Betfor för shettisar

C

Carolrita

Letade efter en "äldre" tråd om foder till hästar, o då var det någon som länkade fram en sida från Danisco (stavning??) och då stod det om Christina Plancks foderstater plus en annan kille, som har 4 shettisar som han tävlar fyrspann med.
Jag blev lite förvånad att han, som det stod i länken, ger sina shettisar betfor o dom äter proteinfattigt hö, för att dom tävlas i fyrspann.

Så jag tänkte höra med er vad ni tycker om detta?
Är betfor något för shettisar även om dom får proteinfattigt hö?

Är betfor "farligt" för fångbenägna shettisar?
Och det stod i länken att betfor är bra för hästens mage (det har vi ju länge vetat om...) speciellt när dom byter vallfoder, kraftfoder osv.
Men när det gäller shettisar, som har haft/eller lättare få fång, går det bättre med Kwik Beet från Dodson&Horrell? Istället för betfor, då det innehåller socker,kolhydrater, och melass (??).

Sv: Betfor för shettisar

det beror ju på vad shettisarna får fången av.. har man alltid fodrat dem vettigt så går det säkert utmärkt att ha dem på en foderstat med betfor i..

vet en som proppade i sin shettis vetekli, betfor, kornkross och något mer, (shettisen arbetades aldrig och höet var perfekt i näringen) hästen hade rännskita hela tiden men inte fång..

Våran shettis får betfor och hon har inte visat att hon är dålig, knallar lite med barnen i bland men jobbar inget speciellt. Mvh Jenny

Svar till er båda BeastieBabe och j_gustavsson.
Jo, det är ju inte så ovanligt att folk ger sina shettisar betfor heller!
Men det jag undrade mest över är just denna länk som killen sa att han ger sina shettisar betfor OCH dom får även proteinfattigt hö.
Tycker att hans shettisar verkar välmående ut iallafall!
Jag tycker ju att shettisar är fina om dom hålls i bra hull, dvs. inte feta! :D

ger man mycket betfor går energin över till att ge hull.. om man arbetar hästen hårt samtidigt så fungerar det.. fråga mig inte hur men jag har hört det både från travvärlden och galoppvärlden..

Jag har gett alla hästar betfor för magens skull. Även shetlandsponnyer. Inga problem.

Betfor är mindre riskfyllt för fångbenägna hästar än bete före midsommar. De elaka fruktanerna saknas helt i betfor.

Betfor är bra matsäck för arbetande hästar, skonsam långverkande energi med mindre mjölksyraproduktion än vad som fås med spannmål.

Betfor räknas iofs till energifoder men innehåller ju mer protein än månget hö och har högre lysinhalt än gräsvallfoder.

Skillnaden mellan kwik beet och betfor är att betfor har en del melass. För "vanliga" fånghästar som inte har insulin resistens eller hormonrubbningar skulle jag inte oroa mig för betfor.
HH

hmmmm nu är ju jag inte så klok gällande detta med foder men jag ger mig in på ämnet :crazy: :crazy:

jag har ju en shettis en matglad s¨ådan oxå och han jobbar heller inte så hårt några skritt promender i veckan bli det
och tömmkörning

men detta med mat är ju hans gebit så att säga
recker med att titta på fodertunnan så har han åtminstone gått upp två kilo om inte mer

men då funderar jag inehåller inte betfor en massa socker som gör matglada shettisar ännu tjockre :confused:

Aha, tack ska du ha!

Min shettis äter betfor, dock. Han blev mycket bättre i magen av att äta detta.

Nej?! Det gör den väl inte? Varför tror du det? Men HH svarar nog bättre på din fråga.
Jag har fodrat min shettis drygt 4dl/dag i ett års tid o han har inte blivit tjockare av det heller. Han blev faktiskt istället bättre i magen av att äta det.

Bah, lite luddigt skrivet av mej...Skyller på tröttheten.

Tjock blir man om man äter fler kalorier än man gör av med. Om sen kalorierna kommer ifrån gräs eller halm eller betfor har ingen betydelse. I hästfoder mäts energin i MJ och står på förpackningarna.

Socker finns det överallt, i gräs, i halm och för att inte tala om i spannmål när stärkelsen tagits upp i hästtarmen och ”kluvits”. HH

Jag har alltid gett mina hästar betfor även lilla shettisen :smirk:

Jag har hört att en häst som fått fång ej ska äta äpplen, betfor mm för att det innehåller socker...Men eftersom jag aldrig haft en fånghäst trots mitt kraftiga bete (peppar peppar):D så har jag inte tagit reda på så mkt fakta om det;)

Betfor har en sockerhalt på 23%. Det är fiberdelen i betforn som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott.

Olika hästar tål olika mycket betfor utan att bli "dåliga i magen" Har man ett mycket sött och sockerrikt grovfoder kan det bli för mycket med stor betforgiva. Är däremot grovfodret sockerfattigt kan en högre betforgiva accepteras. Betfor är kalcium- och kaliumrikt.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Liknande trådar

Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 722
Senast: Luleå
·
C
Foder & Strö Vet ni något/några foder helt utan melass? Försökte leta fram trådar om detta, men tja...Lite lat är jag dock, orka o söka runt. Vill...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: minschamamman
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 930
Senast: Madick
·
Foder & Strö Vill ha tips på fodersorter, har innan utfodrat med musli endast men ska nu troligen byta till att blanda eget foder för det är...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Robin1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka