Betfor morgon/kväll?

Betsy

Trådstartare
Har en fundering angående betfor... I stort sett alla stall jag känner till ger betfor på kvällen! Man SKULLE helt enkelt det, men jag tror inte jag någonsin hört en anledning till varför just kvällen?
Är det något man gör för att det är enklast eller finns det en anledning?
Hur gör ni om ni fodrar med betfor?
 
jag antar att man ger det på kvällen för att det inte ska stå hela natten och riskera att jäsa. Egentligen är det väl inte bäst att ge det på kvällen, tycker jag, eftersom det ger "snabb energi".
 
Normalt är att man ger betfor på morgonen eller lunchen eftersom att hästen oftast rids efter dessa tillfällen, och den snabbare energin är juh till för att man ska utnyttja den vid ridningen, inte att man har en vildhäst i boxen hela natten.. man kan jämföra det med att dricka enenrgidryck eller äta dextrosol, det gör man inte på kvällen om man ska upp tidigt dagen efter eller :D
 
Betfor ger både snabb o långsam energi då kolhydraterna hjälper tarmen att bryta ner cellulosan i höt så att det nyttjas bättre.

Jag tror att när man fodrar med bf är en smaksak men som sagt var ska man allltid ta i beaktning jäsningsrisken men det jäser inte över natt i rumstemperatur ens OM man blandar med kallt vatten.
 
jo det här med snabbenergi har jag ju förstått ( efter ett intressant samtal idag ) och det var just därför som jag undrar varför då "allla" stall jag känner till ger det på kvällen...
 
Vi ger betfor på morgonen nu, normalt ger vi kraftfoder bara på kvällen men nu ska de ha så mycket att vi delar upp det, 0,5 kg Hippo Alfa och 100 g betfor på morgonen och 1 kg Hippo Alfa på kvällen.
 
Normalt ...för vem. Betfor är inte dextrosol....betfor ger ingen sockerkick utan mer en orka mer länge dos då ..äsch se mitt inlägg ovan.
 
Jag ger alltid betfor efter att jag ridit. Jag lägger i blöt när jag kommer till stallet och ger innan jag åker därifrån, oavsett när på dagen det är. Då slipper man också allt kladd med intorkade betforrester eftersom man kan skölja ur hinken själv direkt! Dessutom är det ganska trevligt att höra pållen smågnägga efter sin älskade betfor när man står och blandar i kli och mineraler. :)
 
Ger oxå min häst sin betfor efter ridning eftersom det fryser (nu på vintern) annars om det ska stå i foderkammaren i ett par timmar.
Hade inte gett henne betfor överhuvudtaget om det inte vore för att jag måste ha det för att blanda ut hennes alger med.
 
Jag har alltid låtit hästarna få på kvällen.
Hästen är inte som oss människor och sover ändå inte hela natten, den delar upp sina sömntimmar till olika tidpunkter på dygnet. (som dom gjorde i det vilda då det var riskablet om alla i flocken sov samtidigt på natten). Så det stör nog INte hästens nattsömn. :)


det var iaf det jag fick lära mig! rätt mig om jag har fel. :)
 
min får både morgon och kväll :)
Enda anledningen som jag skulle se det att inte ge på morgonen är att det kanske ligger i blöt för länge eller att det hinner frysa om det står kallt länge på vintern!
 
Det bästa är att ge hästen betfor både morgon och kväll.
Man ska sträva efter att hålla en så jämn blodsockernivå som möjligt för att då blir hästen minst påverkad av "socker ruset".
 
Jag ger både morgon å kväll av den enkla anledningen att det blöter ner den torra havren + att pållen älskar det. :D Jag försöker att inte krångla till saker och ting i onödan
 
>När vi fodrade med betfor var det på morgonen. Men de som fodrar med betfor i mitt stall ger det på kvällen, och då har man gjort iordning den kvällen innan! Altså har den fått stå i ett dygn :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 729
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
815
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 427
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp