betessläpp...

J

jupiter-judex

nu när det har varit så mild vinter och vår antar jag att betessläppet kommer bli ganska tidigt för många...funderar på hur man ska göra. väntar ni till det inte är risk för frost på nätterna eller går dom ute ändå? tänkte på risken för fång nu...

så fort det torkar upp är det ju frestande att släppa dom i sommarhagarna där det finns gräs och slippa lervällingen i vinterhagarna.

Sv: betessläpp...

Jag lommer att släppa mina två unghästar till helgen OM det inte blir minusgrader och ösregn....

Vet att det är tidigt,men de har gått om skog, en halmbal och även hösilage i hagen.

Det tidigar betessläppet pga att en av hästarna varit konvalecent pga av spiktramp och ska helst inte gå på knöligt underlag eller i lera.

Lösdriften där de annars bor har ju en del av båda.:eek: Just nu står han på box och går några timmar i sandhage, men han fårgå ute mer nu.

Vi väntar med betessläpp till 1 juni som vi alltid gör, vi har inte så jättestort sommarbete och släpper vi för tidigt så räcker inte betet under hela sommaren.
Men däremot så får de "prova på" lite gröngräs 2 veckor innan några timmar varje dag för att vänja sina magar vid gräset.

Hur gör ni? Släpper ni bara direkt från lerhagar till gräshagar?

krävs det längre invänjning nu än senare eller är det samma?
och hur funkar det att ha dom i sommar hagarna på dagen om det är minus på natten?

jag var nog överdrivet försiktig förra året. började med korta stunder, sen en timma om dagen i en vecka, sen två timmar i en vecka osv...men trots det åkte gamlingen på gaskolik...men det kanske inte beror på det....

Släppte i sommarhage för 2 veckor sen ca. vill vänja in dem samtidigt som gräset växer upp så att det sker i lugn takt så att säga.

Jag öppnade sommarhagen förra veckan. Den ligger i angränsning till vinterhagen så det är bara att öppna en grind. De går lite som de vill fram och tillbaka. Det finns inte mycket att äta i sommarhagen ännu. Så nu slipper jag invänjningsrutinerna senare. De får självklart hösilage i full mängd. Jag trappar ner när jag ser att de lämnar, för det gör de så småningom.

Jag gör precis som du, har oxå en av sommarhagarna i direkt anslutning till vinterhagen. Bara att öppna en grind, så kan dom gå i båda nu. Dock öppnar jag till sommarhagen när de har ätit sitt frukosthö ute, för annars ratar shettisarna höt helt. Dom dräktiga stona behöver sitt hö.

här har de ju inte växt någonting nästan i sommarhagarna så ja trodde betessläppet skulle bli sent iår, med tanke på allt regnande också..

Samma hos oss, det har knappt växt alls. Ser brunt och tråkigt ut på sina ställen fortfarande. Gubben pratade om att släppa redan nu i april men då kan han ju räkna med att betet tar slut innan sommarn ens börjat :o. Så hos oss dröjer det nog MINST till den 1 juni.

Om det bara torkar upp och blir varmare så att gräset börjar växa - vilket brukar gå ganska fort när det väl börjar - så kommer jag att försöka släppa första veckan i maj.

Om det bara torkar upp och blir varmare så att gräset börjar växa - vilket brukar gå ganska fort när det väl börjar - så kommer jag att försöka släppa första veckan i maj.

Min tanke med, jag har tre sommarbeteshagar så jag kan växla lite, en är lite "blöt" så där går bara att släppa när det varit torka, de andra är så "kulliga" att det inte blir blött även om det öser ner.

Eftersom jag har en ny häst i år så vänjer jag dem genom att de får gå i lilla sommarhagen några timmar per dag först för att vänja sig innan jag släpper dem på det större, man vet ju inte hur hon reagerar på gräset.

Den häst jag hade innan vande jag genom att gå och beta med henne någon halvtimme-timme om dagen ett tag innan, sedan några timmar/dag för att sakta utöka tiden, hon hade så lätt för att få kolik:crazy: henne kunde jag inte ha på bete dygnet runt utan de gick på bete på dagen och i gräsfri hage på natten, jag ville inte att hon skulle bli för tjock, hon var ju sjuk så jag kunde inte motionera bort det heller.
Nu springer hon dock på de evigt gröna ängarna.

Min häst släpps inte på bete förens i mitten av Juni eller senare om jag måste, men det är mest för att jag ska hinna vänja in henne med gräset (fånghäst som går på magert bete) så jag börjar inte än och så ska jag vänja av henne med havren när hon börjar äta mer gräs. Även om hon envisas med att äta dom små stråna som kommer nu:(. Men jag börjar ju inte vänja in henne än på ett tag, måste komma lite mer gräs.

jag var nog överdrivet försiktig förra året. började med korta stunder, sen en timma om dagen i en vecka, sen två timmar i en vecka osv...men trots det åkte gamlingen på gaskolik...men det kanske inte beror på det....

Vi brukar också vara "överdrivet" försiktiga. :)

Pålles hagkompis är lite känslig så vi tar det lugnt med vår pålle också. Vi gör precis som du säger dvs en timme åt gången ett tag och sen ökar vi lite efterhand som det går bra.

Kan kännas lite jobbigt ibland med detta flyttande av hästarna hela tiden i början men hellre det än att det händer något.

Tidigare gjorde vi som några andra här har beskrivit - vi öppnade upp sommarhagarna tidigt innan gräset hade satt igång för att hästarna skulle vänja in sig själv allt eftersom gräset började spira.

Men pålles hagkompis fick faktiskt lite känningar av det, dvs förhöjd puls etc.

Våra sommarhagar är så himla stoooora så även om man bara kunde svagt skymta små späda grässtrån här och där så var det antagligen mycket mer än man kunde tro sammanlagt i hela hagen. Jag vet att jag reagerade på hur snabbt min häst gick upp i vikt trots att det såg ut som det inte fanns något gräs.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
  • Förvaring stallkläder