Betfor=laxerings medel?

diabla

Trådstartare
det sa min hovslagare, att betfor och salt kan fungera som laxeringsmedel? stämmer det? Inte att om man vill att hästen ska få löst bajs, utan om den har det, så kan betforet vara orsaken, fattar ni vad jag menar? min häst har i allafall det, och jag undrar om det kan stämma det som hon sa?

tacksam för svar, anja

Sv: Betfor=laxerings medel?

Betfor brukar vara väldigt bra för magen, och ja det stämmer att det är lösande, men inte så att de får diarrè eller blir för lösa av det.

Vad kombinationen med salt har att göra förstår jag inte, har aldrig hört talas om, kanske nån annan vet.

Din häst kanske är känslig för den kombinationen.
Kanskr du ger för mycket betfor?

mvhR

jo det kan vara lite lösande men om man har en som har diaré så brukar vi ge den två nävar torr betfor så länge den har diarén. det handlar alltså om mycket små mängder.. brukar göra susen på de flesta oroliga magar.. att de får lös mage beror ofta på stråfodret eller stress. kolla upp det så att det inte är något allvarligt bara!

Kanske om den får mycket betfor. Betfor innehåller ju mycket fibrer och det sätter som bekant lite sprutt på magen i stora mängder.
I övrigt upplever jag det inte som speciellt laxerande.

ja hon är väldigt känslig, och nej hon får 300 gr, och det är inte löst som diaree utan bara löst, det är i klumpar men så fort dom täffar marken så går de i sönder och smulr sig (= jobbigt att mocka!!)
hon är inte ovanligt stressad.

Tycker det verkar som om magen är helt OK.

"mina" tollar går också sönder när de landar, om de var hårda bollar så tror jag att hästen snarare är för hård i magen.

mvhR

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 879
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar