Sv: Betesreducerare!
En till sak som jag kom på är hur mkt utrymme finns det i munkorgen? Att hästen kan tugga är en självklarhet för mig men kan den gäspa t.ex?
Mvh JV
Om du tar stor storlek. Just bla därför du ska ta stor storlek, så de kan tugga ordentligt, gäspa osv, ha 'fri käkrörlighet' helt enkelt.
Klimässigt så det stör inte mina direkt, alltså klart det stör att inte kunna tandklia, men de kliar sig mot ett träd, och så får de alltid slippa korgen inne ju, och just klia etc.
Nu när en är utan och en med, så när de leker 'bita, slita, dra'-lekar så den med munkorg har ju sämre läge, men det verkar inte störa honom, han buffas och knuffas och biter i luften inne i korgen etc. Men de är ju sams och det är den ranghögre som har korg, men får nog kolla lite om det inte är så, så de andra inte utnyttjar den med munkorg.
Men, absolut att man inkräktar på deras fulla 'rörelsefrihet'. Samtidigt får man ju ställa det mot vad man vinner. I ditt fall att hästen kan gå på bete dygnet runt istället för 4 h t ex, i mitt fall att han ÖVERHUVUDTAGET kan gå på gräs osv.
Ta av en timme är väl ingen fara om det inte är en fångbenägen och/eller blir STOR skillnad mot mängd de får i sig. Dock, när du ska vänja, ofta är 'brutal' invänjning bättre. Ha den på, låt dem lösa det. Jag tog av i början, hade på stunder. Han stod bara och väntade på den skulle komma av. Sen när jag iofs gav större hål och petade in gräs, men lät honom ha den på hela tiden, så han stod och ynkade, kom och 'skrek' när man visade sig etc, men tillslut så löste han det ju som sagt (även om han länge vägrade äta med den på när man såg, men trodde han ingen såg åt han *s*)
Shettisen räknade ut på under en minut hur man gjorde. Han ger bara upp när han verkligen inte får i sig ngt, alltså det inte rä möjligt. Medan welshen tog LÅNG tid att fatta. Men de dör inte av att 'svälta' ute i hagen på dagen, om de får grovfoder inne. Och tillslut räknar de ut det. Men skulle vänja in innan betessläpp så de lärt sig tills dess. Och inte ha 'nån timme utan' innan den är helt invand och obekymrat betar med munkorg.