Betonggolv i stall

B

benjamin

I vårt stall är det betonggolv, rätt gammalt och blankt. Inbillar mig att hästarna lätt kan halka på golvet. Vad ska man göra med det för att det inte ska bli så halt.
Ska man strö golvet? Kan man lägga på gummi eller liknande?
Vad är era förslag?

Sv: Betonggolv i stall

Har för mig att det finns en form av golvlack för verkstad/stallbyggnad. Lägg på o "sanda" med sand så du får en sträv yta.

Min favorit är nog ändå spångång i stall. Helt halkfritt och även dammfritt om den är rätt skött. En annan fördel är att det ljudisolerar väldigt bra också.

Hur sköter jag ett spångolv så det håller sej frächt?

Jag har tidigare skött spångången så att jag har ett bra lager med spån som helst får "sätta sig" lite genom att man vattnar den den innan man tar in hästar på den första gången, annars så finns det en tendens till att den mestadels "halkar runt" Sen så har jag bara krattat istället för att sopa, vattnar någongång i veckan och lägger på nytt spån där man har tagit bort mycket spån om hästen tex. har kissat i gången. Strör íbland lite spån över för att den ska se fräsch ut.
Vattna hellre lite fler gånger än mycket på en gång, då blir det inte genomblött utan binder väldigt bra. Om man vattnar för mycket så finns risken att det undre lagret börjar mögla, och det är ju aldrig önskvärt...

Vad har du för gummimattor? Vad får du tag på dem?

Tjocka (ca 2 cm), kanske 1,5 x 2 meter. Ligger stadigt (har iofs hela stallgången "klädd"). Räfflade ränder neråt som gör att mattan ligger helt still och med fäste på ovansidan så hästarna inte halkar.

Min pappa :love: fixade det åt oss när han en vinterkväll var tvungen att ta in hästarna. Han var orolig när de halkade omkring med isstyltor på betonggången och snart låg där fina gummimattor! :D

Tycker också att det fungerar bäst i stora stall men vi har ett mindre så det skulle bara se konstigt ut (och knappt få plats).

Jag köpte gummimattor i samma storlek som hanna_shetland av en bonde som sålt sina kor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar