Betfor eller inte till korsförlamningshäst?

Sv: Betfor eller inte till korsförlamningshäst?

Jag säger INTE. Men vet att det finns olika åsikter om det. Anledningen till min inställning är egen erfarenhet.

En häst jag hade åkte på korsförlamning pga att han stod på för hög foderstat (mer än dubbelt så mkt betfor mot vad som skulle ges) pga att utfodraren missförstått (nyinflyttad). Och då motionen blev lite ojämn (och jag trodde ju att han inte fick så mkt) så åkte han på korsförlamning.

Vet var ut, sprutade och boxvila. Bort med allt kraftfoder. MEN ställägaren fortsätter ge hästen betfor (för att hon trodde att det var ok).

När vet kommer ut nästa gång får hon en chock över att värdena var så katastrofalt mkt sämre (jag ringde när jag märkte att hästen inte blev bättre utan tvärtom verkade sämre)

Och visst, boxvilan försämrade ju det hela MEN mängden betfor var inte så väldigt hög. Och för mig har det varit tillräckligt för att jag skyr betfor till en korsis sen dess.

Men jag vet att det finns studier som visat att mjölksyran var lägre och återhämtningen i musklerna snabbare för de som åt betfor. Så på frisk häst så -ja. På häst som redan haft korsf. -nej.

Men som sagt, min inställning är inte byggt på några studier utan enb på egen erfarenhet.

Beror på varför den får korsförlamning.

Om den inte tål melassen så bort med betforen, men om orsaken är en annan så finns ingen anledning att ta bort den eftersom det innehåller mycket och bra fibrer.

Om hästen har lätt att få korsförlamning kan man ta det säkra för det osäkra och ta bort betforen, men gärna ge betfiber. Förutsatt att man redan tagit bort spannmålen och hästen ändå får anfall. 1 kg spannmål ger betydligt mer glykogen än 1 kg betfor. HH

Om hästen har lätt att få korsförlamning kan man ta det säkra för det osäkra och ta bort betforen, men gärna ge betfiber. Förutsatt att man redan tagit bort spannmålen och hästen ändå får anfall. 1 kg spannmål ger betydligt mer glykogen än 1 kg betfor. HH

Okej, tack för ditt svar! Om man gärna vill ge betfiber, vad kan man ge då? Kan till exempel Kwik Beet vara ett alternativ? Eller något annat?

Kwikbeet, Speedibeet och roepiller är de fabrikat jag vet om. HH

Okej, tack för ditt svar! Om man gärna vill ge betfiber, vad kan man ge då? Kan till exempel Kwik Beet vara ett alternativ? Eller något annat?

Det verkar inte vara så lätt att få tag i melassfria betfoder, du kan också prova att skölja av betforen i durkslag innan fodringen, då försvinner det mesta av melassen!

Det verkar inte vara så lätt att få tag i melassfria betfoder, du kan också prova att skölja av betforen i durkslag innan fodringen, då försvinner det mesta av melassen!

Jag ska prova med Kwik Beet tror jag, det är melassfritt. Problemet är att jag inte fodrar själv, annars vore det ju så mycket enklare :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 468
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 698
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka