Betfor med mindre socker?

Corax

Trådstartare
Jag vet att det finns betfor som inte innehåller lika mycket socker som 'den vanliga' men vad heter den och vart får man tag i den?
Vad är det som är skillnaden?

Sv: Betfor med mindre socker?

Det finns två sorters befiber utan tillsatt melass: Kwickbeet och Speedibeet.
Av någon märklig anledning så är det dock mer energi i dessa än i Betfor.

Vafalls! :crazy:
Mer energi behöver min häst Inte...
Hon är redan tjock och pigg. :D
Men skulle vara så skönt att hitta nått gott att ge så hon får i sig sin SteelJoint.

Hur mycket betfor måste du ge för att hon ska äta sin steeljoint då? 3 dl snitsel är ca 1 MJ (raskt huvudräknat), det är ju inga våldsamma mängder direkt.

/AA

Det finns två sorters befiber utan tillsatt melass: Kwickbeet och Speedibeet.
Av någon märklig anledning så är det dock mer energi i dessa än i Betfor.

Har du kollat att energin är angedd i samma enhet, Sverige använder ME, medans i många andra länder används DE och då blir siffran högre?

Så kan det ju klart vara men kollade nu och Kwick beet har 13.2 MJ/kg Digestible energi. Betfor har 11.2 omsättningsbar energi för häst. Digestible och omsättningsbar är väl samma sak?

Speedi beet hittade jag ingen uppgift på bara 12.4 MJ/kg.

Annars funkar det också att ta vanlig betfor och hälla av sockervattnet och spola ut betforn i ett durkslag tills vattnet är så rent som möjligt. Då får du bort det mesta av sockret :)

Vill man va väldigt duktig så tar man hett vatten och låter det stå i det innan man börjar spola av det.

Så kan det ju klart vara men kollade nu och Kwick beet har 13.2 MJ/kg Digestible energi. Betfor har 11.2 omsättningsbar energi för häst. Digestible och omsättningsbar är väl samma sak?

Speedi beet hittade jag ingen uppgift på bara 12.4 MJ/kg.

Nej smältbar och omsättningsbar är inte samma sak!

ME = Metabolizable energy, omsättbar

DE = Digestible energy, smältbar

Aha! Då har vi svaret där!
Det hade varit kul om alla använde samma enheter.
Är det enkelt att omvandla?

Jag har inte ens provat hur mycket hon måste få för att 'det förhatliga pulvret' ska slinka ner.
Hon har inte fått äta varken havre eller betfor kontinuerligt sedan hon var unghäst för hon blir så nipprig. :crazy:

Aha! Då har vi svaret där!
Det hade varit kul om alla använde samma enheter.
Är det enkelt att omvandla?

Vet inte hur man omvandlar!
DE = Bruttoenergi - förluster i träck
ME = Bruttoenergi - förluster i träck, urin och gas

De som säljer utländska foder talar gärna om att det är mer energi/kg än i motsvarande svenska foder, men om det är i okunskap eller bara för att få sälja vet jag inte!

Krafft redovisar både ME och DE på hemsidan!

Jo de finns ju "betfor" med mindre socker. I den butik jag jobbar har vi något som heter Speedi beet innehåller endast 5% socker. hittade en sida som var bra. http://www.hagafoder.se/speedi-beet
Kolla med butiken du brukar köpa foder om dom vet något om det annars skriver du här så ska jag hjälpa dej och hitta till närmsta återförsäljare ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?