Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Gud va smart bild nr 3 var... Jag har inte tänkt på att man kan göra så
Jag tycker också att det är väldigt kul med cement- tänkte göra lite cementbänkar när jag blir färdig till det...
Ja Just det- jag har ju gjrt en massa hjärtan i iskubsformar i ilikon. Brukar lägga dm i utekrukorna som dekoratin Har även hjärtanformar i muffins som jag gjort likadant med...
På måndag får jag mina formar jag beställt. Kan ta kort på dem då
På nätet hittade jag även en tidning om trädgård och de hade köpt en Chihuahua i betong! Den var SÅÅ fin. Vi har ju 3st vavvor, riktiga då hehe Synd att jag inte hittar vart man kan köpa den bara :/
Tänkte göra egna formar men har bara iden med att man tar en passande plastbalja liknande och sen smörjer in det föremål med sånt som inte betongen fastnar på. Man häller i betong, cement, gipsbruk el vad man nu vill använda sig av i baljan och väntar til det börjar stelna lite. Sen trycker man ner sitt föremål till hälften i betongen o väntar till den stelnat helt o då tar man bort föremålet.
Tänkte att det borde ju funka med gips oxå, att göra själva formen med (vanlig "barn" gips) eller kanske tom såndär leksakslera??
Hehe! Tro mig. JAg har provat med gips.... Det hann torka... Cement har jag inte vågat... Svårt med distanserna om man ska ha gips runt... Jaja...
Det är vä helt enkelt inte meningen.
Till riktigt små saker finns det formgummi på Panduro. Men jag tycker inte det heller fungerar ultimat....
Där sa du ngt smart... Det har jag kollat lite när de lagade en båt med. Armering är det ju i det. Och hårt blir det... Men hur delar man den sen? O helst utan att förstöra orginalet....
Jo men om man ska göra egna tänkte jag på
Jag har varit på Ifö o kollat när de gör nya formar till porslin... Men deras budget för att göra formar är nog något större än min haha
Man bygger en stadig stomme i trä eller svetsar ihop nåt. Lindar runt med kycklingnät så att betongen får nåt att fastna i. Och så blandar man en lite fastare blandning med betong och smäcker på med en murarslev.
Ungefär med samma teknik som när man putsar fasader.
Detaljerna skär man ut med murarsleven när betongen är nästan hård...
Det säljs en hel del betongformar på tradera... det är värt att titta där ...även om formarna ibland blir rätt dyra pga av att många gillar att gjuta i betong men är lite för "lata" för att bygga egna formar.
Egna formar för mindre grejer kan man göra på olika vis.Formlatex funkar för mindre saker.
Man tar en sak som man vill dublicera och smörjer in den med tex vaselin eller matolja.
Med pensel tar man på den flytande latexen och låter torka. Sedan penslar man på lager efter lager tills formen är stadig nog. När man är nöjd med tjockleken och formen torkat så drar man helt enkelt av latexen och så har man en form.
Den formen lägger man med sand under så att den får stöd, och så oljar man på insidan av formen och sedan i med betong. När betongen är härdad drar man av latexformen. En korrekt gjord latexform håller till många gjutningar.
Jag puttar upp tråden, hittade en artikel som jag tyckte verkade lite intressant, det verkar inte så jättesvårt att göra? Vad tror ni, är det någon här som vågat sig på något liknande?
Hästnyheter På grund av personalbrist finns det inte längre jourveterinärer i fyra kommuner på Höglandet under kvällar, nätter och helger.
Något som...