S

suspect_ideal

hej.
min hovslagare har sagt att jag inte får ge min häst betfor pga ökad inflammation i hovarna alltså att han får det av betfor.. kan det stämma jag menar vad kan jag annars ge honom. det är en häst som har svårt att bygga upp och fälla av pälsen och han tappar lätt i vikt. han får havrekross nu o sedan hö också men han behöver något mer är det någon som har någon ide? det är en föredetta travare. 150 mkh och smidig.. sjlvklart får han vitaminer med.
uppskattar hjälp mvh suspect_ideal

Sv: betfor?

Du kan ge honom exmpelvis lucern som innehåller mera protein än hö och grovfoder är bättre än stora mängder kraftoder.Olja är ochså bra och linfrökross i ställer för betfor.

En häst som har "känsliga hovar" typ med risk att få fång/ har haft fång får man ABSOLUT INTE GE BETFOR!
Betfor är faktiskt inte så bra som många tror! Det är i princip bara socker, vilket ger ett sötsug/beroende för hästen, hästen blir fortare hungrig och blodsockret åker bergochdalbana.

Du kanske kan prova fibergi? det e lite "fetare" än bara havre, och inehåller bla Soja olja , Linfrökaka, biotin, e-vitamin..

jo det kanske han är men vad är det för skilland?
min pålle höll på att få avlivas när vi köpte honom för att han var skodd på förvuxna hovar. kan ju vara det som gör att han inte får äta betfor?

betfor inehåller 35% melass och melass består av 44%socker

Fanns tyvärr ingen näringsdeklaration på Betfor för häst på dreas hemsida. :smirk:

Och vill man ge hästen mer fibrer varför inte bara ge mer hö? hö ger mer sysselsättning under längre tid än kraftfoder..

Ok, 100 g betfor innehåller alltså 35 g melass, som i sin tur består av 15,4 g socker.
Sedan när är 15% socker "nästan bara socker"?:confused:

(Med viss reservation för att uträkningen kan vara fel...;) )

betfor är ju sockerbetor.......

Näringsvärde per kg foder
Omsättbar energi 11,3 MJ
Smältbart råprotein 69 g
AAT 87 g
PBV -48 g
Näringsinnehåll per kg foder
Vatten 10,0 %
Råprotein 10,6 %
Socker 23,0 %
Växtråd 10,9 %
NDF 32,0 %
Mineraler
Kalcium, Ca 8,9 g
Fosfor, P 0,7 g
Magnesium, Mg 1,1 g
Kalium, K 17,5 g
Natrium, Na 2,0 g
Selen, Se 0,06 g
Övrigt
Råfett 2,0 %
Fiberinnehåll (ca) per kg foder
Pektin 14 %
Hemicellulosa 17 %
Cellulosa 14 %
Lignin 1 %
Tekniska data
Volymvikt kg/m3
Snitsel 370
Pelletter 650
http://www.foder.daniscosugar.com/upl_material/betfor_land_2003_02.pdf#search="betfor näringsvärde"

Senast ändrad:

Hehe.. tänkte inte på att det kanske finns sockerrester kvar från själva betan, räknade bara det tillsatta sockret.:o

Men i vilket fall som helst så är ju inte heller 23 % socker i närheten av "nästan bara socker"...;)

men det e mycket socker!
EN sockerbit vägen 3g,
så det blir ganska mycket "sockerbitar".
varför inte bara ge extra vitaminer i tex pelletsform eller hö?

Jag undrar bara om någon vet hur mycket socker det finns i gräset?

Och hur mycket socker finns det i musli och pellets?

suspect_ideal skrev:
jo det kanske han är men vad är det för skilland?
min pålle höll på att få avlivas när vi köpte honom för att han var skodd på förvuxna hovar. kan ju vara det som gör att han inte får äta betfor?
Skillnaden är att en av våra barfotagurus sprider en helt ovetenskaplig myt om betfors farlighet.
Betfor har ungefär samma förhållande mellan enegi från socker resp energi från fiber som ett riktigt energirikt hö eller ett bra bete.
Socker är en naturlig del av hästens föda vilket däremot inte stärkelse är.
PL

Går det att räkna ut hur mycket stärkelse betfor innehåller?

Har sett att på vissa utländska foder att stärkelsen är uträknad.

Flundran

Senast ändrad av en moderator:

Flundran skrev:
Går det att räkna ut hur mycket stärkelse betfor innehåller?

Har sett att på vissa utländska foder att stärkelsen är uträknad.

Flundran

En finess är just att betfor inte innehåller stärkelse och inte heller den sockerart i gräs som förknippas med fång – fruktan. Enl min uppfattning är betfor bara olämpligt i större mängd för hästar som har insulin resistens eller vissa ovanliga muskelsjukdomar. Annars är det ett utmärkt foder som med proteintillägg faktiskt kan ersätta hö.

Till Sellan - Det är viktigt att tänka på vad olika färdigfoder innehåller. De är ju inte fria från stärkelse och socker för att de heter pellets och musli. De flesta innehåller 60-70% spannmål och oftast melass och betfibrer (alltså i princip betfor). HH

Sellan skrev:
Betfor är faktiskt inte så bra som många tror! Det är i princip bara socker, vilket ger ett sötsug/beroende för hästen, hästen blir fortare hungrig och blodsockret åker bergochdalbana.

pratar du om människor eller hästar? :rofl:
hästar funkar inte likadant som människor.

min ponny va grinig när han åt betfor :D

aja, men det e bara vad jag har hört iaf. och jag har aldrig varit i kontakt med någon som skor barfota/ingen av de jag känner har barfotahästar..

Bete åkermark; mellan 200-80 g socker per kg ts (från tidig sommar till sensommar).

Naturbete/hagmark; kan variera mycket och finns få analyser gjorda.

Socker i müsli och pellets...jaaa...hur långt är ett snöre? Beror ju på vad det är för innehåll i fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 642
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar