska man behålla kontrollen genom att verkligen RIDA, dvs aktivera den med tempoväxlingar, mm, inte förfalla till att åka häst och VÄNTA vilket är väldigt lätt gjort om man är osäker. En ryttare som sitter på spända muskler och väntar tappar kontrollen mycket lättare (och även balansen :crazy:) än en ryttare som ligger lite före hästen och aktiverar den dvs tänker ut vad man ska göra och sysselsätter hästen.
Inte minst får det ryttaren att fokusera på något annat än vara spänd och det påverkar hästen positivt!

Bara en reflektion ang Totolas inlägg om att tjuvhålla mm.

Senast ändrad av en moderator:

Fast så märkligt är det väl egentligen inte - hästen är ett mottrycks djur som sagt. Likväl, trots att vi vet detta, fortsätter vi människor glatt att hänga dem i käften ofta och konsekvent.

Alexandra: eftersom du känner som du gör så är det väl som sagt ingen rikskatastrof att prova pelham kort och gott. Vad skulle hända som gör att det är en massa frågetecken runt det? sen vidhåller jag såklart min egen åsikt att man först och främst rider i ett tempo där man kan inverka på hästen tills den tar grundläggande hjälper. du har ju inte ridit den mer än ngra gånger, är det verkligen nödvändigt att måsta rida i ökade tempon så här tidigt utomhus? Bara en tanke. men som sagt -ett pelham - särskilt som du ju planerar, - på dubbla tyglar med en ryttare som vet hur man reglerar de olika funktionerna, har ingen dött av.

Jag tycker att du verkar förstå det hela på ett vettigt sätt och tyvärr, får man väl säga, så låter det som att det är i ditt huvud som det spökar lite, och inget fel i det alls. Sånt är livet. Hur är han om du har en kompis med? Även om han kanske blir piggare så brukar ju de flesta hästar stanna om kompisen gör det.

Jag ser inget annat än att du får bita ihop och chansa lite. Säkert går det vägen. Med ett sådant guldtemperament som din verkar ha borde inget vara ngt problem :love:

Tar det ändå emot så visst, plocka på en graman, inte ett skarpt bett. Varför? Har du gramanen kan du stoppa ångloket om det skulle braka iväg MEN du får också möjligheten att försöka utan ngn hjälp, dvs på vanligt tränsbett. Fungerar detta så känner du dig lugnare till nästa gång och kan klara dig utan. Gramanen = Nödbromsen alltså.

Har du ett skarpt bett så kan du ju inte ens få chansen att försöka.

Det här fixar ni seddu ;)

Återkom med resultat, jag är nyfiken!

Ett bett är ju aldrig skarpare än vad handen tillåter.

Jag har gått över till att rida min ena nordis med pelham emellanåt, har då en rak gummistång så den är ju inte skarp, men hävstångseffekten gör ju att man får bättre koll tycker jag.
Rider också gärna med hackamore och då har man ju också hävstångseffekten utan att ha något i munnen vilket jag gillar då jag vet att jag blir klumpig i handen på vintern med varma vantar på mig.

Tycker gott du kan prova andra bett, så länge du själv inte sitter och rycker i munnen (vilket jag fått uppfattningen att du absolut INTE gör) så kan jag inte tänka mig att hästen mår annat än bra av att du själv kan slappna av lite mer.

/M

Vad skulle hända som gör att det är en massa frågetecken runt det? sen vidhåller jag såklart min egen åsikt att man först och främst rider i ett tempo där man kan inverka på hästen tills den tar grundläggande hjälper. du har ju inte ridit den mer än ngra gånger, är det verkligen nödvändigt att måsta rida i ökade tempon så här tidigt utomhus? Bara en tanke. men som sagt -ett pelham - särskilt som du ju planerar, - på dubbla tyglar med en ryttare som vet hur man reglerar de olika funktionerna, har ingen dött av.

Det är nog mest att JAG tycker att 'det är fusk'. Tror jag. Jag har inga generella aversioner mot pelham, fbldonnan gick ju på dubbeltygelpelham mestadels av tiden, var ju ett av få bett hon trivdes på. Hon behövde inte 'skärpan', och nedre tygeln hängde mest (på hemmaplan brukade jag plocka av den). Men jag är för indoktinerad i att 'man löser inte problem genom att betsla upp'. Och även fast det inte är så jag tänker nu, så är det nog det som ligger och gnager, att det 'är fusk'. (Fjolligt jag vet, men jag kan vara riksfjolla om småsaker ibland).

Ang måste jag utomhus. Så fn är det utomhus och enbart utomhus som gäller, och även under ideala förhållanden (som inte råder just nu) så är det 1 max 2 ggr/vecka jag kan rida på bana/i ridhus. Så nej jag måste eg inte rida friskare tempo utomhus, jag kan fortsätta smyga. Men ja jag måste rida utomhus. (Eller inte alls). Sen VILL jag rida så mkt utomhus som möjligt med, dels för han gått så mycket på bana (dvs för hans skull), och dels för att det är utomhus problemet finns, och det är utomhus han behöver vänja sig mer med.

Jag fick en rätt ordentlig 'aha-upplevelse' på sadelutprovningen. Jag trodde/räknade med att han skulle vara spänd initialt med tanke på nytt ställe etc, dessutom är det ridhuset ganska läskigt. Han var lugn och avslappnad som en filbunke från början (trots att JAG inte var det, ska villigt erkännas).

Där jag insåg att fyra väggar är en mental trygghet för honom. Och att han inte är generellt spänd i nya miljöer, utan nya miljöer utomhus (vet inte riktigt var uteridbana faller inom för kategori, bara ridit honom på sådan på provridningen, och det var ju hemmaplan. Då var han väldigt spänd initialt, men finns massa felkällor med så)

Om man känner sig osäker på hästen ska man behålla kontrollen genom att verkligen RIDA, dvs aktivera den med tempoväxlingar, mm, inte förfalla till att åka häst och VÄNTA vilket är väldigt lätt gjort om man är osäker. En ryttare som sitter på spända muskler och väntar tappar kontrollen mycket lättare (och även balansen :crazy:) än en ryttare som ligger lite före hästen och aktiverar den dvs tänker ut vad man ska göra och sysselsätter hästen.
Inte minst får det ryttaren att fokusera på något annat än vara spänd och det påverkar hästen positivt!

"Sysselsätt hästen, annars sysselsätter den dig!" Som nån ridlärare sa till mig för evigheter sen, vet inte om han snott citatet från någon annan, men klockrent var det! :p
Sen finns det ju olika sätt att sysselsätta på, det behöver ju inte betyda att man "aldrig" bromsar, bara att man isåfall gör det medvetet och bara ett ögonblick tills man får det svar man önskade.

Testa rid på hack eller lite skarpare bettlöst istället då! ;) Så får du en annan effekt utan att göra det skarpare. Rycker man till en gång rejält i ett bettlöst brukar själva ljudet/rörelsen göra de flesta hästar paffa nog att stanna så själv tycker jag nästan det är lättare att få stopp på hästar bettlöst än med tränsbett (man rycker såklart bara om hästen totalignorerar) :p Sen är det ju lite skillnad mellan individer också, upplever att de flesta "fullblodstyper" (läs; vbl.travare och andra lite känsligare hästraser) brukar förstå det bettlösa rätt snabbt, till skillnad från hästar som är lite "hårdare" av naturen.
På ena varmblodet jag ägt så lyckades jag iaf hålla den perfekt första gången jag red bettlöst trots tävlingsinstinkter, normalt lång stoppsträcka på bett och den där tendensen att bara ta stöd i bettet och fortsätta framåt, OCH två skenande hästar till sällskap som alltså brände iväg från honom! :crazy: men man bör såklart ha testat lite bettlöst från marken eller bara på en volt för att kolla av att hästen förstår.

Bara en tanke - skulle ju som sagt bli lite tvärtom över det hela. Och en häst som lärt sig hänga sig på tygeln kanske har lättare att sluta med det om den inte har något bett att ta tag i.

Vet du jag tror han är rätt cool av din beskrivning och det där spända utomhus är mest att han är känslig för intryck som många fullblod (bla alla mina varit) Det innebär lite stora miner och att de ser och hör allt och blir ivriga ibland men i grunden är de helt coola, det handlar mest om stor känslighet för impulser utifrån, eller hur jag ska uttrycka det:confused:

har inte läst hela tråden..

min fbl-märr är STARK som ett as och kan dra, samtidigt som hon andra sekunden steppar på stället och inte tar bettet och är jääätteeeekänslig i munnen...

lösning: rakt muffbett, engelsk nosgrimma.

sen gick jag över på 3-delat muffbett.

Vet du jag tror han är rätt cool av din beskrivning och det där spända utomhus är mest att han är känslig för intryck som många fullblod (bla alla mina varit) Det innebär lite stora miner och att de ser och hör allt och blir ivriga ibland men i grunden är de helt coola, det handlar mest om stor känslighet för impulser utifrån, eller hur jag ska uttrycka det:confused:

Sagt det förr och säger det igen - det ÄR en cool herre. Det är därför jag använder uppspelt/glad i samband med spänd. För han är inte ett dugg tittig, han knallar fram överallt etc. Och man kan sitta på lång tygel utan stigbyglar och avslappnat knalla fram på nya ställen etc.

Däremot så när han blir uppspelt och spänd av det, en hel del tror jag han genererar själv, alltså triggar sig själv med btw, så blir han stark och ohörsam. Inte stressig, inte hetsig, inte skvättig etc. Utan 'bara' stark och lyssnar dåligt.

Så jag är helt övertygad om att han om ett tag när 'första lyckan' lagt sig kommer vara precis lika obrydd över nytt ställe ute som nytt ställe inne, och sålänge JAG håller nerverna i styr är jag rätt säker på att jag har en häst där som INTE kommer bry sig halvsju om att vara på en ny tävlingsplats t ex.

Så visst är han cool, tvärcool. (Men ändå vaken, excellent kombination.) Hovis undrade ju om jag drogat när hovis var ochs log på en tappsko första dan här. Och mammam (halvt skrämd från vettet av fbldonnan..) var salig när hon första gången hanterat honom. Nytt ställe (var andra eller tredje dan), nytt ställe, halv storm och herrn knallade utan minsta väsen fint på löst snöre ut till hagen, stannade när mamma stannade etc.

Så det är en cool kille, som samtidigt är väldigt, väldigt vänlig. En gentleman så.

Ang måste jag utomhus. Så fn är det utomhus och enbart utomhus som gäller, och även under ideala förhållanden (som inte råder just nu) så är det 1 max 2 ggr/vecka jag kan rida på bana/i ridhus. Så nej jag måste eg inte rida friskare tempo utomhus, jag kan fortsätta smyga. Men ja jag måste rida utomhus. (Eller inte alls). Sen VILL jag rida så mkt utomhus som möjligt med, dels för han gått så mycket på bana (dvs för hans skull), och dels för att det är utomhus problemet finns, och det är utomhus han behöver vänja sig mer med.

Jo jag fattar att du måste rida utomhus. Det jag avsåg fråga var huruvida det är nödvändigt när du ridit hästen så pass kort tid, att måsta rida i högre tempon just nu. eftersom du inte har problemet i lägre tempon, och tror att det är en miljö och vane grej från hästens sida vilket det troligtvis är. Då skulle det logiska för mig vara att hålla mig till lägre tempon ngra period eller vad det kan ta ytterligare, där det funkar.

Jo jag fattar att du måste rida utomhus. Det jag avsåg fråga var huruvida det är nödvändigt när du ridit hästen så pass kort tid, att måsta rida i högre tempon just nu. eftersom du inte har problemet i lägre tempon, och tror att det är en miljö och vane grej från hästens sida vilket det troligtvis är. Då skulle det logiska för mig vara att hålla mig till lägre tempon ngra period eller vad det kan ta ytterligare, där det funkar.

Ah, då är jag med. Just den frågeställningen är ju hela anledningenn till tråden. Jag kan ju 'smyga' vidare. Inga problem.

Samtidigt så som jag skrev i första inlägget så är jag ju inte idelat positiv till det heller i ett större perspektiv:

Och jag tycker det är synd, dels mesrider jag ju då, och mycket av det potential och det gångartsregister som han faktiskt har går förlorat. Samtidigt inbillar(?) jag mig att han skulle ha roligare om matte kunde ta 'lite lättsammare' på tillvaron hela tiden, att han kunde få röra sig i lite friskare tempot med. Att te x få gå i mellangalopp istället för i kort galopp. (menar alltså inte att 'rejsa runt').

Sen har jag funderat en del just över det som tagits upp i tråden, är det ett hjärnspöke hos matte (dvs om jag betslade upp så jag hade napp, och lät honom gå friskare, skulle han bli ännu starkare/jag inte ha kontroll då, eller skulle det inte bli mer än det blivit vid de korta snuttarna nu, att han blir stark och ohörsam, men jag KAN kontrollera det även om jag får ta i 'för mycket'.) Dvs är det egentligen bara onödigt att 'skjuta upp' det? Och hur stor är risken att hamna i ett läge där man även om X tid hamnar i att friskare tempon = samma problem, just eftersom han inte fått det ute?

Just nu blir det dessutom då inte lågt tempo ute och normalt inne, eftersom det inte blir något inne alls just nu (tyvärr)

Jag vet inte, och det är mer retoriska frågor. Lite i bakhuvudet gnager nog arabvalackens första hoppträning med, när tränaren tyckte att han inte svarade för mina framåthjälper. Jag tyckte 'eh va?'. Den hästen är responsiv utav bara f*n. Men sen insåg jag vad det var tränaren menade/såg. Han ville ha ett BETYDLIGT högre grundtempo än mitt trevliga lilla lalltempo (som inte kändes som det, men i jmf). Och när jag då bad hästen öka på långsidan så gjorde hästen som han var lärd, dvs han ökade, men inte över läget där matte brukat tycka 'enough där'. Dvs han såg alldeles säkert ut som han inte svarade på framåthjälp, och rent tekniskt gjorde han inte det, men inte av olydnad - utan tvärtom, han gjorde exakt det jag präntat in i honom under alla år.

Det var förvisso väldigt lättlöst, och inte hela världen. Men med tanke på att den här herrn också lär sig reptilsnabbt, så gnager det lite med.

Men, förhoppningsvis hinner jag rida idag (ska bara trixa tillbaka hyrbilen etc), och ska testa lite mer får vi se.

har inte läst hela tråden..

min fbl-märr är STARK som ett as och kan dra, samtidigt som hon andra sekunden steppar på stället och inte tar bettet och är jääätteeeekänslig i munnen...

lösning: rakt muffbett, engelsk nosgrimma.

sen gick jag över på 3-delat muffbett.

Han går ju på motsvarande den betsling du nämner nu, så i hans fall tror jag inte det hjälper tyvärr i just nuläget.

Hm
för mig låter det som du drar ett likhetstecken mellan lägre gångart och handbroms i. så behöver det alls inte vara.

ser inga konstigheter med att skritta en ny häst med lite korta trav och galopp intervaller första tiden utomhus tills den vant sig och man själv känner hästen. Han behöver knappast "öva" sitt gångartsregister på det sättet : ) Men men, det är så jag resonerar. Betsla upp du och testa om det är det som känns bäst så får du väl utvärdera sen!

Hm
för mig låter det som du drar ett likhetstecken mellan lägre gångart och handbroms i. så behöver det alls inte vara.

ser inga konstigheter med att skritta en ny häst med lite korta trav och galopp intervaller första tiden utomhus tills den vant sig och man själv känner hästen. Han behöver knappast "öva" sitt gångartsregister på det sättet : ) Men men, det är så jag resonerar. Betsla upp du och testa om det är det som känns bäst så får du väl utvärdera sen!

Nä, jag har INTE handbroms i. Det handlar om kontrollerat på andra sätt. Arabherren kan jag släppa tyglarna och lägga armarna i kors och galoppera var, när och hur jag vill, även stanna med armarna fortfarande i kors. Men han hade ju lärt sig att över ett visst tempo så bromsade matte och bad om lägre. Och han vill göra rätt, så låt bli tempon över det. Det hade fungerat likadant med händerna bakbundna.

Och jag har inte handbroms i på fblherren heller, jag kan släppa tygeln och han ligger kvar i det låga tempot. Däremot i det friskare tempot så i nuläget så blir det handbroms i där om det inte ska öka, och det vill jag inte så därav en av anledningarna att vi undvikit dem.

Men det låga tempot innebär ju att det blir ett läge av registret.

Var rädd om honom han låter verkligen som en pärla och den typen av fullblod är helt underbara:love:

Var rädd om honom han låter verkligen som en pärla och den typen av fullblod är helt underbara:love:

Han är en pärla, och jag är så sjukt förtjust i honom att jag inte kan sätta ord på det. Han är min dröm hästifierad :love:

Varför tror du jag är så 'hysterisk' med att packa in honom i skydd och grejer? :devil:

Men jag kunde inte, vad jag sett hitills iaf, köpt en bättre häst för de pengarna. Och det största 'fel' jag hittat på honom/hans personlighet är att han är en riktigt lergris, och att han pinkar på stallgången. Det går att leva med ,)

Jag hoppas han ska få ett låååångt liv (han är ju ändå 14 nästa år, men tio år till är ju absolut ingen omöjlighet om Murphy är snäll) med hälsan i behåll. Så jag kan njuta av honom läääänge :love:

Hela min omgivning har reagerat på hur mycket gladare jag är 'nuförtiden'. Det är hans förtjänst. Det är ROLIGT igen!

Det låter helt underbart:bow: Och som sagt, det är de fullbloden som gör att man inte kan tänka sej annan sort:love:
Utifrån det vågar jag också påstå att du kan lita på honom även ute, han kommer ínte att dra iväg med dej och ställa till något, han kommer att vara rädd om sej själv och även ryttaren:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka