Sv: Betong gjutning som Hobby
Tyvärr har jag inga bilder och kan heller inte ta några då plattorna fick ligga kvar när vi flyttade från huset i höstas. Annars hade det blivit tomt i plattläggningen
Den med avtrycken sprack tyvärr då jag glömde armera den
Så det är ett måste att armera ordentligt.
Jag har tänkt göra nya när vi får tillträde till huset vi köpt i slutet på maj.
Handavtrycken gjorde vi helt enkelt genom att trycka ner våra händer när betongen var våt. Hunden var lite krångligare, sambon lyfte honom och jag tryckte ner tassen i betongen.
Jag gjorde själva plattorna enligt beskrivningen i artikeln som är tagen från en bok som jag har. Tror den heter "betong - en gjuten hobby". Det är dock inte så kinkigt att formarna är av formplyfa. Jag gjorde en i mdf och en i spånskivor. Spånskivorna drog till sig lite fukt men ska man inte göra några mängder så duger det.
När jag gjöt med mosaik så slog jag sönder några tallrikar med snygga mönster och tryckte försiktigt ner i betongen, det var klurigt att inte trycka för hårt. Jag testade också att lägga mosaiken i botten med dubbelhäftande tejp mot botten för att fixera mosaiken. Resultatet blev då lite varierande, ibland kom inte betongen ner ordentligt mellan skärvorna, de låg för tätt.
Jag gjorde också mönster av gamla virkade dukar i betongen. För ett tydligare mönster så lägg duken i botten av formen och häll betongen över. Vill man ha ett diskret avtryck så kan man trycka i duken i den blöta betongen också.
Mina andra skapelser lever i exil hos mina föräldrar just nu. Ska försöka fota dem om jag kommer ihåg.
Jag har gjutit i en stråhatt som fick ligga på en stubbe, tänkte fixa ögon, näsa och mun till stubben med men kom aldrig så långt.
För att gjuta den grävde jag ner hatten i sand och byggde upp en kant runt brättet av kartong ala mjölkpaket. Armerade brättet.
Sen har jag gjutit i ett par gummistövlar. De blev helfestliga att ha på trappen.
/Honungshumlan, som önskar sig en betongblandare i födelsedagspresent