A

Anja586

När ger ni era hästar betfor?
Kvällen eller morgonen eller lunch? och varför just då?

Jag har fått för mig att betfor ska ges på kvällen?

Sv: Betfor?

OM jag ger betfor ger jag det som vilket annat foder som helst vid de ordinarie utfodringstillfällena.

Hej!
Hästen jag har nu kan ej äta betfor, tyvärr!
Men då jag gav betfor (till andra hästar jag haft)så fick de det efter ridning/hantering. En god belöning mao...

Ger betfor till em målet då jag oftast rider på em. Betfor ger snabb energi, så ca 1-2 timmar efter givan försöker jag rida för att "få användning" av den X-tra energin. Då är blodsockret som"högst" innan det börjar dala igen....
Så tänker jag..... men om det är det rätta???????

I de stall jag stått i (2) har de blivit på morgonen. När han kom åt han det både kväll (=tillsammans med korn och havre) och morgon.

Jag ger det helst på kvällen, för det är den fodring som ligger närmast efter jag har varit i stallet och blötlagt den.

Vill inte ha betfor i blöt för länge, och definitivt inte över natten... :crazy:

Glömde, det blir en gång morgon och en gång kväll.
Det brukar bli runt 10 timmar det står tyvärr, men då står det så svalt som möjligt och jag luktar OCH smakar ALLTID innan jag ger det.

Senast ändrad av en moderator:

Ger både morgon & kväll. Tycker det är bra att blanda det andra kraftfodret med, så det inte blir så torrt & dammar etc.

Varför är det farligt om det har stått för länge???
Hur lång tid är maxtiden för betfor att jäsa???

Bakterier börjar växa till när du lägger betforen i blöt, och det blir såklart fler ju längre tiden går. Det börjar även att jäsa, men det brukar kännas på lukten...

Hur lång tid det tar innan det blir olämpligt att fodra med beror på förvarings- och vattentemperatur. Ju varmare desto snabbare tillväxt och jäsning.

Jag gav min förra sköthäst. Betfor när jag hade ridit för att han skulle ha nått å tugga på när han kom in och för att han inte skulle få allt på kvällen eller fukosten .

Och den pollen jag har nu få det på morgonen:D .
men har hört att det inte är bra om det står så länge.
Fast ska kanske börja ge han det med efter ridnigen . : D

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger min häst betfor på morgnarna. Det är smakligt för hästen och lätt att blanda ner tex mineraler i så att det går ner lite lättare.

Anledningen till att jag ger henne bara på morgonen är just pga det som Kicki71 skrev; betfor ger snabb energi. Och det har dom ju ingen nytta av om dom ska sova..... :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar