Betong gjutning som Hobby :)

Sv: Betong gjutning som Hobby :)

Jag har gjort trädgårdsplattor med mosaik i. Det blev jättefint. Jag gjorde också en med handavtryck från mig och sambon och ett tassavtryck från hunden som en "här bor vi platta" som låg framför trappen till huset.

Kul! Gjorde du plattorna enligt metoden i artikeln eller på något annat sätt? Häftigt med en platta med handavtryck, hur gjorde du den? :)

Tyvärr har jag inga bilder och kan heller inte ta några då plattorna fick ligga kvar när vi flyttade från huset i höstas. Annars hade det blivit tomt i plattläggningen :(
Den med avtrycken sprack tyvärr då jag glömde armera den :banghead: Så det är ett måste att armera ordentligt.
Jag har tänkt göra nya när vi får tillträde till huset vi köpt i slutet på maj.

Handavtrycken gjorde vi helt enkelt genom att trycka ner våra händer när betongen var våt. Hunden var lite krångligare, sambon lyfte honom och jag tryckte ner tassen i betongen.

Jag gjorde själva plattorna enligt beskrivningen i artikeln som är tagen från en bok som jag har. Tror den heter "betong - en gjuten hobby". Det är dock inte så kinkigt att formarna är av formplyfa. Jag gjorde en i mdf och en i spånskivor. Spånskivorna drog till sig lite fukt men ska man inte göra några mängder så duger det.
När jag gjöt med mosaik så slog jag sönder några tallrikar med snygga mönster och tryckte försiktigt ner i betongen, det var klurigt att inte trycka för hårt. Jag testade också att lägga mosaiken i botten med dubbelhäftande tejp mot botten för att fixera mosaiken. Resultatet blev då lite varierande, ibland kom inte betongen ner ordentligt mellan skärvorna, de låg för tätt.

Jag gjorde också mönster av gamla virkade dukar i betongen. För ett tydligare mönster så lägg duken i botten av formen och häll betongen över. Vill man ha ett diskret avtryck så kan man trycka i duken i den blöta betongen också.

Mina andra skapelser lever i exil hos mina föräldrar just nu. Ska försöka fota dem om jag kommer ihåg.
Jag har gjutit i en stråhatt som fick ligga på en stubbe, tänkte fixa ögon, näsa och mun till stubben med men kom aldrig så långt.
För att gjuta den grävde jag ner hatten i sand och byggde upp en kant runt brättet av kartong ala mjölkpaket. Armerade brättet.
Sen har jag gjutit i ett par gummistövlar. De blev helfestliga att ha på trappen.

/Honungshumlan, som önskar sig en betongblandare i födelsedagspresent :D

Häftigt! Men när du gjorde så att du tryckte ner mosaiken i den blöta betongen, hur gjorde du för att få betongen jämn uppåt? Hmm, jag kanske får köpa en bok jag med. :p

När man hällt i betongen i formen så lyfter man den och knackar den i marken så betongen släpper ut luftbubblor och då jämnar den ut sig också. Betongen är ju rättså lös. Sen får man se till att den står på jämt underlag medans den brinner. Ytan blir inte helt slät uppåt såsom den blir i botten utan mer som köpta stenar man plattsätter med.
När man trycker i mosaiken så bubblar betongen lätt upp sig över mosaikens kanter. Men jag tryckte i dem rätt omgående, jag skulle kanske väntat lite så betongen hade stelnat lite mer.

Hur blev det, fick du något gjutet?

Jag puttar upp tråden, hittade en artikel som jag tyckte verkade lite intressant, det verkar inte så jättesvårt att göra? Vad tror ni, är det någon här som vågat sig på något liknande? :)

Hej! Har gjutit ungefär hundra plattor :D Ett himla jobb och jag har inte tid just nu att gjuta dessvärre. Därför funderar jag på att lägga mina fina egengjutna plattor mitt i växthuset och sedan köpa grå lite större betongplattor till resten :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 918
Senast: Araminta
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·
Hemmet Hej. Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka