Betfor till marsvin

A

AnnaHo

Ja, som det står i rubriken, kan man ge betfor till marsvin.

Antar att det är bäst med uppblött i såna fall ellar ??

Nån med erfarenhet??

/Anna:banana:

Grisar2.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betfor till marsvin

Vet inte om man kan ge det men du måste absolut ge det uppblött annars tror jag verkligen inte dina små marsvin kommer må bra :D Till och med hästar får ju problem om det inte är uppblött.

Haha vilka söta marsvin, måste bara säga det :D

Ger du befor skall den vara torr. Marsvin skall inte ha massa mängder av betfor ialla fall och min fråga är varför du skall ge marsvinen betfor alls?
Vad ger du mer då?
Havre, korn?
Ger du pellets så avråder jag betfor skarp då det blir alldeles för mycket kalcium mot forsfor samt väldigt energirikt. Marsvin behöver lite energi mot mycket proteiner.
Mina marsvin tyckte inte om betfor alls.

Svullnar den inte lika mkt i marsvins magar som i hästars?

Marsvin skall inte ha några sådana stora mängder och marsvinet ser till att finfördela den bra mycket mer än häst som inte finmaler allt alla gånger.
Du får räkna med att det tar dubbel plats i magen på marsvinet samt att marsvin faktiskt inte äter allt kraftfoder på en gång vilket hästen gör.
I väldigt små mängder blandat i kraftfoder till häst måste man inte blöta betfor heller.

De gånger vi haft betfor till våra grisar har de fått det halvt uppblött. Då tycker dem om det.. Inte för mkt uppblött och inte snustort heller

Ger du befor skall den vara torr. Marsvin skall inte ha massa mängder av betfor ialla fall och min fråga är varför du skall ge marsvinen betfor alls?
Vad ger du mer då?
Havre, korn?
Ger du pellets så avråder jag betfor skarp då det blir alldeles för mycket kalcium mot forsfor samt väldigt energirikt. Marsvin behöver lite energi mot mycket proteiner.
Mina marsvin tyckte inte om betfor alls.

Jag tänkte bara ge lite betfor som typ godis, eller kanske lite iblandat i kligröt.

Annars får de fri tillgång på hö, vitkål, morot, broccoli och andra grönsaker och lite pellets.

Nä men det kan väl ändå inte vara onödigt att blöta? Iof kanske inte grisen käkar då.. :P

Känns onödigt.. Marsvin ska äta hö plus lite annat som godis då och då..

Det kan inte skada att blöta, så det är inte onödigare än att testa risken om marsvinets mage pallar oblött (beror kanske på om hur mkt dom får också). Men jag skulle ändå inte ge nått sånt till mitt marsvin.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hemmet Mamma har ett par gjutjärnspannor som hon gillar att använda men har slutat att vilja använda dem sen de slutade sälja det bästa...
Svar
16
· Visningar
447
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar