Sv: Betfor

Okej, tack för svar! Men då är det ju inte mkt energi i betfor i alla fall? 11,2/3 = knappt 4 MJ/kg. Då borde väl 1 kg blöt betfor innehålla ca 4 MJ eller tänker jag helt fel? Visserligen är det ju mkt energi/smbrp men så värst många kilo betfor ger i alla fall inte vi till våra hästar..

Det stämmer att det inte blir så mycket energi av de små mängder de flesta hästar får. Men havre är ca 10 MJ per kilo, så ett halvt kilo havre är inte heller så mycket energi, så det beror lite på vad man jämför med.

Okej, tack för svar! Men då är det ju inte mkt energi i betfor i alla fall? 11,2/3 = knappt 4 MJ/kg. Då borde väl 1 kg blöt betfor innehålla ca 4 MJ eller tänker jag helt fel? Visserligen är det ju mkt energi/smbrp men så värst många kilo betfor ger i alla fall inte vi till våra hästar..

Du tänker nog fel, 1 kg blöt betfor består av ca 0,1 kg (0,3 liter) betfor och 0,9 kg (liter) vatten, så det är nog snarare drygt 1 MJ.

En liter torr strimlad betfor väger ca 0,3-0,36 kg, beroende på hur du packar i litermåttet, till det behövs 2,5-3 liter vatten för blötläggning.

De flesta som fodrar med betfor har det som godis / sås på maten, fast de tror att de ger mycket betfor!

I tidigare betfortrådar har skrivits om Briar som äter 3 kg betfor om dagen!

En av mina hästar får 1,2-1,4 kg om dagen (det är 4 liter torr strimlad betfor).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka