Betfor i blöt

A

Arev

Som i många andra stall ordnar vi kraftfodret själva till hästarna, men nu till frågan hur gör ni med som fodrar med betfor är det ok att lägga allt i samma hink (t ex havre och betfor) eller bör man vänta med att blanda tills betforen är klar?

Kom på detta nu när jag ska börja ge min häst kraftfoder...:banana:

Sv: Betfor i blöt

Jag vet många som häller ner allt i krubban när de släppt ut hästen i hagen och sen häller ner vatten på havren och allt så får det ligga där och svälla tills hästen kommer in, så det borde väl gå?

Finns det inte fler i stallet som ger hästarna betfor? Kanske ni kan blanda allt tillsammans så får den som fodrar ta och blanda i resten sen?

Jag blötlägger betfor och lucern tillsammans och tillsätter ev.ytterligare foder efter det svällt klart.

Jag blötlägger betfor och lucern tillsammans och tillsätter ev.ytterligare foder efter det svällt klart.

Så gör jag också, o det är det sättet jag föredrar, men nu sköter jag all fodring själv. När jag hade hästen inhyrd så blandade jag allt tillsammans.

Hos mig blöter jag betforn för sig. Alla i stallet fixar sin egen häst/ars mat så lägger kornet och all annan torr mat i en hink och sedan ställer vi betforn i en liten hink i den hinken så är det bara att tippa över precis när dem får maten.

Jag blötlägger allt tillsammans, mest för att jag vill ha havren och kornet blött också. Det enda som inte läggs i samma hink är mineralerna, som jag har i ett särskilt mått och häller överst i krubban när jag fodrar (annars sjunker de bara till botten och stannar i hinken)

När min häst ätit endast havre & betfor har jag svällt upp både betfor och havren tillsammans - Aldrig varit några konstigheter! Men när jag även fodrat med pelleterat har jag först svällt upp betfor - När den är färdigsvälld har jag lagt på havren och pellets överst - Så det inte blir alltför sörjigt! //Linda

Jag blandar allt i samma bytta, har många hästar så jag står inte o skvätter lite här o lite där

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka