betfor=kolik

Mjola

Trådstartare
kan hästar få kolik av för mycket betfor????

hur mycket brukar era hästar få??

finns det nått bra man kan ge hästen om den svettas jätte mycket??

Sv: betfor=kolik

har inte hört att hästar kan få kolik av betfor mer än av ngt annat! Däremot har jag hört att betfor kan försämra upptagningen av andra näringsämnen och bidra till ökad kariesrisk :confused: Mina pållar får ingen betfor längre men innan fick de väl ca 5 dl om dagen!

Svettas hästen mkt så kan man ge salt, vatten eller elektrolyter, men har ingen erfarenhet av dessa

Vi hade en tävlingsponny som hade problem med gaskolikanfall till och från...

Hans mage blev mkt mera orolig av sockerprodukter(dit betfor ju hör)

Så i hans fall kändes det som om betfor förvärrade anfallen, men jag tror inte att det var den som framkallde besväeren...

Min ena ponny får kolik varje vinter. Han får 1/2 kg betfor uppblött i ca 6 liter vatten varje morgon för att förhindra koliken. Det fungerar bra på honom, får han inte betfor skulle nog koliken komma oftare.
Angående svettningen behöver din häst salt. Det finns på Granngården färdiga dunkar som återställer saltbalansen efter bara några timmar. Kommer inte ihåg vad det heter just nu men det finns på 5- liters dunkar tror jag.
Vet du varför din häst får kolik?
Det är ju ganska svårt att veta. Min ponny blir helt enkelt uttorkad, har aldrig problem under sommar perioden men så fort den första riktiga kylan kommer i januari- februari brukar det börja krångla. Det är jobbigt men man lär sig på något sätt att leva med det!

Okej men häst har inte fått kolik av det någongång vela bara veta hur mycket man vågade ge så betfor kan alltså ge kolik om den för alldeles för mycket. min häst får 2mått en gång per dag + vatten. mitt mtt är ungeför som 4deciliter tror ja alltså 8deciliter betfor kan hon få mera??

På Ulltuna rekommenderade de mig att ge min D- ponny 5 dl. betfor morgon och kväll.
Vet ju inte hur stor häst du har?
Tror att det står rekommendationer på betfor säcken.

Stod i Ridsport för ett tag sedan om en kvinna som silade sin Betfor eftersom hon upptäckt att säcken innehöll sand (som kan vara en orsak till kolik). Kommer inte i håg hur mkt hon silade ut per säck. Nån som minns?

Extra lössalt i fodret är bra om hästen ansträngs/svettas mycket.

Ok, då kan du ju prova att ge lite mer om du vill.
Blir din pålle lös i magen av det så kanske du ger för mycket. Prova dig fram, så gjorde jag!
Lycka till!

Det vanligaste är väl att man ger betfor för att undvika kolik. Magen får arbeta och det kan förhindra stopp. Min förra häst fick koliksymptom direkt om han inte fick sin betfor varje dag. Men det finns ju flera orsaker till kolik. Nu pratar jag bara om "förstoppningskoliken". Vissa hästar kan vara överkänsliga mot sockerprodukter som någon skrev om.
Hästarna hemma får 300 g torrvikt/dag.

ok men då äre nog ingen fara om hon får lite mera i bland då. tack för alla svar! :D

Tacitus skrev:
Det finns egentligen ingen anledning att ge hästar betfor...

Vad grundar du det påståendet i? Jag säger inte att du har fel eller rätt utan undrar bara vad som får dig att tycka så.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar