K

Koko_

Hej !

undrar hur mycket vatten man ska blanda betforen med, bubbelt upp eller så att det täcker ?

Och vad är det för skillnad på Miner Blå och Miner grön ?

/Koko_
 
Sv: Betfor ?

Jag blandar minst dubbelt upp med vatten. Jag vill att det finns vatten kvar i hinken på morgonen ( sätter betfor på kvällen) så vet jag att det dragit åt sig så mkt det går :)
 
Sv: Betfor ?

Till strimlad betfor brukar det vara lagom med dubbel mängd vatten, dvs 1 liter vatten till 5 dl betfor. Till pelleterad får man ta mer, eftersom den är mer hårdpressad och ökar mer i volym vid blötläggningen.

Miner Grön innehåller:
Ca 80 g
P 40 g
Mg 60 g
NaCl 125 g
Koppar 1200 mg
Selen 15 Mg

Ca/P-kvot 2,0

Miner Blå innehåller (grusvarianten inom (), vet inte varför värdena skiljer på dem?):
Ca 120g (160 g)
P 30 g (40 g)
Mg 60 g (60 g)
NaCl 125 g (250 g)
Koppar 900 mg (900 mg)
Selen 15 mg (15 mg)
Vitaminer (samma mängd både i grus och pellets)

Ca/P-kvot 4,0 (4,0)
 
Sv: Betfor ?

På min betforsäck (strimlad) står det 1 del betfor 3 delar vatten.
 
Sv: Betfor ?

Dubbelt så mycket vatten som betfor (strimlad) är lagom. Då är det fortfarande lite vätska kvar när betforen sugit åt sig så mycket den kan.
 
Sv: Betfor ?

Jag lånar tråden för att fråga om betfor. Hur länge är det bäst att låta betforen jäsa? Själv har vi alltid blandat kvällsbetforen på morgonen och sen på kvällen har vi blandat morgonens betfor. Det är väl det bästa? Men vad är det kortaste och längsta betforen kan stå? Nu menar jag i kallt vatten.
 
Sv: Betfor ?

Nu ska ju inte betfor jäsa presis...men betfor har den livligaste svällningen i ca 20 min. Men det beror ju helt på HUR mycket du blandar...varför inte provsmaka ?? Gå på känn och lita på er själva lite mera tycker jag.
 
Sv: Betfor ?

Jag menar svälla :). Jag tycker att betforen blir bäst om det får stå över dagen men nu kan jag inte lösa det på det sättet längre och det var därför jag undrade hur länge det kan stå som längst och vad som är den kortaste tiden men jag får väl helt enkelt prova mig fram och se. Jag vill bara inte att det ska vara skadligt om man t.ex låter det stå i 24h. Men det är det väl knappast?
 
Sv: Betfor ?

Jag brukar blanda betforen under dagen eller kvällen.. Det beror på när jag kommer till stallet. Men jag brukar låta den svälla i iaf. 30min. Hon får 1l torr betfor, blandar med ganska mkt. vatten, eftersom hon tycker om att surpla i sig det goda vattnet.. Har jag 1l betfor blandar jag i 2-2,5l vatten. Hinner det inte stå i mer än ½timme innan fodringen brukar jag blanda i varmt/ljummet vatten.
 
Sv: Betfor ?

Oki det låter bra. Vi har bara kallvatten i stallet tyvärr :(. Jag blandar foder till min pålle på eftermiddagen så att dom som fodrar bara behöver ge det. Därför undrade jag om jag skulle kunna låta betforen stå från eftermiddag till eftermiddag och jäsa utan problem. Då kan jag blanda i den i kvällsmaten på eftermiddagen. Eller kanske ska jag blanda betforen när jag kommer och sen kan jag blanda det i maten 2 3 timmare senare?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Min tik har under dräktigheten ätit PrimaDog chicken & potato och tanken är att även valparna ska börja äta detta om nån vecka men...
2
Svar
31
· Visningar
1 993
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp