Betfor innan start

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Hur mycket ska man ge för att få effekt? har redan fått svar på min andra fråga om när man ska ge innan men nu undrar jag hur mkt man måste ge för att få effekt.

Sv: Betfor innan start

Jag har gett betfor under många år till mina travare men kan inte påstå att jag någonsin har märkt någon uppiggande effekt.

jaså :p det var konstigt. Men efter ex värmning så kan man höja blodsockret med hjälp av ex betfor. Vill göra detta då det tar mkt på hästarna att åka till tävlingen och efter värmning så har blodsockret sjunkt bra.

Är det inte bättre att fodra upp med mer energi dagarna före start och sedan ge betfor som återhämtning efter loppet? Jag tror inte att det är bra för hästen att äta precis före lopp eftersom den behöver smälta maten för att tillgodogöra sig näringen/energin och det kan den inte om den ska springa direkt.

*Gotlandsrusset* skrev:
jaså :p det var konstigt. Men efter ex värmning så kan man höja blodsockret med hjälp av ex betfor. Vill göra detta då det tar mkt på hästarna att åka till tävlingen och efter värmning så har blodsockret sjunkt bra.

Nja, jag skulle då undvika att "laborera" med blodsockret. När det är kvällstrav och vi åker hemifrån exempelvis vid 14-tiden så har de fått 1 kg havre kl 13. Inget annat än hö före start. Hö får de fri tillgång på i transporten och även i boxen om hästen startar sent..
Mellan start och värmning endast lite vatten om de vill ha. Inget annat.
Än har åtminstone inte jag haft någon häst som presterat så dåligt att jag haft misstanke om foderrutinerna. Detta är ett koncept som fungerar för mig.
Men prova gärna att ge betfor om du tror på det.

vi ger allitid betfor ca i liter ordentligt uppblött mellan klasserna på tävlingar. en anledning är att höja vätskebalansen då hästarna ofta är lite dåliga på att dricka när de är lite uppjagade så då är de bra att tillföra lite exta vätska genom betforn. den andra anledningen är för att höjablodsockret då de gör av med en hel del energi på tävlingsplatsen. (människor gör ju samma sak med druvsocker tabletter och liknande)
Jag har märkt en stor skillnad på hästarna när vi började med det,förut så var de alltid lite segare ocg tröttare i klass nr. 2 men nu kommer de ut med förnyad styrka! prova och se om det passa din häst.:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 120
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar