Betsla upp temporärt eller 'smyga' vidare?

Sv: Betsla upp temporärt eller 'smyga' vidare?

Jag tycker det låter som att det återkommande problemet när du beskriver är att du är rädd för att något ska hända, inte att det faktiskt händer något... Säger inte att det är det eller något annat, men när jag läser tycker jag att det värkar vara den återkommande anledningen.

Vad händer om du tar egenom trav skritt övergångar när han blir stark i traven?
Eller du gör som Flaslight beskriver och helt enkelt inte låter hästen hänga sig i handen och dra?

När han blir stark, så för att få en övergång till skritt får jag ju ta i honom för kung och fosterland. Inte 'segdra', men ta och ge, jag får ta med all kraftf (som ju inte är så stor just nu, men ändå, ska inte behöva ta tag så i munnen). I de lägre tempona är det inga problem, bara sitta tillbaka. Men det blir verkligen TA ner tills kritt med kraft(och kvaliten på övergången därefter) när han blir stark/i friskare tempo.

Att inte låta honom hänga i handen och dra hänger ju ihop med ovanstående. För att påverka neråt i de lägena när han blir spänd och stark så måste jag verkligen ta i rejält, och om jag gör det så jag får en övergång till skritt är det ju inga problem att ge. Om jag tar och ger 'inom traven' så använder han 'ge' till att öka och 'ta-delen' passerar tämligen obemärkt om jag inte tar i såpass som beskrivet ovan.

Om jag mer nyanserat tar och ger, upprepat, så ignoreras tadelen och ge delen utnyttjas till mer fart (hur 'långt' han drar det vet jag inte), han blir stum. Låta honom lägga sig och ligga kvar på handen gör jag inte, det blir ju bara ett utmärkt stödben att luta sig emot och älga på.

Fasiken vad svårt det är att förklara i text *frustrerad*, men om du tänker dig att du sitter på en häst i trav, som är helt stum i munnen, och för att få någon form av reaktion tillbaka så måste du ta tag och verkligen ta i allt vad du kan i munnen. Att sitta tillbaka och hålla emot 'bara' passerar obemärkt, utan du måste ta i och 'ta till' (inte rycka) upprepade gånger för att få reaktion.

Och ja, jag är 'rädd' för att jag inte ska få hejd på honom i högre tempo - ja. Det skulle jag vara även på optimalt underlag (jag gillar inte att inte ha något att säga till om), men är det extra mycket nu då underlaget som sagt inte är så lämpat för 200 meter slängtrav på 'fel ställe' t ex. Det är ju nån snutt här och nån snutt där man kan göra annat än att skritta, och om jag inte kan bryta av innan snutten är slut, så..

Jag tycker inte att du ska ändra på bettet i första hand. Har han precis börjat ta stöd så är det bara dumt att ändra på ngt i hans muns, särskilt till ngt skarpare. Jag skulle snarare säga att du ska rida på som vanligt, bita ihop och gasa på liiite i taget. Skritta och trava till att börja med och när han känns avspänd och fin så fattar du galopp och galopperar energiskt framåt en liten bit, kanske hundra meter, för att sedan sakta av igen.

Jag förstår hur du menar och det är ju så jag skulle vilja göra. Men så sitter det där (hjärnspöket?) om att jag inte är säker på att jag kan få hejd på honom efter de där hundra metrarna ivägen.

I de tempon vi håller oss i nu blir det ju just sådär (mycket pga underlaget, det blir bara kortare sträckor i taget man kan göra annat än skritt), och då är det ju inga problem. Men då är det i det låga tempot där han är nothing but easy och inte alls stark.

Tänk på att de flesta hästar blir mindre spända om de får röra sig ordentligt framåt i ett friskt tempo än om man sitter och tjuvhåller.

Mm, just därför jag skulle vilja kunna/våga rida på lite friskare. Det blir roligare, bättre jobb kvalitetsmässigt osv.

Jag vet för övrigt ingen häst som inte är lite på hugget efter att ha gått på en ridbana i ett halvår och d´.e. byter miljö och får ge sig ut i skogen efter ett långt uppehåll så jag tycker att han uppför sig fint med tanke på omständigheterna. Hade det varit min hade man fått limma fast ändan i sadeln :D

Han är en DARLING så, jag är sjukt förtjust i hans temperament. Jag visste inte att han bara var riden på bana senaste 8 månaderna första gången jag red ut här. Nytt ställe, ny skog och så då UTE. Och han knallar fint på lös tygel, visst han var spänd men han gör ingenting (skyggar, sprattlar, brallar etc), det enda han gjorde var att takta hemåt (det gör han till viss del fortfarande, men det blir bättre och bättre, jobbat mycket med halt och stå still en stund så snart han taktar, samt det du var inne på, att så gott det går svänga in än här och än där, så att det ibland är hemåt, ibland bortåt och han inte riktigt har koll på vad som är hemåt eller ej. Och får något att tänka på. Igår red vi mycket kors och tvärs över fälten och i skogen och hit och dit. Så han både fick lyfta på fossingarna och koncentrera sig. Ett varv på volt på fältet här, en slinga på lilla stigen där, en galopp där, ut på ett annat fält, genom skogen, komm tillbaka på första fältet etc).

Så jag blev väldigt positivt överraskad när jag hörde att han ju inte gått ute på så länge. Jag hade fått limma i sadeln på mina andra med i samma läge ;)

Tänkte på det där igår med, vi red över en liten 'stenbro' som ALLA hästar jag tidigare haft tyckt varit läskig. Den här herrn var spänd (snorkel och bettknirpande) men han tvekade inte ens utan bara knallade över. Jag är tvärkär i honom ja (han har en synnerligen trevlig inställning överlag till det mesta).

Därför jag känner/kände att en napp till matte och verkligen se om det ÄR ett problem i realiteten eller bara i mitt huvud att han blir stark, istället för att - som urspungsplanen var - ta det piano några månader och sen ta det därifrån. För det behöver som sagt inte vara något problem, han kanske inte blir starkare än 'sådär' och då får jag ju hejd på ekipaget, även om jag måste ta i mer än man/jag vill & ska, men det är ju en träningssak.

Jag vet inte hur jag ska förklara, hmm, du får komma och provrida ;) Men när han blir stark, så han stänger av i munnen. Hela hästen i handen-syndromet, och iom att det sammanfaller med att han spänner till (antagligen för det blir lattjolajbans) så går t ex inte halvhalter igenom. Ohörsam som sagt. Jag får ta ordentligt i munnen för att få 'håll' i de lägena. Ge och ta blir ge och fastna, det komemr inte tillbaka. Utan ska jag ha igenom något så blir det enligt metoden ta tag ordentligt i munnen (och det är inget jag föredrar). Släppa efter ger en ökning (dock har jag ju inte velat/vågat ha is i magen och bara vänta ut och se vad som händer om jag inte 'tar' igen).

Det låter väldigt likt min häst från början när jag hade honom :p Förutom att han inte hade något läge där man slipper sitta och bromsa, bara om man ville låta honom gå i övertempo och smygöka lite hela tiden... typ :crazy: inte den som sticker men blir stum i munnen och får lång stoppsträcka, ökar tempot direkt varje gång man ger eftergift efter en förhållning osv.
Jag betslade upp (till stång med rätt korta skänklar) egentligen av misstag första gången eftersom det vanliga tränset gick sönder, men sen funkade det så bra att jag fortsatte. Numera är stoppsträckan på ca ett steg istället för 10-50 meter i SKRITT :angel: ska såklart lära över på träns igen men det vete sjutton hur det kommer gå med tanke på hur felinlärd den är på träns.

Om jag tar och ger 'inom traven' så använder han 'ge' till att öka och 'ta-delen' passerar tämligen obemärkt om jag inte tar i såpass som beskrivet ovan.

Om jag mer nyanserat tar och ger, upprepat, så ignoreras tadelen och ge delen utnyttjas till mer fart (hur 'långt' han drar det vet jag inte), han blir stum. Låta honom lägga sig och ligga kvar på handen gör jag inte, det blir ju bara ett utmärkt stödben att luta sig emot och älga på.

Det låter som om det redan blir ganska okontrollerat då:confused:

Det är nog där jag inte förstår, antingen är det redan ett problem - eller inte - ibland skriver du ju att du ev skulle kunna galoppera i full fart över fält utan problem:confused:

Har du honom någon gång mellan hand o skänkel när du rider ut? Gör du halvhalter alls?
Rider du med sporrar? Det är en bra idé om han blir stum som du beskriver, han svarar ju inte på dina hjälper.

Du måste ha honom "i handen" hela tiden och upprätthålla gensvaret genom halvhalter och tempoväxlingar mm, jobba honom hela tiden, så att han inte får en chans att lägga sej tungt.

Jag föreslår att du jobbar med skritt- halt- skritt - trav - skritt - halt osv mycket mycket även på ridbanan för att få honom lätt för hjälperna, det kommer att göra det mycket lättare när du rider ut också.
OCh även ute jobba så och inte förrän du känner att du har honom på hjälperna verkligen så låter du honom öka, men fortfarande kvar mellan hand och skänkel, vid tendenser att ligga på: res upp vid behov, halvhalt, ner i tempo/gångart osv.
Aktivera honom och låt honom jobba hela tiden.

Hästar och särskilt fullblodshäsgtar ökar om de får något att ta "stöd" i och därför ska du aldrig ge honom det, få fel sätt. Vet inte om du törs det nu, men ett sätt är att lägga tilll spö på bogen om den biter tag och vill använda din hand som stöd att öka.

Det viktiga särskilt på din häst verkar ju vara att INTE hamna i att dra i munnen pga tidigare problem. Eller så är det just därför den hade problem, för att ryttaren felaktigt blivit hängande i handen när den ökat:crazy:

Det låter som om det redan blir ganska okontrollerat då:confused:

Ja det är ju det jag tjatat om hela tiden, att jag inte känner att jag har kontroll, och då har jag avbrutit där. (Det handlar alltså om friskare trav, men när det blir som beskrivet efter 25 meter, så har jag avbrutit där och inte testat vad som händer om 125 meter t ex)

Det är nog där jag inte förstår, antingen är det redan ett problem - eller inte - ibland skriver du ju att du ev skulle kunna galoppera i full fart över fält utan problem:confused:

Ja, just för att jag VET INTE hur han reagerar om han skulle få gå längre sträcka i friskare trav eller galopp. Kanske drar han och jag har nada att säga till om, kanske drar han inte men jag har inte mycket att säga till om och bromssträckan blir låång, eller så blir det inte värre än hur det blivit de korta snuttarna, dvs han blir stark och ohörsam, men om jag 'tar i' så får jag hejd på honom. Jag vet inte eftersom jag inte känner hästen och inte provat. Och inte vill/vågar prova när han blir stark redan initialt såfort det är friskare tempo. Utan brutit av, och hållit mig till långsamma (under)tempot där han inte är några problem.

Har du honom någon gång mellan hand o skänkel när du rider ut? Gör du halvhalter alls?
Rider du med sporrar? Det är en bra idé om han blir stum som du beskriver, han svarar ju inte på dina hjälper.

Rider inte med sporrar, har honom mellan hand och skänkel hela tiden utom på skritt på lång tygel. Men när tempot blir friskare springer han ifrån mig (ja han ignorerar hjälperna, precis som du säger och jag skrivit flera ggr) och då faller det, och jag får ta tag ordentligt i munnen och 'kraftbromsa', och starta om. I lägre tempon inga problem.

Halvhalter gör jag i samma omfattning som på bana, dvs inför någon form av ändring (hörnpassering/riktningsänding, inför galoppfattningar, avsaktningar etc, och när det behövs).

Men jag tror du börjar förstå lite hur jag menar nu - i friskare tempo får jag inte igenom saker och ting, han blir stark, stum och ignorerar. Ånglokomotivsstuket. Och därför har jag avstått från friskare tempo och 'smygit' i det lägre tempot och undvikit problemet. På gott och ont.

Du måste ha honom "i handen" hela tiden och upprätthålla gensvaret genom halvhalter och tempoväxlingar mm, jobba honom hela tiden, så att han inte får en chans att lägga sej tungt.

Och det är där problemet är. I låga tempon är det inga problem varesig i skritt, trav eller galopp. Friskare tempo och han blir ohörsam och jag får inte igenom det.

Jag föreslår att du jobbar med skritt- halt- skritt - trav - skritt - halt osv mycket mycket även på ridbanan för att få honom lätt för hjälperna, det kommer att göra det mycket lättare när du rider ut också.

På ridbanan är han nothing but easy (och stenkul att rida, det är han ute med, men det blir mer ridning på banan). Och du får gärna utveckla HUR jag kommer ifrån att i lågt tempo = inga problem. Och jag ljuger inte, jag menar verkligen inga problem. Jag satt som sagt igår och galopperade, med lagom mycket i handen, fullt fokus på piloten och mellan hand och skänkel, både hemåt och bortåt. Inga problem gå in på volt, inga problem att bryta av till trav, inga problem göra halt, bryta av till skritt, fatta ny galopp etc. Men det hela skedde i lågt, kontrollerat tempo. Och mjuk som smör i munnen, dock går han för djup och låg, blir inte tung, men näsan dippar, något jag inte bryr mig speciellt mycket om alls just nu sålänge han inte släpper bettet/stödet.

OCh även ute jobba så och inte förrän du känner att du har honom på hjälperna verkligen så låter du honom öka, men fortfarande kvar mellan hand och skänkel, vid tendenser att ligga på: res upp vid behov, halvhalt, ner i tempo/gångart osv.
Aktivera honom och låt honom jobba hela tiden.

Du menar att om jag från trevlig, kontrollerad trav i lågt tempo där han är på hjälperna och mellan hand och skänkel ökar tempot, och han tämligen direkt blir stark, så även om det kräver att jag verkligen 'drar tag' i honom, så gör det, börja om och nöt på? Det jag är rädd för i det läget är att 'förstöra' munnen, att det blir 'hackelihack' och aldrig kommer 'i mål' just nu.

Hästar och särskilt fullblodshäsgtar ökar om de får något att ta "stöd" i och därför ska du aldrig ge honom det, få fel sätt. Vet inte om du törs det nu, men ett sätt är att lägga tilll spö på bogen om den biter tag och vill använda din hand som stöd att öka.

Spar spöet en stund, han påstås iaf vara spörädd och oridbar med spö. Jag ställer mig spontant lite frågande till det, men jag har ridit utan so far. Ska prova ta med mig ett spö upp och se vad som händer, men då vill jag ha fyra väggar - ifall det skulle vara sant. Men när jag utrett om det går att ha spö eller ej, ska jag komma ihåg det.

Det viktiga särskilt på din häst verkar ju vara att INTE hamna i att dra i munnen pga tidigare problem. Eller så är det just därför den hade problem, för att ryttaren felaktigt blivit hängande i handen när den ökat:crazy:

Det kan ju vara mer än ett problem, men han hade så vass tänder att veterinären var riktigt upprörd. Bettet (hans alltså) helt låst, sylvassa hakar och stora sår i slemhinnorna. Så där är 'grunden', däremot kan den ju förvärrats av att/om det hållits för hårt i honom. Omöjligt är det inte men jag vet inte. Däremot vet jag att fv inte vågade släppa efter när han började backa. Det är i princip hans enda 'trix' så, han kan slänga i backen och 'vrångbacka', jag har knappt märkt av det efter första två turerna, men det han gjorde då är precis det jag blev informerad om - han slår på backen, och om man då tar minsta i honom så fasar han upp. Släpper du efter på tygeln och driver (eller det räcker med att släppa iofs och bara sitta still) så slutar han. Men fv tyckte det där var otäckt och vågade inte ge efter på tygeln (och då blir det ju otäckt, de som lärt sig den ädla konsten att vrångbacka kan ju få rejäl fart bakåt). Det var därför han inte reds ut. Så mycket möjligt det hållits i honom. Eller inte, han har fått 'göra mest som han vill', så svårt att sia.

Men ont i munnen har han haft alldeles oavsett.

Och ja, jag undviker att hamna i dragkampsläge (och det är därför jag tycker så illa om när han blir stark och jag måste tag tag så ordentligt), utan vi har jobbat med att i första läget acceptera lätt tygelkontakt, i andra läget att han själv får hitta eftergiften. När han vevat med huvudet så jag har bara följt med medbibehållen kontakt så gott det går, och eftergiften har kommit när han visat minsta tendens att acceptera. Jag har varit noga med att han inte ska rycka mot statisk hand (så det blir ett ryck tillbaka i munnen).

Det är jobb kvar med munnen, men stooor skillnad bara på den här tiden som sagt.

Jag tänkte på dej idag:idea: Jag red fram ute på sandvägarna som äntligen är mjuka inför att rida för ny tränare, eftersom hästen vilat ett par dagar och är mkt överfrisk, minst sagt.

Nu hade jag träns och dressyrsadel och provade olika varianter, för att förstå HUR och VAD som händer om hästen skulle vilja ligga på.

Det som kan hända är att om jag INTE gör ganska många små avstämningar, dvs halvhalter,fast mkt små kramningar och hästen är PÅ så kan hon hänga på bettet som du säger och använda det som stöd att vilja öka. Jag tvivlar på att jag skulle få tillbaka om jag lät henne fortsätta där i galopp, med att låta henne lägga sej i handen. Men det får hon alltså aldrig. Och jag behöver aldrig egentligen nån gång ta stora tygeltag. Men OM jag lät henne ta det där stödet skulle det bli problem....alltså ska du så fort du känner tendenser, stoppa det genom aktiv ridning. Och det går aldrig att enbart förhålla, du måste också rida hästen framåt in i handen.

Nu pratar jag inte om att ta stöd på det sättet som din SKA lära sej utan om att lägga sej på bettet och ignorera.

Försökte verkligen registrera vad jag gör för att kunna förklara....:cool:

Dels balansera upp med kroppen, dvs flytta min vikt bakåt, samt spänna till, som man gör i en halvhalt, tänk dej som du gör tex framför ett hinder när du balanserar upp? Många såna uppbalanseringar om det behövs.

Det är MKT viktigt att du har koll på ytter, låt inte hästen dra dej framåt utan håll kvar ytter och låt dej inte rubbas där. Samtidigt måste du driva framåt, för att få hästen att lätta och inte bita fast och/eller hänga på. Alltså låt inte handen gå framåt, utan håll kvar den där den ska vara och sätt en "gräns" där, men bli inte fastlåst, utan krama tygeln i små förhållningar. Inget dragande eller slitande utan små kramningar så att kontakten med munnen är levande och inte låst.

OCh växla tempo ofta, öka bara ett par steg, tillbaka igen, fram igen osv. Han ska hela tiden svara på dina små förhållningar och halvhalter ska du göra väldigt väldigt ofta,(dvs balansera upp och checka av responsen) men inga stora, utan kräv svar på små små signaler, i alla gångarter och ALLTID, inte bara i ridhuset. Sen kan du öka tempot, när han lyssnar oavsett.

Men ytter är viktigt (det som blir ytter, beroende på) tappa aldrig yttersidan!!

I galopp blir yttersidan extremt viktig, tappar du den kommer han nog öka på.....Samt att hela tiden balansera upp, dvs små halvhalter, (små hjälper, men han ska lyssna på dem, annars ner i skritt och kräv att han lyssnar, sen i trav och därefter galopp igen)

Det är hela grundjobbet du måste göra, annnars kommer han inte att vara ärlig ute heller och du kommer inte att kunna lita på honom, du ska alltid oavsett tempo kunna känna att du har honom där, och kan växla både tempo och gångart på sekunden, om du vill. Grejen är att han är inte ärligt lydig på ridbanan eller i lägre tempon heller skulle jag säga, som det är idag. Han måste lyssna var och när du än begär det. Mkt troligt blir han även obalanserad i högre tempon och behöver mer hjälp.

Vet inte om du förstår bättre hur jag menar. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle skritta mkt o sen inte fegrida o vänta på att den skulle bli rädd eller "göra" någonting.
Risken är stor att om man rider väldigt avvaktande eller spänt, att den DÅ oxå blir spänd o reagerar pga det.
eller att man tjyvhåller den- som bäddat för att den blir hård i mun./ okänslig

Det är ju ingen unghäst, så varför förmoda att den inte går att stanna om 200 m. från trav:confused: Slappna av o andas ut varje gång du vill sakta av. Spänn dig o hästen sätter igång.
På fullblod kan det oxå funka att släppa helt= tvärstannar.

Måla inte :devil: på väggen, utan rid varje dag o lär känna den.
Den måste ju lära sig att du är en trygg ledare o då kan den slappna av.

Man märker ju fort om den går att stanna eller inte.
byta bett skulle jag inte göra första taget- men det är jag det:cool:

Tja, detta har inte funkat på något av dom fullbloden jag känner/har ridit! Praktiserade i ett galoppstall innan, så har blivit en del. Det bästa är att luta sig bak med hela kroppsvikten och göra halvhalter konstant. Detta är sagt tidigare i tråden med, men som TS skriver är hon inte rikigt tränad för det i dagsläget.

Till TS: Har suttit och läst tråden. Tycker att du kan betsla upp, så länge du vet hur pelhamet verkar osv. Som sagt: Bettet är inte starkare än handen som håller i det!
Nu vet jag ju inte hur ditt flb är, men om du har någon bra lång "obrant" backe kan du ju släppa efter lite där och hur lätt/svårt du har att få stopp. I backen har han mycket svårare att dra iväg då det "suger" ganska bra i benen på dom.
Personligen låter jag bara min häst öka i backar, aldrig annars. Då jag inte heller vet om jag får stopp när det väl är dax. (I andra fall får han gå i "normalt" tempo)

Har också ett flb, glömde skriva de innan :p

Flashlight - jodå jag förstår precis hur du menar. Men det är ju också där det krashar i de högre tempona, jag får inte igenom det du beskriver (vilket ju är exakt hur jag vill det ska fungera, men konstaterar att det gör det inte nu. Och det beror ju både på honom och mig, vore jag starkare och kunde sitta tillbaka bättre - stark mellandel - skulle han ju få svårare, men nu idag så är jag otränad och svag, och han stark och ohörsam i de friskare tempona, och vi får inte igenom det.

I de lägre tempona så jag har aldrig stått på marken och sett/sett video, utan jag kan ju bara gå på hur det känns. Och det är inte ett dugg omöjligt att han 'fuskar vilt' och är oärlig, men han känns inte så (och jag talar ute nu alltså), och jag kan med små hjälper ändra tempo, gångart, ställa hit, ställa dit, ändra (inom rimliga gränser, dvs hans styrka) bärighet, driva in bakbenen under honom, halvhalter går igenom etc. Men vi tappar kort sagt rubbet när tempot blir friskare. Och det ÄR en träningssak från båda håll, det är ingalunda omöjligt så, men just nu så får jag inte till det (ryttare med mer ben och starkare - hållningsmässigt, menar inte ren råstyrka) skulle antagligen lyckas utmärkt, han är ju på intet vis dum.

Men helt klart så nä, han lyssnar inte (tillräckligt) i de friskare tempona, och det är en brist i grunden. (Att han har luckor i grundutbildningen är ju heller ingen hemlighet. Varken från min sida, eller från säljaren. Han är mycket riden men lite skolad helt enkelt. )

Men ska se nästa pass om jag får igenom det bättre om jag ger mig f*n på det, annars kommer jag nog prova betsla upp ett pass och se vad det ger (och enbart använda 'stångtygeln' som nödbroms om det krävs, att 'rida' på den löser ju inget, det bara döljer problemet och skapar fler i längden).

Pratade lite med fd äg på mailen, som ju har nackdelen att hon inte ridit hästen på ett år, men hon tyckte att han brukar alltid ha broms, även om den är lite 'rostig' ibland. Men att man vet ju inte nu när han inte gått i skogen på så länge osv, så kan väl vara ide att prova pelham första gången och se.

Anjok - jodå, det finns finfina såna backar (utmärkta att låta unghästar galoppera i första gångerna, just av anledningen du nämner). tyvärr är de oanvändbara för stunden pga underlaget (klapperhårt). Töar det lite mer så kanske det frusna går ur och då är det ju lugnt.

Ok, då är vi överens så långt:idea: Men jag menar att det har inte med muskelstyrka att göra, så mycket som teknik.

Jag kan aldrig tänka mej att din hand är så svag att inte hästen känner en förhållning:confused::eek: Resten är lydnad:idea:
Den ska respektera din förhållning även när den är liten och även i högre tempo. Alltså måste du vara konsekvent och kräva lyssnande av hästen från skritt till galopp, i ALLA gångarter och tempon.
Det är inte så komplicerat och fullblod är lättlärda. Den kommer att fatta vad du vill efter bara lite träning i en kvart, så där. Om du är tydlig och konsekvent!

I lätt sits är det inte heller mellandelen på samma sätt som när du sitter ner.

Jag skulle inte tänka så mycket o vara så rädd, utan rida som en normal uteritt.
Är du så osäker kan du tömköra den eller ta med något sällskap.

Ok, då är vi överens så långt:idea: Men jag menar att det har inte med muskelstyrka att göra, så mycket som teknik.

Åja, visst är det teknik, fast för att kunna sitta upp och sitta kvar så att säga, kräver ju viss del av magmuskler ffa. Menar samma styrka som den som gör att man kan rida ett 45 minuters dressyrpass utan att benen skakar och man har sån träningsvärk så man knappt kan gå dagen efter. 'Ridmuskler' och hållningsmuskler för ridning helt enkelt. Såna som man förlorar om man 'ligger på soffan' ett halvår.. har jag hört ;)

Men visst är det teknik, råstyrka är en annan sak, men för att orka sitta kvar t ex krävs ju en del magmuskler. De är på semester just nu dock :angel:

Jag kan aldrig tänka mej att din hand är så svag att inte hästen känner en förhållning:confused::eek: Resten är lydnad:idea:

O ja, givetvis känner han den, annars skulle det ju inte fungera i de lägre tempona, men han blir ohörsam och ignorerar de mindre hjälperna när han blir stark. Men allt sitter ju i lydnad, den kommer ju dock inte över en natt (tyvärr, det vore bekvämt), och nu blir det - min tolkning - spännande och roligt, och han blir stark och ohörsam just helt enkelt för att han inte lyssnar förrän jag verkligen tar i, dvs när det blir för svårt att ignorera. Men om man spär på 'spännande och roligt' och han blir än mer ohörsam så är ju frågan om jag kan ta i såpass att han anser det lönt att lyssna (för det är ju eg det det hänger på)

Det är ju just i det som pelhamfunderingen kommer in som en temporär grej. Frisk trav, fin kramning i övre tygel - ingen reaktion och mer tag i den. Ingen reaktion och krama stångtygeln. Där brukar de som är vana gå på tränsbett och 'normala i munnen' haja till rejält, och sålänge man hela tiden går vägen via normal förhållning brukar de hörsamma första förhållningen snabbare 'nästa gång'. För de lär sig ju att om liten hjälp ignoreras kommer större hjälp. (Samma sak gäller ju via t ex skänklarna när man petar till en ohörsam häst med spöet eller sporren t ex).

Den ska respektera din förhållning även när den är liten och även i högre tempo. Alltså måste du vara konsekvent och kräva lyssnande av hästen från skritt till galopp, i ALLA gångarter och tempon.
Det är inte så komplicerat och fullblod är lättlärda. Den kommer att fatta vad du vill efter bara lite träning i en kvart, så där. Om du är tydlig och konsekvent!

Håller helt med, men tycker du lite glömmer bort det som för mig är den springande punkten. Om jag nu går från det låga tempot där det fungerar, till ett högre, och helt enkelt tappar honom? Det är liksom 'bara' den delen jag har problem med, i övrigt är vi rörande överens, det är en lydnads och träningsgrej, och jag är inte alls oroad över det hela på sikt.

Jag skulle inte tänka så mycket o vara så rädd, utan rida som en normal uteritt.
Är du så osäker kan du tömköra den eller ta med något sällskap.

Det enda jag är osäker på är ju om jag kan hålla honom/reglera honom i högre tempon. Det hjälper varken sällskap eller tömkörning mot?

Jag hade betslat upp direkt utan tvekan. Med dubbla tyglar så att stångtygeln bara finns med som livlina. För mig gör det rätt mkt för mitt sätt att rida att ha en livlina fast jag mkt sällan använder den.

Jag tror att mkt av trippighet och liknande går över vid ordentligt jobb framåt. Det går inte ihop med att man är osäker på om bromsen funkar. Alltså skaffar man nödbroms (stångtygel).

Det har jag gjort massor med gånger och ser inget fel med det. Ibland helgar målet medlen liksom. Man måste tänka lite längre, inte kul att fastna i nån sorts fegridning för att man inte vågar "rida på", jag har provat det och det var jobbigt och tog lång tid att komma ifrån.

Pelham med dubbla tyglar kan man ju använda bara tränstygeln på och så har man ett vanligt rakt bett med fasta ringar. Det funkar ju många hästar bra på. Och så har man livlinan med sig (stångtygeln alltså). Ett tips är att sätta en kortare tygel som stångtygel (ponnylängd om det inte blir hindrande för hästen) så kan den hänga löst på halsen utan att glida iväg för långt åt sidorna (tramprisk).

Förutom då att
1. Hästar reagerar olika på stång och vissa kan bli värre av det.....

2. Vissa kan öka precis lika bra på en stång, på det sätt som Alex beskriver.....

Men visst prova kan man ju.

Alexandra:

Nej jag glömmer inte att den ökar, :p vad den nu har för skäl till det, glädje eller vad det är.:cool: Jag menar att med grundlydnaden som man snabbt kan få till med konsekvens, så ska han svara tillbaka direkt du tycker att det går för fort Då har du inte det problemet som du har nu:idea: Det tränar du in hela tiden Svara på hjälperna och svara NU - inte om 10 meter. :mad: Eller om 2 km :devil:

Jo, fast om jag imorgon säger vi tycker att 'ja, han svarar precis som han ska och direkt när jag vill, i det här låga, trevliga travtempot. Vi höjer till lite friskare tempo' och man då hamnar i ett läge där jag inte har något att säga till om, dvs han struntar komplett i vad piloten har för åsikt i frågan.

Som rent exempel. Då är jag ju i läget att jag är HELT enig med dig att han är en ouppfostrad och ohörsam sak som ignorerar mina hjälper och det är INTE okej alls. Men jag sitter ju likt förbaskat där utan något att säga till om. Och kan inte se till att ta tillbaka och verkligen se till att han alltid lyssnar och det direkt, för han har bestämt sig för att inte lyssna.

Den delen som jag tycker faller lite emellan.

Men, såvida det inte är regnstorm i morgon eller något annat, så ska jag på mylerbettet ta en tur, och se om jag kan få någon skillnad i de där korta provbitarna i aningens friskare tempo, eller om det blir som det varit innan. Dvs om det gör skillnad om jag verkligen, verkligen ger mig fan på det. (Så inte jag suttit och 'mesat' innan även när jag tyckt att jag varit bestämt utom allt tvivel). Är det skillnad kör vi vidare på Mylerbettet, annars provar jag nog slänga på pelhamet med dubbla tyglar och ser vad han tycker om det (för precis som du säger det, alla hästar gillar inte stång, och det är inte säkert han gillar tungtrycket och tyngden som blir av ett pelham ens), och om han tycker det går bra provar jag att vid behov använda stångtygel som nödbroms/skarp påminnelse att 'nu lyssnade du inte'.

SÅ får jag utvärdera lite igen efter det och se. Både vad jag har/inte har för problem (det kan ju visa sig att han inte blir starkare än det 'värsta' han varit ens om jag friskar upp tempot rejält, och då kan jag ju hänga undan pelhamet), och hur jag ska gå vidare med dem.

Det är nog bättre om du rider med Pelham o törs rida på i normalt arbetstempo. Annars kommer den aldrig att kunna bli stark bli lätt i sin framdel. Va är det för häst?

Tror du glömde KL, men det är okej när du är ny användare:D

Alexandra: Men han ska inte tillåtas vara olydig - nån gång:mad:. Då blir det direkt tillbaka till lydnadsträningen i skritt sen trav osv.
Rider du i så väldigt undertempo då, eller kan det vara ok tills du känner dej säkrare och tränat upp dej o förtroendet mer:confused:

Njut av turen och sätt honom i arbete i ett tempo där du har koll!

Det är klart att alla inte gillar stång, men det vet man ju inte förän man provat och i ett sånt här läge så tycker jag att man gott kan prova. Det kan släppa mentala spärrar sas.

Givetvis kan alla hästar öka farten på stång men när man väl tar i den så känns det mer än annars och hästen förstår förhoppningsvis att det inte var riktigt okej att göra så.

Det är ju en ny häst och allt så för att komma igång så ser jag inget fel med stång. Meningen är väl att komma ur något som kanske är på väg att bli en vana inte att för alltid "sitta fast" med stång som ute-ridnings-bett?

Grundlydnad/dressyr tror jag att det i det här fallet är självklart att det jobbas med (att döma av vad jag läst av trådskaparen tidigare) så jag tror inte att det blir någon sorts surrogat för god ridning.

Jag skulle skritta mkt o sen inte fegrida o vänta på att den skulle bli rädd eller "göra" någonting.
Risken är stor att om man rider väldigt avvaktande eller spänt, att den DÅ oxå blir spänd o reagerar pga det.
eller att man tjyvhåller den- som bäddat för att den blir hård i mun./ okänslig

Det är ju ingen unghäst, så varför förmoda att den inte går att stanna om 200 m. från trav:confused: Slappna av o andas ut varje gång du vill sakta av. Spänn dig o hästen sätter igång.

:bow:
Det här misstaget lyckades jag själv med en kortare period när hästen blev extra "skvätten" och lyssnade sämre efter stallbyte. Blev att man säkerhetsred och tjyvhöll (inte så mycket i tyglarna som i resten av kroppen) och det funkade ju bra, men ridningen blev inte så bra :p
Och en grej som många (tränare, kompisar som testat rida hästen) haft svårt att ställa om sig till är att hästen är van vid; lite längre tygel plus slappna av mer i sitsen och andas ut = avsaktning. Man får inte ner hästen i skritt om man inte länger lite på tygeln och slappnar av :angel: så det där med att testa släppa helt på tygeln tror jag är en bra grej att testa, dock under kontrollerade omständigheter...

Nu tror jag inte TS rider lika illa som under min "alldeles för spänd, alldeles för sakta"-period, men mitt råd är alltså att försöka få avslappning lite successivt i normalt tempo, och så växla lite i steglängd och testa få ner tempot utan att ändra steglängden, testa korta steglängden utan att ändra tempot osv. Variera lite för att hitta ett bra läge, men att man försöker låta det bli lite vad det blir - is i magen, inte HELA tiden utan till en viss gräns där hästen faktiskt är olydig eller att man tappar kontrollen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka