Betesreducerare/munkorg

France

Trådstartare
Nu är situationen ohållbar. En av mina hästar blir helt enkelt för fläskig av att ha fri tillgång på grovfoder. De andra i hagen BEHÖVER ha tillgång hela tiden, och att dela till olika hagar känns inte bussigt.
Alternativet är att den fläskiga får ha nån form av munkorg.
De får hösilage ur storbal. Gräset är sent skördat (långt), men snittat med några få knivar.
Vilken munkorg är bäst?
På natten står de i box, så där blir det en finmaskigt hönät, så grovfoder inte glufsas in på nolltid.

Tror att det är olika från häst till häst vad som funkar bäst. Har provat hinkmodell med inbyggd grimma, samt GreenGuard till min. GG satt illa och med den lyckades hon inte äta ur hönätet i ligghallen. GG är väldigt hård och hon fick snabbt skavsår av den, så den går bort för mig. Hinkmodellen funkar utmärkt. Har dock klätt in den i fleeceludd för att unvika skav när det regnar.

Hinkmodell med ludd där det kan bli skav säger jag också. GG gav både skav och hästen fick av den alldeles för lätt.
Dock skulle jag nog hellre lösa det med automatgrind och dela på hästarna en viss tid så att de magra fick äta i x antal timmar och sen släppa in den andra. Går det att ha nät till balen kan de magra alltid få löst silage när de är själv som de hinner äta upp tills den tjocka får komma in.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 025
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård