Betfor - för och nackdelar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Zab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 275
Z

Zab

Jag vet att det har varit några trådar om betfor innan.. men inte de senaste tre sidorna bakåt, utom en om en enskild häst..:P

Nu vill jag höra fördelar och nackdelar med just betfor i allmänhet.
Själv är jag eg lite mot det.. har fått för mig att det inte är bra pga sockret och så..
Ger Crow lite på höt för att han ska äta mer av det..

Men för och nackdelar nu.
Fördel:
Smakar bra (?)
Nackdel:
mycket socker i fodret
onaturligt (är väl iofs havre med.. kanske liiiite större chans att en vildhäst snubblar över vildhavre än att de börjar gräva betor? :angel: )

Men jag vet inte så mycket om betfor, så lista nu allihopa:P
Och skriver ni tex ''bra för magen'' så vill jag veta VARFÖR det är bra för magen med ;)

Sv: Betfor - för och nackdelar

Det är bland annat bra för magen för att det innehåller så mycket fibrer att det räknas som grovfoder!

Lägger till lite mer!

Här är från den danska utomordentliga boken om foder "Den store foderbog" av Nanna Luthersson:

Min danska är inte så bra, så jag skriver på danska så att jag inte översätter fel, förutom ett par bokstäver:

Innehåll:
Höjt innehold av fordöjelige fibre.
Lavt indhold av lignin.
Fördöjelighet höj.
Energiindhold lavt i den färdige produkt pga höjt vandindhold

Fordele:
Supplement till grovfoderet - gives alene eller blandes med kraftfoder. Öger vandoptagelse og har en stor vanbindningsevne i stortarmen. Forbedrer väskebalance hos konkurrenceheste.
Öger mäthedsfornimmelsen hos heste på slankekur.

Olemper:
Arbejdskrävande - skal opblödes i vand. Kan give spiserörs-förstoppelse hvis det ikke opblödes tilsträkkeligt.

Som du ser finns just inga nackdelar mer än att det är arbetskrävande. Hon verkar också rekommendera det till hästar som bantar eftersom en liten mängd torr vara blir ganska mycket uppblött och därmed ger hästen en viss mättnadskänsla.
Jämför tex 3 hg havre med 3 hg betfor, 3 hg hel havre är ca en halv liter, medans 3 hg strimlad betfor är ca 3 liter foder när det är uppblött, vilket tror du hästen känner sig mest nöjd med.

Socker finns ju de flesta andra fodren också, Betfor är numera 20% socker, men det finns andra märken på betfoder som bara innehåller ca 5% socker om man vill ha det istället, kg priset är dock ungefär det dubbla.

Vad bra med nån som har koll:P

Fler som har synpunkter, ideer, fakta? x)

Har hört att betfor är laxerande. Varför är det det? Eller är det en myt.

Crow har ju börjat få lite betfor nu, och är en aning lös i magen. (är inte orolig,det är ju säkert bara att han inte vant sig än, trots att det är så lite han får)

Finns en del att läsa på Daniscos hemsida. Ska kanske inte sväljas med hull och hår då de är producenter av betfor ;)

Själv ger jag betfor för att det är mumsigt, blött (övrigt kraftfoder är ju torrt, så detta är bra) nyttiga fibrer.
Sockerinnehållet spelar ingen roll, hästar har ett annat upptag av socker än vi människor, bla innehåller gräs en hel del.

Jag blötar alltid kornet för att det inte ska vara torrt..x)
Njo..de har väl det..
Det finns en lektion jag tydligt kommer ihåg från skolan.. om att foder med mycket socker och stärkelse kan sänka hela hästens PH-värde tills hästen på längre sikt dör. Varför det inte är bra att överutfodra kraftfoder.... det ska väl givetvis vara väldigt mycket, och jag vet inte varför just betfor har satt sig i skallen som dåligt.. :rofl:
Fast fibrer finns ju i hö och halm med.. :angel:
Ska kolla sidan..och att ta saker med salt till är jag bra på..x)

Crow får som sagt bara för att han ska tycka bättre om höt.. jag häller betfor och betforvatten över altihop..

Betfor innehåller även mycket calsium (ca) i förhållande till fosfor (p) så beroende på vad höet innehåller och vad hästen äter i övrigt kan ca/p kvoten störas om man ger för mycket... (men kan ju även vara ett bra kompliment om ca halten behöver höjas...)

betfor är mycket användbart till hästar på tävling som inte vill dricka.. "Smakstätta" vattnet med betfor ( alltså blöta upp betfor med EXTRA mycket vatten ) får nog de flesta hästar att dricka.

:)

Halmens fibrer är svårsmälta för hästen och höets fibrer kan ha bra smältbarhet om det är skördat vid rätt tidpunkt, ju senare desto mer svårsmälta fibrer.
Fibrerna i Betfor har alltid hög smältbarhet!

Min häst tål inte betfor utan blir jättelös i magen av det. Så jag tycker det är ett dåligt foder :angel:
(Blir inte bättre efter e tid heller, utan han tål helt enkelt inte betfor, det blir superlaxerande på honom)

Jo, troligtvis äre ngt sånt... jobbigt är det iaf.. han kan inte heller äta hösilage...

betfor har INTE ned beter att göra, det är alltså inte av rotfrukten det görs.
betfor kommer från sockerrören.visst innehåller det mkt socker men det gör gräs också. socker är inte farligt för hästar, det är stärkelse som ger problem.

jag ger min gammling mkt betfor som ersättning för hö då han äter dåligt med hö och behöver få i sig mer fiber.

Betfor består av 65% torkad betfiber och 35% melass med ett naturligt innehåll av mineraler och vitaminer.

Betfiber i sockerrör? :confused: :P
Men är det rätt sorts socker då? Socker finns i allt.. men vissa sockerarter är bättre för vissa varelser än andra.
Som exempel ur luften är ju mjölksocker inte bra för folk (spec inte för mig för jag är intolerant mot det, men det är eg inte nyttigt för någon), likaså raffinerat vitt socker(eller råsocker för den delen..lite bättre men inte bra), inte heller bra. Fruktsocker däremot är hälsosamt, kroppen behöver ju en viss del socker med. Jag gissar att gräs har liknande typ av socker som fruktsocker, men det har jag ju ingen aning om egentligen..
(massa svamel och spekulationer)
Men vilket slags socker finns i betfor o melass?

jag har hört att betfor inte är bra att ge till fånghästar.

jag ger inte mina hästar betfor, min ena häst avskyr betfor. han vänder bara rumpan till... så så smaskigt kan det ju inte vara :confused: kraft går att äta försiktigt och wollerts åts med skräckblandad förtjusning.. så det kanske bara är han som är lite udda :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Nu har jag svårt att bestämma mig och behöver verkligen hjälp. Jag har räknat ut några olika foderstater men jag vet inte...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Snorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka