Betesreducerare!

Jate Volim

Trådstartare
En till tråd från mig, hoppas ni inte blir trötta på mig :o

Jag funderar på att använda betesreducerare på en häst i sommar och har lite funderingar kring detta.

Hästen ifråga har strl cob och är en aning skavkänslig. Hon är mästare på att ta sig ur t.ex. flughuvor av olika slag.

Finns det någon passande i rätt strl som sitter på?
Hur mkt gräs kan de få i sig trots munkorgen? Jag har funderingar på att ha den på hela tiden om det går men jag vill ju att hon ska få i sig tillräckligt. Hur funkar det?

Mvh JV

Sv: Betesreducerare!

Köp i en stl större än vad hästen brukar ha. Den sitter bra runt huvudet ändå och "korgen" är tillräckligt stor för att inte ge skav. En knytnäve är bra om du får plats med mellan hästen och "korgen".:laugh:

Okej :)

Tack för tipset, då blir det strl full! Du vet inte hur pass mkt det begränsar mängden hon får i sig. Eller snarare hur mkt hon KAN få i sig trots munkorgen?

Mvh JV

Jag har sökt och läst det jag funnit men jag tycker inte att det finns svar på det jag söker. Jag undrar hur många kg det är rimligt att hon sätter i sig trots munkorgen.

För min del vore det bra om hon hade den i princip hela dygnet men jag vill ju inte att hon ska svälta!

Mvh JV

Det är väl klart att jag ser på hästen om hon faller ur. Det känns inte som att det är så stor risk med tanke på nuvarande övervikt. Men jag vill att hon ska få tuggbehovet tillgodosett.

Jag är mån om att hästarna ska få äta så mycket (läs länge) som möjligt. Eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av munkorgar så undrar jag hur pass mkt de hindrar hästen och om de kan ha den hela dygnet utan att riskera t.ex. magsår.

Mvh JV

Erfarenhet av min fångis är att hon får i sig det hon behöver. Hon har haft munkorgen sedan början på vintern och sakta gått ner från knubbig till normalhull och där har det stabiliserats.
Munkorgen åkte på för att hon fick början på fång, vilket stoppades upp och försvann. Hon äter f n både hösilage och gräs (utedrift).

Tycker du att hästen verkar få för lite i sig, är det bara att förstora hålet lite grand. Om det inte nöts upp "automatiskt".
Tuggbehovet tillfredsställs mer än vanligt eftersom mängden gräs blir mindre per tugga= fler tuggor och längre tid.

Välj stor munkorg så att hästen kan röra sig inne i den (se tidigare trådar). Min häst har inte tillstymmelse till skav, trots flera månaders dygnetrunt-bärande.
Ett tips är att "sy" ihop remmarna med ståltråd sedan du passat in dom ordentligt. Åtminstone min häst massakrerar på några dagar dom ynkliga plastbitar som ska hålla fast remmarna.

LIA

Tack för bra tips och info! :bow:

Skönt att det har funkat så bra för dig, håller tummarna om att min häst ska acceptera det lika bra. För hennes egen skull så är det bara bra om hon går ner i vikt men jag funderar på att ändå låta henne beta utan någon timme per dag för att få chansen att fylla på i magen lite grann.

Är det fel tänk tror du? Det är ett halvblod det rör sig om och jag tänker mig att det kanske blir svårt för henne att få i sig den mängd strå som hon behöver genom det där lilla hålet :crazy: Men jag kanske har helt fel, hon kommer att gå på bete dygnet runt och får således många timmar på sig att beta.

Det jag också är lite bekymrad över är kliandet. Det måste vara oerhört frustrerande för en häst när det kliar och man har en massa remmar runt näsan så att man inte kan klia tillbaka :cry:
Men jag antar att jag får ladda upp med flug- och insektsmedel i mängder och ev. ha flugtäcke på henne om det behövs. (Hon är lite känslig i huden.) Rulla sig kan hon ju göra i alla fall :)

Mvh JV

En till sak som jag kom på är hur mkt utrymme finns det i munkorgen? Att hästen kan tugga är en självklarhet för mig men kan den gäspa t.ex?

Mvh JV

Väldigt olika hur mkt de får i sig, de har väldigt olika 'teknik' och 'envishet'. Men man får gå med ögat, och göra en liten överslagsbedömning. Beror ju mkt hur gräset är med, mkt kort gräs eller långt gräs är väldigt mkt svårare, så där blir skillnaden större med munkorg än på 'medellångt gräs' som lätt går in i korgen.

Vissa lär sig få i sig hö/silage med munkorg med, andra får inte i sig ett strå så. (Och så finns det avarter som utan problem petar i sig 10 kg silage genom korgen på en förmiddag :crazy:)

SOm redan sagts, stor storlek. Jag har globus, men se till du får den med HÅRD botten, annars blir hålet bara större (den mjukare kan vara bra i början om de behöver större hål för att fatta vad det går ut på). Min som har cob annars har full på globusmunkorgen, och den med ponny har cob.

Båda är mästare på att klä av sig grimmor/huvod. Den stora tar i princip aldrig av sig korgen sen jag satte extrarem som håller upp framkant. De där enstaka tappen är borta sen en extra, hög käkrem.

Det lilla kryper däremot, han klär av sig. Han knäcker spännen och ålar ur. Jag ska jobba på den utbrottssäkra munkorgen i helgen. Jag kommer vinna - tillslut.

Men, MYCKET god ide är en rem som håller upp framkant, du kan få bild om du vill, annars kan dra lätt dra ner den över mulen.

En till sak som jag kom på är hur mkt utrymme finns det i munkorgen? Att hästen kan tugga är en självklarhet för mig men kan den gäspa t.ex?

Mvh JV

Om du tar stor storlek. Just bla därför du ska ta stor storlek, så de kan tugga ordentligt, gäspa osv, ha 'fri käkrörlighet' helt enkelt.

Klimässigt så det stör inte mina direkt, alltså klart det stör att inte kunna tandklia, men de kliar sig mot ett träd, och så får de alltid slippa korgen inne ju, och just klia etc.

Nu när en är utan och en med, så när de leker 'bita, slita, dra'-lekar så den med munkorg har ju sämre läge, men det verkar inte störa honom, han buffas och knuffas och biter i luften inne i korgen etc. Men de är ju sams och det är den ranghögre som har korg, men får nog kolla lite om det inte är så, så de andra inte utnyttjar den med munkorg.

Men, absolut att man inkräktar på deras fulla 'rörelsefrihet'. Samtidigt får man ju ställa det mot vad man vinner. I ditt fall att hästen kan gå på bete dygnet runt istället för 4 h t ex, i mitt fall att han ÖVERHUVUDTAGET kan gå på gräs osv.

Ta av en timme är väl ingen fara om det inte är en fångbenägen och/eller blir STOR skillnad mot mängd de får i sig. Dock, när du ska vänja, ofta är 'brutal' invänjning bättre. Ha den på, låt dem lösa det. Jag tog av i början, hade på stunder. Han stod bara och väntade på den skulle komma av. Sen när jag iofs gav större hål och petade in gräs, men lät honom ha den på hela tiden, så han stod och ynkade, kom och 'skrek' när man visade sig etc, men tillslut så löste han det ju som sagt (även om han länge vägrade äta med den på när man såg, men trodde han ingen såg åt han *s*)

Shettisen räknade ut på under en minut hur man gjorde. Han ger bara upp när han verkligen inte får i sig ngt, alltså det inte rä möjligt. Medan welshen tog LÅNG tid att fatta. Men de dör inte av att 'svälta' ute i hagen på dagen, om de får grovfoder inne. Och tillslut räknar de ut det. Men skulle vänja in innan betessläpp så de lärt sig tills dess. Och inte ha 'nån timme utan' innan den är helt invand och obekymrat betar med munkorg.

För hennes egen skull så är det bara bra om hon går ner i vikt men jag funderar på att ändå låta henne beta utan någon timme per dag för att få chansen att fylla på i magen lite grann.

Är det fel tänk tror du? Det är ett halvblod det rör sig om och jag tänker mig att det kanske blir svårt för henne att få i sig den mängd strå som hon behöver genom det där lilla hålet Men jag kanske har helt fel, hon kommer att gå på bete dygnet runt och får således många timmar på sig att beta.
Jag håller med Alex att det är att föredra att dom har munkorgen på hela tiden, fr a den första tiden. Att punktvis fylla magen tror jag snarare ställer till oreda i systemet än om hästen får beta med kontinuerligt intag. Det är ju inte så att dom nästan inte får i sig något alls, vilket min kuse är ett exempel på. Jag upplever det inte som att hon äter under mer tid nu än utan munkorgen, bara att den samlade mängden mat blir lite mindre. Vilket i hennes fall endast är till fördel. :)
Hon liksom skaver fram och åter över gräse/silage och tuggar i sig det som sticker in i hålet. En uppenbarligen effektiv teknik.

Hon kliar sig med hagkompisarna som vanligt. Dvs hon blir kliad medan dom andra blir "lurade". :) Det är egentligen små ytor som munkorgen stoppar henne från att klia. Hon gör som dom alla brukar göra, kommer fram och visar "klia mig här och här och ...".

I o m den stora munkorgen så kan hon göra allt i den som hon gör utan. Ingen skillnad där heller m a o.

LIA

Det är klart att det känns fruktansvärt att sätta på munkorgen. Jag kommer nog alltid att tycka det i alla fall. Men det är bara att konstatera att alternativet är så många ggr värre. Mitt mål är att min ponny inte ska få fler fånganfall.

Men hon är helt klart glad över eller rättare sagt överlycklig över att vara tillbaka i sin favorithage dvs den hade vi tidigare har använt som vinterhage, en ganska stor hage med damm, små ängar, björkbacke.. Vi har gått förbi denna hage hela det senaste året på våra promenader och hon har varje gång stannat ett tag och verkligen visat att hon vill vara där. Så munkorgen gör att jag vågar ha henne där.

Nu är jag ganska övertygad om att gräset just nu vid den här tiden på året inte är lämpligt för en ev IR fångponny. Därför har jag begränsat tiden på gräs med munkorg. Nu får hon bara vara i denna hage en timme varje kväll (vet att kvällar inte är optimala kalla och soliga dagar).

Inte är det roligt att sätta på munkorgen under hästens bestämda protester, men fruktansvärt? Så illa tycker jag inte det känns.
Försöker på alla sätt berätta för hästen att det är ett nödvändigt ont och att alla alternativ är mycket sämre. Tröstar på så sätt både henne och mig själv. :)

Men med munkorgen på, klarar inte ponnyn av att beta då, utan att få fång?

LIA

Jag hoppas att hon kommer att göra det senare i sommar. Men nu har hon reagerat om hon gått ute länge. Jag tänker inte chansa.

Okej :) Tack för dina tankar!

En gräsreducerare är på väg hem till mig idag. Det du sa om hösilage gav mig en snilleblixt faktiskt :D
Jag ska testa munkorgen redan imorgon när hon äter hö och se hur hon hanterar det. Hon ska helt enkelt få öva lite inför säsongen :D Om jag ser att hon får i sig hyfsade mängder med hö med munkorgen på så kommer jag säkert att känna mig bättre till mods.

Hon har cob i vanliga fall och jag har köpt strl full. Ang. utbrytningssäkerheten så får jag väl helt enkelt testa mig fram nu i början. Skönt är i alla fall det inte föreligger någon direkt fångrisk så skulle hon tappa den är det ju ingen fara på det viset.

Mvh JV

Tack för ännu fler tips :D

Efter att ha läst detta inlägg så ska jag nog låta henne öva på gräs också, betning vid hand med munkorg på. Nu är de inte har bete i hagen ännu (bara nerbetat vårgräs) så är hon nog tillräckligt sugen på att beta för att anstränga sig lite extra.

Pållen som ska ha munkorg går bara med en annan häst då den andra hästen inte går att släppa med någon annan. De är som ler och långhalm så bråk är det nog inte tal om. Dock är det hon som är lägst i rang men de bråkar aldrig.

Nu i början kommer vi ju inte släppa dem på bete dygnet runt, det blir ju invänjning först och då kan jag ju ta av munkorgen när hon går utan gräs och får hö istället.

Mvh JV

Ja, jag känner mig faktiskt ganska hemsk som hindrar henne från sin favoritsysselsättning :D Men jag får tänka att det är för hennes eget bästa helt enkelt. Hon riskerar ju inte fång (åtminstone inte mer än vilket annat halvblod som helst) men hon är redan överviktig och det lär ju inte bli bättre under betet. Jag är rädd att hon ska bli överbelastad av sin egen tyngd och dessutom hindrar det träningen att hon är så pass stor. (Hon orkar inte lika mkt som när hon är normalviktig av helt naturliga skäl)

LIA
: Tack för dina synpunkter! M.a.o. så är det mest hagkompisen som kommer att lida av klibrist då :D

OM hon inte får i sig hö med reduceraren, så häng inte läpp. Lillen fick inte i sig silage ALLS med den i början, ens när han helt lärt sig grästricker. Tog över ett år innan han kunde äta silage med den, och hö vet jag inte om han kan. Men vissa klarar grovfoder direkt, andra aldrig, vissa efter ett tag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka