Betong gjutning som Hobby :)

JessicaM

Trådstartare
Finns det några här på buke som gjuter fina saker i betong till sin trädgård el inredning inomhus??

Jag har nu äntligen beställt lite formar (svåra o hitta!!) så snart (till våren) ska jag börja med min nyfunna hobby :love:

Hoppas det finns fler så vi kan lägga upp bilder o ge varann tips o råd :)

Här kommer lite inspirationsbilder jag hittat:
familjebilder010.jpg

tartagrus425x386_18782241.jpg

betongmatta3.jpg

Sv: Betong gjutning som Hobby :)

Vilka fina bilder! Jag har gjort ett fågelbad av ett rabarberblad som jag är nöjd med.

Gud va smart bild nr 3 var... Jag har inte tänkt på att man kan göra så :)
Jag tycker också att det är väldigt kul med cement- tänkte göra lite cementbänkar när jag blir färdig till det...

Jag har gjort figurer i ungarnas gamla sandkakeformar:p .

Enkelt och blir jättebra. Har pillat dit ögon på några och några blivit målade.
Populärt att få i present!:idea:

Ja Just det- jag har ju gjrt en massa hjärtan i iskubsformar i ilikon. Brukar lägga dm i utekrukorna som dekoratin :) Har även hjärtanformar i muffins som jag gjort likadant med...

Ta lite bilder o lägg upp gott folk :D

På måndag får jag mina formar jag beställt. Kan ta kort på dem då :)

På nätet hittade jag även en tidning om trädgård och de hade köpt en Chihuahua i betong! Den var SÅÅ fin. Vi har ju 3st vavvor, riktiga då hehe Synd att jag inte hittar vart man kan köpa den bara :/

JAg har i många år letat efter ett hästhuvud... Så man kunde göra en lampa... Säg till om du hittar när du letar annat :)

Synd att det är så svårt att göra egna formar... Men skulle ha en plastfabrik ;)

Tänkte göra egna formar men har bara iden med att man tar en passande plastbalja liknande och sen smörjer in det föremål med sånt som inte betongen fastnar på. Man häller i betong, cement, gipsbruk el vad man nu vill använda sig av i baljan och väntar til det börjar stelna lite. Sen trycker man ner sitt föremål till hälften i betongen o väntar till den stelnat helt o då tar man bort föremålet.

Tänkte att det borde ju funka med gips oxå, att göra själva formen med (vanlig "barn" gips) eller kanske tom såndär leksakslera??

Man kan ju oxå "doppa" en del föremål upp och ner så får man hela formen och inte en platt baksida..

Men jag fattar inte att det ska vara så svårt att hitta formar, större sådana..

Hmm har läst mer på engelska sidor o där står det att de använder sig av silikon för att göra en figur form från en figur....

Ingen som vet lite mer detaljerat hur man gör???

Hehe! Tro mig. JAg har provat med gips.... Det hann torka... Cement har jag inte vågat... Svårt med distanserna om man ska ha gips runt... Jaja...
Det är vä helt enkelt inte meningen.

Till riktigt små saker finns det formgummi på Panduro. Men jag tycker inte det heller fungerar ultimat....

Där sa du ngt smart... Det har jag kollat lite när de lagade en båt med. Armering är det ju i det. Och hårt blir det... Men hur delar man den sen? O helst utan att förstöra orginalet....

Formen består av två halvor som sätts ihop(skruv?), och så häller man gjutmassan i ett piphål nånstans i skarven.

Undrar om det inte var när jag höll på med tvålformar jag stötte på principen...

Jo men om man ska göra egna tänkte jag på :)
Jag har varit på Ifö o kollat när de gör nya formar till porslin... Men deras budget för att göra formar är nog något större än min ;) haha

Puttar upp tråden och är nyfiken på om det är fler som gjuter.
Jag har själv inte börjat än, men vill gärna ge det ett försök nu under sommaren :)

Man kan skulptera i betong också...

Man bygger en stadig stomme i trä eller svetsar ihop nåt. Lindar runt med kycklingnät så att betongen får nåt att fastna i. Och så blandar man en lite fastare blandning med betong och smäcker på med en murarslev.

Ungefär med samma teknik som när man putsar fasader.
Detaljerna skär man ut med murarsleven när betongen är nästan hård...

Det säljs en hel del betongformar på tradera... det är värt att titta där ...även om formarna ibland blir rätt dyra pga av att många gillar att gjuta i betong men är lite för "lata" för att bygga egna formar.

Egna formar för mindre grejer kan man göra på olika vis.Formlatex funkar för mindre saker.

Man tar en sak som man vill dublicera och smörjer in den med tex vaselin eller matolja.

Med pensel tar man på den flytande latexen och låter torka. Sedan penslar man på lager efter lager tills formen är stadig nog. När man är nöjd med tjockleken och formen torkat så drar man helt enkelt av latexen och så har man en form.

Den formen lägger man med sand under så att den får stöd, och så oljar man på insidan av formen och sedan i med betong. När betongen är härdad drar man av latexformen. En korrekt gjord latexform håller till många gjutningar.

Hur blev det, fick du något gjutet?

Jag puttar upp tråden, hittade en artikel som jag tyckte verkade lite intressant, det verkar inte så jättesvårt att göra? Vad tror ni, är det någon här som vågat sig på något liknande? :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 918
Senast: Araminta
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·
Hemmet Hej. Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka